Silne oddziaływanie na emocje, poruszanie trudnych i ważnych tematów oraz przestroga i przekazywanie wiedzy. Znasz ten stan, gdy po obejrzeniu reklamy potrzebujesz chwili, by dojść do siebie? Tak, mowa o kampaniach społecznych – takich, które walczą z uzależnieniami i problemami społecznymi.
Reklamy społeczne wyróżniają się na tle realizacji komercyjnych głównie swoją merytoryką. Chociaż w mediach powstaje coraz więcej silnych przekazów emocjonalnych, które dotyczą produktów lub usług (jak ostatnie reklamy Allegro.pl), to jednak wciąż reklamy społeczne odgrywają bardzo istotną rolę. Uczą, przekazują istotne informacje, poruszają niewygodne tematy, często nawet te, które uważane są za tabu. Mają wywoływać poruszenie, a docelowo prowadzić do zmian w zachowaniach społecznych.
Jednymi z tematów, które poruszane są we wspomnianych realizacjach to złe nawyki, różnego rodzaju uzależnienia, problemy związane ze stanami emocjonalnymi lub psychicznymi, a także przemoc i dyskryminacja. To właśnie o trzech przykładach tego typu reklam społecznych dowiecie się z tego artykułu.
„Alkohol kobiety traktuje gorzej”
Na początku sierpnia Samorząd Województwa Wielkopolskiego wyemitował w sieci serię filmów, w których znany aktor, Jacek Braciak, występował jako „seksistowska świnia” i obrażał kobiety. Krytykował nie tylko ich wygląd, ale również fakt posiadania dzieci czy przedmiotów, które noszą w torebce. Poniżał je słownie i określał jako słabe.
Wydźwięk przekazu był bardzo realistyczny i wielu internautów sądziło, że seria kilkusekundowych wideo skierowana była do kobiet, które są bezsilne i doświadczają przemocy psychicznej. Wspierała go również skromna kampania offline w postaci outdooru – billboardy z samymi przewodnimi hasłami. Z opisu kampanii w sieci wynikało, że została zrealizowana w formie teaserowej, gdyż zapowiedziano kolejną jej odsłonę w ciągu kilku tygodni.
Ku zdziwieniu śledzących “seksistowską świnię”, okazało się, że tematem reklam nie była wcale przemoc psychiczna wobec kobiet. Aktor odegrał rolę metafory alkoholu, który źle traktuje kobiety – ze względu na ich biologiczną fizjologię – gorzej niż mężczyzn. Kampania stanowiła akcję informacyjno-edukacyjną przekierowującą na stronę www.10dowodow.pl. Panie mogły tam poznać dziesięć powodów, dla których to właśnie one gorzej przyswajają alkohol, przeliczyć ilości dawek napojów alkoholowych i ich limity, a także dowiedzieć się, że istnieje aplikacja Alkulator, która pozwala kontrolować ilość spożywanego trunku i uniknąć jego negatywnych konsekwencji.
„Świadome (samo)leczenie”
W połowie bieżącego roku pojawiła się informacyjna reklama społeczna zrealizowana przez Stowarzyszenie „Równość na fali” (w ramach finansowania przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego). Nie wzbudziła tak wiele kontrowersji i emocji, jak kampania wspomniana powyżej, jednak jej wykonawcy postawili na konkretny i merytoryczny przekaz.
Ponad minutowy film tłumaczy, że ból nie musi oznaczać od razu choroby. Uświadamia, ilu Polaków i jak często sięga po leki bez recepty i informuje o nadużywaniu tych przeciwbólowych. Celem reklamy społecznej „Świadome (samo)leczenie” było zwiększenie przykładanej wagi do bezmyślnego sięgania po ogólnodostępne medykamenty.
W ramach kampanii uruchomiona została także strona www.swiadomesamoleczenie.pl, gdzie znajdowały się informacje o zagrożeniach wynikających z niewłaściwej suplementacji leków oraz przekierowująca do innych przydatnych stron, takiej jak np. wyszukiwarka interakcji leków.
„Jeden dzień wart całe życie”
Wraz z 10. września pojawiła się kolejna realizacja wideo w formie reklamy społecznej. Tym razem skierowana była głównie do rodziców i opiekunów, czym poruszała emocje – niezbyt drastycznie, dawała jednak do myślenia. Dotyczyła problemów wśród rodzin, gdzie dzieci z różnych powodów próbują popełnić samobójstwo.
Projekt wideo wraz ze wsparciem w social mediach powstał z okazji Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom, stąd jego data nie była przypadkowa. Pomysłodawcą była “Fundacja Zobacz. Jestem”. Reklama ukazywała problem samobójstwa wśród dzieci i młodzieży, zwracając szczególną uwagę na symbolikę jednego dnia, który może być kluczowy. Należy pozostać czujnym, bo w każdej chwili nieuwagi, to może być ten “Jeden dzień wart całe życie”.
Fundacja komunikowała rodzinom, że warto zatrzymać się przy dzieciach na dłuższą chwilę, należy z nimi rozmawiać i okazywać zainteresowanie. Na stronie www.jedendzien.com.pl rodzice mogli uzyskać porady o rozpoznaniu ryzyka samobójstwa i poznać fakty oraz mity na jego temat, a nawet znaleźć przekierowanie do konta na Instagramie w zakładce “Zobacz świat oczami dziecka”. Tam zaś mogli zobaczyć zdjęcia imitujące perspektywę otoczenia najmłodszych w formie postów.
Jak pokazują powyższe przykłady kampanii społecznych, często są one realizowane przez jednostki publiczne i dotyczą istotnych spraw stanowiących poważny problem. Forma przekazu może być dowolna, jednak lepiej sprawdza się oddziaływanie obrazem na emocje oraz dobre zaplecze merytoryczne w postaci materiałów informacyjnych lub edukacyjnych. Tak naprawdę liczy się reakcja odbiorców i efekt końcowy, który zmierzyć można dopiero po jakimś czasie od zakończenia emisji reklam.
Komentarze: brak