site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > reklamówka pomysłów > 30 lat polskiego streetwearu, czyli uliczne inspiracje krajowego brandingu
18.05.2020  |  Dodane przez Redakcja w reklamówka pomysłów

30 lat polskiego streetwearu, czyli uliczne inspiracje krajowego brandingu

mike-von-QW9FrzPj70U-unsplash

Trzy dekady ulicznej mody nad Wisłą to świetny moment, aby pokusić się o podsumowanie jego kształtu – również pod względem marketingowym. W jaki sposób niezależne, kontrkulturowe trendy wpłynęły na wizerunek i ubiór w reklamach?

„Polski streetwear ma 30 lat” – czytamy w najnowszej publikacji przygotowanej przez Sizeer. Historia nadwiślańskiej “mody ulicy” to także spory kawałek dziejów krajowego brandingu – nie tylko odzieżowego, ale też m.in. sportowego i muzycznego. Skąd płynęły inspiracje, które rozpalały umysły młodych odbiorców?

Rapowe klipy oglądane najpierw w MTV, później także w telewizji VIVA, miały olbrzymi wpływ na sposób ubierania się rodzimych streetwearowców, z czasem przesączając się także do modowego mainstreamu. Znakiem tamtych czasów mogą być także fotosy w młodzieżowym magazyn “Bravo”, często jednak wyśmiewane za swój “grzeczny” charakter.

Kierunek zmian, które swój początek miały m.in. po otwarciu krajowego rynku na Zachód po 1989 r., szybko podchwyciły także wielkie marki niezwiązane z modą. Ton nadawały tu brandy zagraniczne, ukierunkowane na podbicie gustów młodych klientów: oglądając spoty reklamowe z tamtego czasu otrzymujemy także istną rewię młodzieżowego stylu.

Kolejnym źródłem wpływów był sport – głównie nierozerwalnie związana z hip-hopem koszykówka.

– W latach 90. byłem dzieciakiem i, jak każdy na moim osiedlu, pozostawałem zafascynowany ulicami w USA. Pierwsze rap-kawałki, NBA i rodząca się subkultura streetwearowa bez wątpienia wpływała na nas w ogromnym stopniu – mówi cytowany we wspomnianej publikacji Daniel Jaroszek, sneakerhead i influencer.

Istotne wydają się tu kampanie koncernów spożywczych, których produkty szybko zyskały popularność nad Wisłą, stając się swego rodzaju wyznacznikiem “fajności”. Identyfikacja wizualna napojów Pepsi oraz pojawiające się w reklamie sneakersy, kolorowe płaszcze czy oversizowe ubrania to niezapomniane symbole ulicy lat 90. W spotach Chio Chips zobaczymy za to chokery i czapki z daszkiem.

Kierunek zmian szybko wyczuły także polskie marki. Jednym ze szczytowych osiągnięć rodzimego brandingu może być hasło “No to Frugo”, które zadomowiło się także w potocznej polszczyźnie, a w reklamach zobaczymy adidasy, spodnie bojówki i kolorowe bluzy noszone także przez kluczowych reprezentantów nadwiślańskiego streetwearu. Innymi godnymi wzmianki przykładami z krajowego podwórka były m.in. kampanie Wedla (batoniki WW) czy przekąsek Star Foods.

W ślad za branżą spożywczą szli również brand managerowie zatrudnieni w telefonii komórkowej, która u progu millenium rozwijała się w niezwykle szybkim tempie. Pionierem w targetowaniu młodego klienta był Polkomtel (pod marką Plus), ale bodaj największą legendą obrosły kampanie Heyah, przygotowane na zlecenie Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Słynna czerwona łapa w połączeniu z nieszablonowymi reklamami odbiły się wielkim echem w świecie krajowego marketingu. Sukces nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wpływy zaczerpnięte z dorobku młodej, ale już okrzepłej krajowej sceny hiphopowej: począwszy od wartości (kontrkulturowa niezależność), a skończywszy na logotypie inspirowanym sztuką graffiti.

Publikacja „Streetwear w Polsce. Trzy dekady ulicznej mody nad Wisłą” jest dostępna tutaj.

Źródło zdjęcia głównego: Mike Von/Unsplash

moda reklamy Sizeer

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisInstagram wprowadza zmiany w Stories
Kwiecień z rekordowym wzrostem ruchu na stronie kukbuk.pl

Podobne wpisy:

  • becca-mchaffie-Fzde_6ITjkw-unsplash
    Re-commerce, czyli moda na vintage przenosi się do internetu
  • freestocks-_3Q3tsJ01nc-unsplash
    Raport e-marketing: Kto kupuję modę online?

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Nowa, superważna kampania od marki Dove. Detox feedu ma pomóc nastolatkom w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych
  • TikTok stawia na naukę!
  • Dlaczego warto korzystać z platformy masowej wysyłki SMS?

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow