Globalne reformy w zakresie polityki prywatności, coraz częstsze przenoszenie się firm do internetu oraz zmiany zachowań konsumentów stały się motywacją do wprowadzenia nowych funkcji na platformie. Na jej użytkowników czeka wersja Google Analytics 4, będąca m.in. zaktualizowaną odsłoną testowanej w 2019 usługi Aplikacja + Internet.
Nowa wersja przyniosła ze sobą 4 ważne zmiany dotyczące obszarów raportowania, kontroli danych użytkowników, integracji odbiorców z Google Ads oraz prognoz opartych o uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję. Oprócz tego Google ma w planach uniezależnić się od ciasteczek, by lepiej śledzić ścieżki zakupowe klientów oraz lepiej określać wartość konsumenta w czasie.
Raportowanie
Raporty zostały uporządkowane w oparciu o tzw. cykl życia klienta, do którego należą: pozyskanie, zaangażowanie, generowanie przychodu i utrzymanie.
Aby lepiej zrozumieć interakcje użytkowników ze stroną czy sklepem, marketerzy będą mogli zweryfikować czy zakup dokonany w aplikacji mobilnej bądź webowej jest wynikiem zareagowania na reklamę strony/sklepu w sieci reklamowej Googl, czy może sieci wyszukiwania. Dzięki tym danym zyskać możemy możliwość lepszego przeanalizowania ścieżki zakupowej klienta. Ponadto użytkownicy GA4 znajdą także podpowiedzi, jak utrzymać relację z nim.
Zarządzanie danymi
Nowa odsłona Google Analytics daje większą kontrolę nad tym, jakie dane do nas trafiają, a także czy i na jak długo chcemy ich użyć do personalizacji reklam. Prowadząc aktywność reklamową w wielu krajach, mamy także opcję dostosowania ustawień do każdego z nich oraz wyłączenia zbierania danych w niektórych obszarach.
Pojawiły się również funkcje mające pomóc w przestrzeganiu przepisów RODO – jeżeli dane okażą się niezgodne z prawem, użytkownicy GA4 będą od teraz mieli możliwość przesłania do Google prośby o ich usunięcie.
Lepsza integracja odbiorców Google Ads
Dzięki temu działaniu, marketerzy m.in. mogą śledzić zachowania użytkowników także w swoich aplikacjach zainstalowanych na urządzeniach użytkowników, co umożliwia raportowanie danych dot. kliknięcia w reklamy również w apce mobilnej YouTube, aplikacji do obsługi mediów społecznościowych czy poczty elektronicznej. Do tego zyskujemy także rozbudowany system tworzenia, zarządzania i analizy list odbiorców, umożliwiający m.in. automatyczne usunięcie z listy osób (do których kierowana jest reklama) tych klientów, którzy dokonali już zakupu.
Uczenie maszynowe
Zastosowanie w GA4 jeszcze bardziej zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji umożliwia informowanie użytkowników o istotnych trendach w danych. Mowa tu między innymi o prognozowaniu zachowań odbiorców opartych o współczynnik rezygnacji czy potencjalne przychody.
Konfiguracja usługi Google Analytics 4
Szczegółowe informacje o tym, jak stworzyć bądź uaktualnić usługę Google Analytics do najnowszej wersji czy połączyć usługę Universal Analytics z Google Analytics 4 dostępne są na oficjalnej stronie supportu Google.
Autor tekstu: Karolina Foss
Źródło zdjęcia głównego: Edho Pratama/Unsplash
Komentarze: brak