Influencer marketing jest obecnie coraz bardziej docenianą formą marketingu. Wykorzystujesz go w działaniach promocyjnych? A może jeszcze się wahasz czy to dobry wybór. Sprawdź, jakie korzyści może Ci przynieść, i jak oszczędzać czas w działaniach z influencerami.
Użytkownicy mediów społecznościowych i całego internetu są coraz mniej podatni na przekazy reklamowe, często używają adbloków. Gdy tylko widzą reklamę, to jak najszybciej przewijają do treści niekomercyjnych. Współpraca z influencerem jest pewnym rozwiązaniem na takie podejście. Reklamy udostępniane przez twórców internetowych często są bardzo podobne do treści udostępnianych na co dzień, do których ich odbiorcy są przyzwyczajeni. Dlatego, kiedy trafią oni na reklamę nie uciekają od niej, tak, jak od standardowych treści promocyjnych.
Dobrze przygotowana kampania influencer marketingowa, która jest ciekawa i angażująca dla odbiorców, nie jest przez nich postrzegana jako reklama. Co więcej, często nie zwracają oni w takich przypadkach uwagi na oznaczenia, które są ostatnio wyraźnie stosowane po ubiegłorocznych interwencjach UOKiK.
Kim jest influencer?
Influencer to w social mediach osoba, która potrafi wywierać wpływ na innych, nawiązuje trwałe relacje ze swoimi obserwatorami, a dzięki zasięgom też na ich oddziałuje. Twórca musi też być wiarygodny i wzbudzać zaufanie. Nie oznacza to jednak, że każdy influencer musi mieć globalny zasięg i miliony obserwujących.
Co prawda, wyróżnia się influencerów topowych i makroinfluencerów, ale w podziale ze względu na zasięg można też wskazać influencerów o średnim zasięgu, mikro-, a nawet nanoinfluencerów, którzy mają około kilka tysięcy obserwatorów. Nie jest to jedyna klasyfikacja, ponieważ influencerów można różnicować także ze względu na ich motywację do działania (np. idole, eksperci, lifestylerzy), czy platformę, na której działają (np. Youtuberzy, Instagramerzy, TikTokerzy).
Influencer marketing – dlaczego warto?
Marketing oparty na współpracy z influencerami ma wiele zalet. O części mogł_ś przeczytać na początku tego artykułu, ale to nie wszystko. Influencer marketing pozwala dodatkowo precyzyjnie docierać do określonych grup odbiorców, np. profile @budda.7 i @poczciwykrzychu gromadzą fanów motoryzacji, a @janblachowicz, czy @robert_karas_teamkaras osoby zainteresowane różnego rodzaju aktywnością sportową.
Ponadto, najczęściej przekaz tworzony przez influencera jest autentyczny, co z kolei budzi zaufanie wśród odbiorców i sprawia, że kampanie influencer marketingowe są efektywne i przynoszą zyski. Warto też wspomnieć, że ten rodzaj marketingu charakteryzuje się wysokim zwrotem z inwestycji (ROI). Współpraca z twórcą internetowym pozwala stworzyć kampanię przeznaczoną dla danej marki, dzięki czemu treść jest bardzo dobrze odbierana przez obserwatorów.


Wybór właściwego influencera
Jak spośród wielu twórców nawiązać współpracę z influencerem, który najlepiej sprosta Twoim oczekiwaniom? Nie jest to łatwe, natomiast jest wiele sposobów, aby ten wybór ułatwić.
Jedna z najważniejszych kwestii to jasne zdefiniowanie celu całej kampanii influencer marketingowej. Nie można również zapomnieć o wyborze i dokładnym zapoznaniu się z grupą docelową, do której skierowany będzie przekaz. Przed rozpoczęciem współpracy należy przeanalizować, czy dany twórca pasuje do marki, którą ma promować, np. Anna Lewandowska nie pasuje do kampanii McDonald’s.
Warto też szczegółowo zaplanować działania z influencerem w ramach współpracy, tak aby były spójne, angażujące i zgodne z postawionym na początku celem. Oprócz wszystkich wymienionych działań, mających na celu wybór odpowiedniego influencera, warto też dokonać analizy jego profili w mediach społecznościowych. Pozwoli to zdobyć sporo informacji i znacznie ułatwi podjęcie decyzji.
Niestety, samodzielna analiza setek twórców jest czasochłonna, stąd na rynku dostępne są narzędzia, które pozwalają zaoszczędzić czas i znacznie ułatwiają analizę, a tym samym wybór odpowiedniej osoby do kampanii.
Wartościowe narzędzia
Narzędzie pozwala śledzić statystyki twórców na YouTube, Twitchu, Instagramie i Twitterze. Daje dostęp do bazy zawierającej szczegółowe analizy o influencerach i markach. To idealne narzędzie do prostej i szybkiej analizy profili danego twórcy. Od ręki pozwala zweryfikować, czy na profilu są kupieni obserwatorzy, dzięki analizie przyrostu obserwujących w czasie. Sprawdzi się na początku poszukiwań twórców do kampanii reklamowej.
Obejmuje Facebooka, Instagrama, TikToka, Twittera, YouTube’a i pozwala wyszukiwać oraz rekrutować influencerów, a dzięki odpowiednim statystykom, podejmowanie decyzji o podjęciu współpracy staje się łatwiejsze. Dokładna analiza twórcy daje możliwość dotarcia z przekazem bezpośrednio do odpowiedniej grupy docelowej w trakcie kampanii.
Narzędzie pozwala monitorować i tworzyć raporty, a także analizować konkurencję. Z ciekawych funkcji, jakie oferuje można wskazać wyszukiwanie influencerów publikujących już w przeszłości treści związane z określonym tematem, czy możliwość tworzenia własnych rankingów.
Na stronie internetowej narzędzia można przeczytać, że ma ono największą na rynku bazę influencerów, która dzięki licznym filtrom, jakie można zastosować, pozwala wybrać najlepszych influencerów do danej kampanii. HypeAuditor oferuje użytkownikom ponad 35 wskaźników służących analizie profili twórców na takich platformach jak Instagram, YouTube, TikTok oraz Twitch.
Pozwala również monitorować, zarządzać i automatyzować prowadzone kampanie influencer marketingowe, a także analizować skuteczność działań prowadzonych przez konkurencyjne firmy. Dodatkowo pozwala uzyskać informację o odsetku fake kont na danym profilu oraz wybrać twórcę pasującego do grupy docelowej, dzięki danym demograficznym, jakie są dostępne w tym narzędziu.
WhitePress oferuje wyszukiwarkę influencerów, dzięki której możliwe jest wyszukanie interesujących twórców oraz weryfikacja statystyk ich profili w mediach społecznościowych. Stworzona została także strefa ogłoszeń, gdzie marka poszukująca influencera do współpracy może wstawić brief, a zainteresowane osoby same mogą się do niej zgłaszać.
Narzędzie daje też możliwość zarządzania spływającymi zgłoszeniami. Wyszukiwarka WhitePress gromadzi obecnie około 10 tys. twórców, a swoim użytkownikom oferuje rozbudowane, szczegółowe filtrowanie zasobów bazy. Do każdego profilu twórcy istnieje możliwość wygenerowania raportu, aby go zweryfikować.
Narzędzie oferuje bazę ponad 250 milionów influencerów z całego świata (w tym z Polski), a dzięki bardzo dokładnemu filtrowaniu, w krótkim czasie można wygenerować listę tych, którzy spełniają wymagania związane z kampanią. Dane są aktualizowane co 2 tygodnie, aby informacje były jak najbardziej aktualne. Modash pozwala śledzić wyniki trwającej kampanii, liczbę opublikowanych treści, czy zaangażowanie użytkowników.
To narzędzie jest nieco inne od wcześniej wymienionych, ponieważ nie koncentruje się stricte na influencerach, a na analizie internetu. Pozwala kontrolować, co jest mówione o danej marce w sieci i stworzyć na przykład wykres natężenia dyskusji.
Do dyspozycji użytkownika są zaawansowane wskaźniki pomagające lepiej zrozumieć, co dzieje się z marką, która jest obecnie monitorowana, a także tzw. Influence Score, czyli wskaźnik wpływu, odpowiadający za szybką klasyfikację źródeł wyników oraz analiza sentymentu, czyli emocjonalnego nacechowania treści publikowanych na temat marki.
Wszystkie te funkcje mogą zostać wykorzystane w poszukiwaniach influencerów, szczególnie mikro i nano – po słowach kluczowych możliwe jest dotarcie do wartościowych twórców, którzy wypowiadają się pozytywnie o marce.
Jakie narzędzie wybrać?
Influencer marketing to obecnie lek na dużą niechęć użytkowników do tradycyjnych form reklamy w internecie, a szczególnie w social mediach. Warto współpracować z twórcami, ponieważ ma to wiele zalet, m.in. pozwalaja bardzo dobrze targetować reklamy, bardziej zainteresować odbiorców przekazem reklamowym, czy też wzbudzić jego zaufanie.
Choć wybór odpowiedniego twórcy do danej kampanii influencer marketingowej nie jest prosty – na pomoc przychodzą liczne narzędzia, które pozwalają przeanalizować ich działalność w sieci i na podstawie raportów znacznie ułatwiają podjęcie decyzji.
Które z nich jest najlepsze? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każdy ma inne oczekiwania względem narzędzia i inne potrzeby. Aby znaleźć najlepsze dla Ciebie, warto korzystać z darmowych okresów próbnych, które większość z nich oferuje.
Niezależnie, na które padnie Twój wybór, pamiętaj, że celem korzystania z narzędzi jest ochrona przed popełnianiem błędów podczas działań z influencerem, np. podjęcia współpracy z osobą, która sztucznie podbija zasięgi, kupuje obserwatorów, czy przyjmuje wszystkie oferty współpracy, nawet od konkurencyjnych firm. Powierzenie promocji Twojej marki takiej osobie może nie tylko spowodować zmarnowanie pieniędzy, ale również straty wizerunkowe i utratę klientów.
Autor tekstu: Jarosław Pawlik
Źródło zdjęcia głównego: bruce mars/Unsplash
Komentarze: brak