site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Balenciaga w ogniu krytyki. Marka oskarżona o rasizm
20.09.2021  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Balenciaga w ogniu krytyki. Marka oskarżona o rasizm

ashim-d-silva-ZmgJiztRHXE-unsplash

Balenciaga mierzy się ze sporym kryzysem wizerunkowym. W kolekcji hiszpańskiego domu mody pojawiły się spodnie „Trompe L’Oeil Sweatpants” nawiązujące do stylu amerykańskich raperów z lat 90. W sieci zawrzało. Część internautów oskarża markę o przywłaszczenie kulturowe, ale pojawiły się również zarzuty o rasizm. 

W sklepie internetowym domu mody Balenciaga pojawiły się dresowe spodnie z wszytymi bokserkami wystającymi znad paska. Spodnie, nazwane przez producenta „Trompe L’oeil Sweatpants” i kosztujące 1190$, nawiązują do ulicznej kultury Afroamerykanów z lat 90., kiedy opuszczone nisko spodnie z widoczną bielizną stały się symbolem i elementem stylu czarnoskórych raperów.

Internauci nie pozostawili na marce suchej nitki

Pierwsza wzmianka na temat dresowych spodni hiszpańskiego domu mody pojawiła się na Tik Toku. You know when something feels racist – napisał użytkownik mr200m__, który zauważył produkt w londyńskim sklepie i umieścił post z wideo przedstawiającym produkt marki. Post zebrał do tej pory ponad 3500 komentarzy i dwa razy tyle udostępnień.

@mr200m__

You know when something feels racist 🥲😂 @sxbwxyy I have questions #fypシ

♬ original sound – Mr200m
Skąd wzięły się oskarżenia o rasizm?

W komentarzach pojawiły się zarzuty o przywłaszczenie kulturowe i komercyjne wykorzystanie jednego z symboli hip-hopowej kultury Afroamerykanów, ale głośno wybrzmiewają również oskarżenia o rasizm. Nie bez powodu – jak pisze w swoim artykule Sophie Mellor z portalu „Fortune”, przed laty w kilku amerykańskich hrabstwach wyniesiona z więzień moda na sagging, czyli nisko opuszczone spodnie, została zakazana. Wprowadzony przez lokalne władze przepis doprowadził do zastrzelenia przez policjantów 31-letniego czarnoskórego mężczyzny, który złamał zakaz i stawiał opór podczas próby aresztowania. Zakaz funkcjonuje do dziś, a w południowej Luizjanie za jego złamanie grozi kara grzywny lub nawet półrocznego więzienia. Internauci wytykają marce próbę zwiększenia swoich zysków na podstawie problemu dotyczącego dyskryminacji społeczności afroamerykańskiej.

Balenciaga odpiera zarzuty

Na oficjalne stanowisko marki w tej sprawie nie musieliśmy długo czekać. Dyrektor ds. marketingu marki Balenciaga, Ludivine Pont, stwierdziła, że marka często łączy poszczególne elementy garderoby w jedną część. Jako przykład podała „dżinsy nałożone na spodnie dresowe i zapinane na guziki koszule nałożone na t-shirty”. Według Pont „spodnie Trompe L’Oeil były przedłużeniem tej wizji”. 

Czy markę czeka kolejny bojkot?

To nie pierwsza wizerunkowa wpadka marki, która zakończyła się oskarżeniami o rasizm. W 2018 roku w sieci pojawił się film ukazujący napaść na chińskiego klienta w sklepie Balenciaga w domu towarowym Printemps w Paryżu. Co prawda marka przeprosiła, ale sytuacja ta spowodowała masowy bojkot jej produktów w chińskich mediach społecznościowych, a hashtag #BoycottBalenciagaDiscriminatesAgainstChinese został wyświetlony w sieci co najmniej 29 milionów razy.

Autor tekstu: Mateusz Ligęza
Źródło zdjęcia głównego: Ashim D’Silva/Unsplash

Balenciaga kryzys kryzys wizerunkowy rasizm

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpis„Spoć się!” – nowa kampania społeczna, zachęcająca Polaków do większej aktywności
PwC: dla 80% światowego przemysłu model e-commerce to najważniejsze wyzwanie najbliższych 2 lat

Podobne wpisy:

  • hello-i-m-nik-lY9_CDZoupk-unsplash
    Zarządzanie w kryzysie napędza popyt na usługi ekspertów PR
  • andras-vas-Bd7gNnWJBkU-unsplash
    Wykorzystanie wizerunku Magika do promocji rekrutacji. Portal przeprosił w oświadczeniu

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow