site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Ban(an) na cenzurę sztuki
9.05.2019  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Ban(an) na cenzurę sztuki

charles-700417-unsplash

W ramach protestu przeciwko cenzurze sztuki internet opanowały posty z bananami. To akt solidarności z Natalią LL i Katarzyną Kozyrą, których prace zostały usunięte z Muzeum Narodowego.

Prof. Jerzy Miziołek, dyrektor placówki, nakazał zdjąć Instalacje wideo Natalii LL pt. „Sztuka konsumpcyjna” oraz Katarzyny Kozyry pt. „Pojawienie się Lou Salome”. Swoją decyzję tłumaczył następująco: „Nie jestem badaczem sztuki nowoczesnej, ale w pełni ją doceniam. Doceniam również to, co dotyczy trendów jak gender, choć jestem przeciwny eksponowaniu dzieł, które mogą irytować wrażliwą młodzież”. Ponadto dodał, że muzeum otrzymywało skargi od gości.

Usunięcie instalacji wywołało oburzenie wśród internautów, którzy wyrazili swoje niezadowolenie w mediach społecznościowych. Do protestujących dołączyły m.in. takie gwiazdy jak: Magdalena Cielecka, Krzysztof Zalewski, Maja Ostaszewska, Anja Rubik, Kuba Wojewódzki, Andrzej Saramonowicz, Bovska oraz Krystyna Janda, które dodały posty z bananem, najczęściej oznaczając je hashtagiem #bananaselfie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

no tylko w łeb 🍌 #bananaselfie #sztukamusibyćwolna #sztuka #art #wolnasztuka #bezcenzury #muzeumnarodowewwarszawie #mnw #banany #ministergliński #serio? #nataliaLL #katarzynakozyra @nationalmuseuminwarsaw @mkidn_gov_pl

Post udostępniony przez magda c (@cielecka_magda.official) Kwi 27, 2019 o 8:41 PDT

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

The WARSAW National Museum just removed works by famous 70’s artist Natalia LL from display after a request from the Polish minister of culture – he found the works to be scandalous… what’s next?!!!!!!…. #nataliall #warsaw #freedom

Post udostępniony przez Anja Rubik (@anja_rubik) Kwi 27, 2019 o 3:26 PDT

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Fruktopornografem jestem od dawna. Zdjęcie z 2015 roku. Fot. Zosia Zija i Jacek Pióro #tolerance #bezcenzury #bananaselfie #muzeumnarodowewwarszawie #stopcensorship #stopcenzurze #wolnasztuka #wolnasztukawmuzeumnarodowym #art #poland #antypis #saramonowicz #banana #preczzcenzurą

Post udostępniony przez Andrzej Saramonowicz (@andrzej_saramonowicz) Kwi 27, 2019 o 11:43 PDT

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Sztuka została wymyślona właśnie po to, aby naruszać granice, eksperymentować, budzić. Grzeczna sztuka staje się kiczem. Dworskim popierdywaniem. #kubawojewodzki #nieautoryzowanaautobiografia #banan

Post udostępniony przez Kuba Wojewodzki (@kuba_wojewodzki_official) Kwi 28, 2019 o 5:16 PDT

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Ekipa CASA VALENTINA w Och-Teatrze.

Post udostępniony przez Krystyna Janda (@tojajanda) Kwi 30, 2019 o 8:55 PDT

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Szykuję się do spektaklu… #bananwrogiemnarodu #jedzmybanany #śmiejmysię #myślmy #sztukamusibyćwolna #stopcenzurze #nataliall @nationalmuseuminwarsaw #wstyd fot. @lackstone

Post udostępniony przez Maja Ostaszewska Official (@ostaszewskamaja_official) Kwi 28, 2019 o 8:04 PDT

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

🤦‍♂️ W Monty Pythonie John Cleese uczył jak się bronić, gdy ktoś atakuje cię za pomocą banana. #bananowa #republika #bananowy #song #na #czarną #listę #muzeumnarodowe #bananas #tylko #rzodkiew #jako #najbardziej #narodowa #roślina #bo biało #czerwona

Post udostępniony przez Krzysztof Zalewski (@zalewskiofficial) Kwi 28, 2019 o 5:50 PDT

Na Facebooku powstała grupa o nazwie: „Jedzenie Bananów pod Muzeum Narodowym”, zachęcająca do konsumpcji bananów pod placówką w dniach 29 kwietnia i 2 maja. Akcję do swoich celów wykorzystali również politycy. Michał Boni, który dodał fotorelację
z poniedziałkowego zgromadzenia, popierał tym samym postawę protestujących, a Mirosław Suchoń, Wiceprzewodniczący Klubu Poselskiego Nowoczesna, opublikował post komentujący stosunek do sprawy partii rządzącej.

Sztuka nie podlega cenzurze! Sztuka musi być wolna! #BananChallenge #stopcenzurze @NewsPlatforma pic.twitter.com/tRVDVYS41M

— Michał Boni (@MichalBoni) 29 kwietnia 2019

Mózg do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje m,in. witaminę B. Kiedy popatrzmy na jej dużą zawartość w bananach, to cenzurowanie tych owoców przez władzę #PiS przed wyborami staje się oczywiste. Chodzi o efekt synergii z obrzydliwą propagandą…#ironia #BananowyProtest pic.twitter.com/dyrBeRq1p6

— Mirosław Suchoń (@MiroslawSuchon) 28 kwietnia 2019

Obecną sytuację postanowiły wykorzystać do celów marketingowych również sieci sklepów: Media Markt oraz Bytom. Agencja HEART&BRAIN odpowiedzialna za działania MM, mające zwiększyć sprzedaż, stworzyła grafiki nawiązujące do protestu. Natomiast sieć sklepów odzieżowych Bytom opublikowała zdjęcie swojej odzieży w otoczeniu bananów z podpisem: „BYTOM – zawsze blisko sztuki”. Post spotkał się z krytyką odbiorców, którzy zapowiedzieli, że nie będą zaopatrywać się w produkty tej marki.


Po fali protestów ze strony internautów, prace wróciły do muzeum. Jerzy Miziołek wydał specjalne oświadczenie w tej sprawie: „W związku z zaistniałą sytuacją podjąłem decyzję o dalszym eksponowaniu ww. dzieł do dnia rozpoczęcia prac rearanżacyjnych”.

Dzieła nie zostały przywrócone do muzeum na stałe, ponieważ w poniedziałek, 6 maja b.r., na czas przeprowadzanych czynności reorganizacyjnych zamknięto dla publiczności galerię sztuki XX i XXI w. Dyrektor placówki tłumaczył swoją decyzję koniecznością wprowadzenia „kreatywnych zmian”. – Z respektem należnym każdemu obiektowi muzealnemu, zarówno te prace (Natalii LL oraz Kozyry – przyp. red.), jak i inne, trafią na pewien czas do magazynu, by ustąpić miejsca innym – powiedział prof. Jerzy Miziołek.

Galeria wraz z nową ekspozycją zostanie ponownie otwarta w czerwcu, jednakże na wystawie mają znaleźć się przede wszystkim dzieła polskiego malarstwa pochodzące z XX w.

W akcję zaangażowały się miliony ludzi, potępiając cenzurę dzieł. Aktywność w social mediach nie tylko osób znanych, ale również zwykłych użytkowników, znów pokazała swoją siłę, doprowadzając do powrotu wolności słowa i działania.

cenzura protest social media sztuka

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisProgramy lojalnościowe w erze cyfrowej
„Wszystkie ręce na pokład” – kontrowersyjna akcja Coca-Coli promująca recykling

Podobne wpisy:

  • alexander-shatov-mr4JG4SYOF8-unsplash
    6 cyfrowych trendów na 2023 rok
  • kayla-velasquez-6Xjl5-Xq4g4-unsplash
    Bez zmiany nawyków użytkowników social mediów walka z dezinformacją będzie niemożliwa

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Nowa, superważna kampania od marki Dove. Detox feedu ma pomóc nastolatkom w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych
  • TikTok stawia na naukę!
  • Dlaczego warto korzystać z platformy masowej wysyłki SMS?

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow