Black Friday to nie tylko dzień, w którym klienci sklepów mogą liczyć na atrakcyjne obniżki. To również moment, w którym marketerzy mogą wykazać się swoją kreatywnością. Prezentujemy Wam najciekawsze kampanie z okazji Black Friday, które powstały w ostatnich latach.
Black Friday, czyli święto zakupów
Black Friday, czyli symboliczny początek szaleństwa zakupów przed Bożym Narodzeniem, przypada w tym roku 25 listopada. Każdego roku marketerzy prześcigają się w kreatywnych pomysłach na tę okazję. Nie bez powodu – klienci polują na atrakcyjne ceny zarówno online, jak i stacjonarnie i jest to dzień, w którym sprzedaż w sklepie może wzrosnąć nawet kilkukrotnie. Warto odpowiednio przygotować się do “święta zakupów” i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Jak robią to największe marki?
E-mail marketing według Apple
Black Friday to idealny czas, aby skorzystać z dotychczasowej bazy klientów. Doskonale wie o tym Apple – w 2018 roku marka postawiła na mailing, który zbudował napięcie na długo przed “dniem zero”. Kampania ruszyła kilka tygodni wcześniej. Korzystający z newslettera klienci otrzymali mailing z zapowiedzią planowanych przez 4 dni obniżek (Friday is just the beginning), a gdy zbliżał się Czarny Piątek, w ich skrzynkach pojawiły się szczegóły ofert.
Ten prosty zabieg pozwolił klientom poczuć się ważnymi dla marki – kto z nas nie docenia faktu otrzymywania specjalnych ofert przed innymi? Dodatkowo, wcześniejsze poinformowanie odbiorców o planowanych obniżkach, zbudowało ciekawość i potrzebę trzymania ręki na pulsie, aby zdążyć z zakupem. E-mail marketing w najprostszym i najlepszym wydaniu.
Allbirds z okazji Black Friday… podwyższył ceny
Dwa lata temu na ciekawy krok zdecydowała się amerykańska marka Allbirds, sprzedająca odzież i obuwie produkowane w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Marka od 2014 roku konsekwentnie realizuje politykę zrównoważonego rozwoju i ograniczania swojego śladu węglowego.
W ramach Czarnego Piątku firma postanowiła podnieść ceny wszystkich swoich produktów o 1 dolara, a zysk z “promocji” przekazać na rzecz organizacji Fridays For Future, założonej w 2018 roku przez aktywistkę Gretę Thunberg.
Kohl’s i angażowanie fanów
Śledząc większość kampanii na Black Friday trudno nie odnieść wrażenia, że marki nie wykorzystują w nich do końca potencjału mediów społecznościowych. Social media mają sporą przewagę nad tradycyjnymi mediami – dają możliwość prowadzenia dwukierunkowej komunikacji. Potencjał ten zauważyła i doskonale wykorzystała sieć amerykańskich domów towarowych Kohl’s.
Marka stworzyła kampanię, która miała na celu zbudowanie zaangażowania fanów na swoich profilach. Mechanizm był prosty – Kohl’s podzielił się informacją na temat obniżek, po czym wezwał swoich obserwatorów do działania. W zamian za zamieszczenie komentarza lub udostępnienie posta z hashtagiem firma przekazywała karty prezentowe.
Kampania odniosła ogromny sukces. Kohl’s uzyskał łącznie ponad 450 000 interakcji, a podczas czarno piątkowego tygodnia hashtag cały czas pojawiał się na liście Trending Topics na Twitterze.
O czym pamiętać przygotowując kampanię na Black Friday?
Nie da się ukryć, że konkurencja na Black Friday jest ogromna, a marki prześcigają się w coraz bardziej kreatywnych i atrakcyjnych pomysłach na swoje kampanie. Przygotowania do Black Friday warto rozpocząć wcześniej, aby mieć czas na testy płatnych form reklamy i na dopracowanie kreacji. Dobrym pomysłem jest również rozpoczęcie kampanii przed innymi – szanse, że nie znikniemy w zalewie innych promocji i ofert, są wtedy dużo większe.
Planując kampanię, należy również pamiętać o podstawowej zasadzie, jaką jest uczciwość. Przy okazji Black Friday dość powszechne staje się sztuczne zawyżanie cen produktów, aby później je “obniżyć”. Uważni obserwatorzy z pewnością szybko zauważą taki trik, co negatywnie odbije się nie tylko na wartości koszyka, ale również na całym wizerunku marki.
Autor tekstu: Mateusz Ligęza
Źródło zdjęcia głównego: Artem Beliaikin/Unsplash
Komentarze: brak