YouTube to publiczna platforma, w której każdy może przesłać film i udostępnić go światu. I z tą otwartością przychodzą niesamowite możliwości, a także wyzwania. Dlatego YouTube postanowił zrównoważyć twórczą ekspresję użytkowników z ochroną społeczności przed nieprawdziwymi treściami.
Jak możemy przeczytać na blogu platformy:
Nasze wytyczne określają zasady funkcjonowania na YouTube, a połączenie ludzi i sztucznej inteligencji pomaga nam usuwać szkodliwe treści sprawniej niż kiedykolwiek. W ciągu ostatnich lat pracowaliśmy nad podniesieniem autorytatywnego głosu na YouTube i ograniczeniem rozprzestrzeniania się dezinformacji. Od stycznia 2019 r. wprowadziliśmy już ponad 30 różnych zmian. – przetłumaczona informacja bezpośrednio ze strony YouTube Google Blog.
Pozyskiwanie autorytatywnych głosów
Coraz więcej osób zwraca się z prośbą, aby śledzić najnowsze wiadomości lub po prostu dowiedzieć się więcej o interesujących ich informacjach – niezależnie od tego, czy chodzi o zmianę klimatu, czy klęskę żywiołową. W przypadku takich tematów nauka i wydarzenia historyczne, w których kluczowa jest dokładność i autorytatywność, a jakość i kontekst mają największe znaczenie.
W 2017 r. YouTube rozpoczął nadawanie priorytetu autorytatywnym głosom, w tym głównym źródłom wiadomości takim jak CNN, Fox News, Jovem Pan, India Today i Guardian. Przykładowo – spróbuj wyszukać hasło „Brexit”. Chociaż będą niewielkie różnice, średnio 93% filmów w 10 najlepszych światowych wynikach pochodzi z kanałów o wysokim autorytecie. Autorytatywność jest również ważna w przypadku tematów podatnych na dezinformację, takich jak szczepionki. W takich przypadkach YouTube wyświetla filmy od ekspertów, np. instytucji zdrowia publicznego.

Szybsze dostarczanie wiarygodnych informacji
W miarę rozwoju wydarzeń tworzenie wysokiej jakości filmów zawierających zweryfikowane fakty może zająć trochę czasu. Dlatego platforma zaczęła udostępniać podglądy artykułów w wyszukiwarce, a także przypomnienie, że informacje mogą się szybko zmieniać. Wprowadzono również sekcje Najważniejsze wiadomości i Wiadomości. W tym roku zaobserwowano, że użytkowanie treści na kanałach wiarygodnych wzrosła o 60%.

Panele informacyjne
Czasami sam film nie zapewnia odpowiedniej ilości informacji na temat tego, co przedstawia. W tym celu zaprojektowano panele informacyjne, ukierunkowane na różne tematy. Przykładowo, kiedy użytkownicy oglądają filmy zachęcające do nieszczepienia dzieci, wyświetlony zostaje panel, łącząc się ze źródłami mówiącymi o faktach naukowych. Łącznie od czerwca 2018 r. odnotowano ponad 3,5 miliarda wyświetleń we wszystkich panelach informacyjnych.
Ograniczanie dezinformacji
W styczniu tego roku ogłoszono, że rozpocznie się ograniczanie rekomendacji dotyczące filmów, które mogłyby wprowadzać użytkowników w błąd. Prace wciąż trwają i poszerzono działalność o kolejne państwa spoza USA, w tym Wielką Brytanię, Irlandię, RPA i inne kraje anglojęzyczne. Działania otwarto także na Brazylię, Francję, Niemcy, Meksyk i Hiszpanię.
Autor tekstu: Paulina Grabara
Komentarze: brak