Jak
podaje raport „Odpowiedzialny biznes w
Polsce. Dobre praktyki”,
w ubiegłym roku o około 10% zwiększyła się liczba działań CSR
podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa. Rok 2020 postawił przed biznesem
nowe wyzwania. Mobilizacja wielu firm i zaangażowanie się w pomoc służbie
zdrowia w walce z COVID-19 pokazały, jak ważne jest dla nich wspólne dobro. O
tych i innych tematach będziemy rozmawiali podczas XX Kongresu Public Relations
w Rzeszowie.
W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy wiele oddolnych inicjatyw lokalnego biznesu w postaci dostarczania posiłków pracownikom służby zdrowia, masowej produkcji maseczek i przyłbic ochronnych, organizowania akcji społecznych mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz walki z COVID-19, a także przekazywania szpitalom funduszy przez różnego rodzaju organizacje. Pokazało to, że polskie przedsiębiorstwa są odpowiedzialne społecznie.
– Zmiany zachodzące w społeczeństwie, a tym samym w CSR, są wielowymiarowe. W ostatnich latach prospołeczne działania firm skupiają się na temacie ochrony środowiska naturalnego. W tym roku, ze względu na obecną sytuację, biznes otoczył szczególną troską środowisko medyczne. Dla nas zasada zawsze była prosta, im więcej dajemy, tym więcej otrzymujemy w zamian. To, jak postrzegana jest firma, ma bezpośrednie przełożenie na jej funkcjonowanie – wyjaśnia Aida Bella, Rzecznik Prasowy Totalizatora Sportowego, Partnera Strategicznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations.

CSR a komunikacja
Niezależnie od tego, w jakich obszarach CSR jest wdrażany, z punktu widzenia interesu organizacji ważny jest sposób komunikacji tego typu działań z otoczeniem. Społeczna odpowiedzialność biznesu wpływa zarówno na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, poprzez pozytywne postrzeganie firmy przez otoczenie biznesowe i interesariuszy, jak i na jej wyniki finansowe. Ta korelacja zauważana jest przez inwestorów, co pokazało badanie „Decyzje inwestycyjne a społeczna odpowiedzialność firm” przeprowadzone przez Deloitte i GPW. Ponad 62% respondentów wskazało, że działania podejmowane przez spółki w sferze odpowiedzialności społecznej mogą przekładać się w sposób wymierny na ich wyniki finansowe.
Mając na uwadze powyższe, zauważalna jest również zmiana dotycząca pogłębiania kompetencji w zakresie CSR specjalistów ds. public relations. Jeszcze w latach 2016-2017 najważniejszymi obszarami dla PR-owców w budowie wizerunku i relacji z otoczeniem były media relations (średnia 4,70), zarządzanie kryzysowe (średnia 4,69) i e-PR (średnia 4,43). Dla CSR średnia była istotnie niższa i wynosiła 4,09, co pokazało badanie kondycji branży przeprowadzone w 2017 r. przez zespół badawczy Exacto Sp. z o.o.
W przywołanym okresie specjaliści z branży ogólnie nie dostrzegali potrzeby poszerzania umiejętności w obszarze komunikacji i prowadzenia działań CSR. W 2016 roku podczas badania ewaluacyjnego przeprowadzonego podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations nikt z ankietowanych nie wskazał CSR jako obszaru, któremu powinna być poświęcona jedna z jego przyszłych edycji.
Wyraźna zmiana nastąpiła w 2018 roku. W analogicznym badaniu, społeczna odpowiedzialność biznesu była wskazana przez 17% respondentów, zaś w 2019 już 2/5 ankietowanych (40%) wskazało, że to tematyka dotycząca CSR jest tą, która powinna zostać poruszona w trakcie kolejnej odsłony największego wydarzenia PR w Polsce. Dlatego też drugi dzień XX Kongresu Profesjonalistów Public Relations zostanie poświęcony zagadnieniu społecznej odpowiedzialności biznesu. W ramach wydarzenia odbędzie się między innymi debata pn. „CSR – wyzwania XXI wieku” pod patronatem ORANGE Polska.

– Społeczna odpowiedzialność biznesu jest coraz lepiej rozumiana przez firmy stając się ważnym elementem ich strategii biznesowych, polityk HR, relacji z klientami i dostawcami, programów społecznych i środowiskowych. Wyzwaniem staje się połączenie tych wszystkich działań w jedną spójną całość, aby zapewnić firmie zrównoważony rozwój, maksymalizujący jej pozytywny wpływ na otoczenie a minimalizujący ten negatywny – mówi Monika Kulik, Ekspert ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu ORANGE Polska.
Jakie wyzwania staną przed skuteczną działalnością CSR? Czy zacznie on wykorzystywać nowe środki przekazu, np. influencerów? Czy w przyszłości przyniesie firmom więcej szkód niż korzyści? Na te oraz szereg innych pytań odpowiedzą prelegenci XX Kongresu Profesjonalistów Public Relations, który odbędzie się w Rzeszowie w dniach 24-25 września 2020 roku.
Zgłoszenia na kongres przyjmowane są za pomocą elektronicznego formularza zgłoszeniowego na stronie w zakładce zgłoszenia. Można tam również znaleźć szczegółowy harmonogram wydarzenia oraz pełną listę prelegentów.
Organizatorem Kongresu Profesjonalistów Public Relations jest Newsline sp. z o.o.,
Współorganizatorem jest Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego,
Partner merytoryczny Kongresu: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego,
Partner Strategiczny: Totalizator Sportowy ,
Sponsor Główny: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów,
Partnerzy: Urząd Miasta Rzeszowa, ORANGE Polska, PZU, SuperDrob, ALERT MEDIA Communications, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations, Media Visage, Exacto Sp z .o.o., Ideo Sp. z o.o.
Komentarze: brak