Jest wiele sposobów na wykorzystanie e-mail marketingu do zwiększenia sprzedaży. Jednym z działań, które warto wziąć pod uwagę jest kampania edukacyjna – seria e-maili, mających na celu zaprezentowanie marki, poszczególnych funkcji produktu/usługi oraz przedstawienie korzyści wynikających z ich użytkowania.
W dzisiejszym artykule chciałbym opisać kampanię edukacyjną na przykładzie LandCafe.pl – sklepu internetowego, który powstał z połączenia miłości do dwóch rzeczy – podróży oraz kawy. Firma oferuje wysokogatunkową kawę z polskiej palarni, herbatę liściastą oraz akcesoria. Aby zwiększyć świadomość produktu wśród subskrybentów i przyspieszyć proces sprzedaży, zespół LandCafe.pl przygotował za pomocą platformy GetResponse e-mail marketingową kampanię edukacyjną.
Przyjrzyjmy się najważniejszym aspektom, które należy wziąć pod uwagę podczas planowania takiej kampanii.
1. Określ grupę docelową
Podstawową kwestią w marketingu jest dokładne określenie grupy docelowej. Nasze kampanie marketingowe będą na tyle skuteczne, na ile poznamy naszych potencjalnych klientów. W przypadku cykli edukacyjnych należy poznać potrzeby informacyjne odbiorców i przygotować treści, które pomogą im podjąć świadomą decyzję o zakupie.
– Naszą grupą docelową są ludzie znający różnicę między jakością kawy produkowanej na masową skalę a kawy palonej metodą mistrzowską, rzemieślniczo. Nasi klienci kierują się świadomym wyborem, stąd pomysł na kampanię edukacyjną, która szybko podnosi poziom wiedzy subskrybentów i sprawia, że są gotowi do zakupu – mówi Łukasz Janik, założyciel LandCafe.pl.
2. Określ cel kampanii
Podstawowym zadaniem cyklu edukacyjnego jest, jak sama nazwa wskazuje, edukacja odbiorców. Warto jednak wyznaczyć sobie cele związane bezpośrednio ze sprzedażą. Jeżeli wykażesz, że prowadzone przez Ciebie działania marketingowe wpływają na rozwój biznesu, będziesz mógł bez oporów zwiększać budżet i zasoby potrzebne do ich realizacji.
Oto cele kampanii edukacyjnej LandCafe.pl:
- zwiększyć świadomość produktu wśród subskrybentów,
- przyspieszyć proces zakupu,
- zwiększyć sprzedaż.
Wszyscy subskrybenci LandCafe.pl są objęci kampanią, dlatego wystarczy monitorować czas, w jakim dokonują zakupu oraz wielkość koszyka zakupowego.
3. Przygotuj serię wiadomości
Ilość wiadomości w cyklu zależy od specyfiki produktu/usługi, rynku, potrzeb informacyjnych oraz preferencji grupy docelowej.
Kampania edukacyjna LandCafe.pl realizowana jest według strategii Poznaj -> Polub -> Zaufaj -> Zapłać. Składa się z sześciu wiadomości, dzięki którym subskrybent poznaje historię firmy oraz dowiaduje się, czym wyróżnia się na tle konkurencji. Kolejne wiadomości cyklu pokazują:
- skąd pochodzi kawa LandCafe.pl,
- dlaczego warto wybrać kawę z palarni,
- czym charakteryzuje się kawa z różnych regionów świata,
- czym różni się kawa typu single od kawy typu blend,
- jak i czym odpowiednio zmielić kawę,
- jak czerpać informacje z opakowań i etykiet produktów LandCafe.pl.
Poniżej dwie pierwsze wiadomości z cyklu edukacyjnego:


4. Utwórz cykl marketing automation
Marketing automation pozwala na szczegółowe planowanie przebiegu komunikacji z subskrybentami. Możesz stworzyć własny cykl od zera lub skorzystać z gotowych szablonów z wybranej kategorii.

Szablon powitanie nowych kontaktów może być bardzo przydatny podczas tworzenia pierwszego cyklu edukacyjnego.

Oprócz ustawienia sekwencji wiadomości, marketing automation pozwala również na:
- przypisywanie odbiorcom tagów,
- monitorowanie otwarć i kliknięć,
- automatyczną segmentację listy kontaktów,
- monitorowanie aktywności na stronie www, etc.
Więcej na temat możliwości marketing automation znajdziesz na tej stronie.
5. Monitoruj efekty
Monitoruj efekty kampanii i sprawdzaj, czy osiąga założone cele. Zwróć uwagę na zaangażowanie subskrybentów (otwarcia, kliknięcia) oraz wskaźnik sprzedaży wśród odbiorców cyklu edukacyjnego.
W przypadku LandCafe.pl, aż 54% klientów dokonało zakupu w trakcie lub zaraz po zakończeniu kampanii edukacyjnej.
– Dzięki GetResponse subskrybenci szybko zdobywają wiedzę o produktach dostępnych na LandCafe.pl, a nasza firma pozyskuje ważne informacje, dzięki którym możemy dopasować dalszą komunikację pod kątem ich potrzeb i preferencji. Dzięki analizie wyników cyklu edukacyjnego uświadomiłem sobie, że pora poprawić ilość zapisów, a zyski zwiększą się same automatycznie – podsumowuje Janik.
Poznaj 8 praktycznych wskazówek dotyczących przygotowania kampanii edukacyjnej na stronie case study LandCafe.pl.
Autor tekstu: Ireneusz Klimczak, ekspert ds. content marketingu w GetResponse
O autorze:
Specjalizuje się w tworzeniu treści na potrzeby skutecznych kampanii online marketingowych. Pisze dla NowyMarketing.pl, Interaktywnie.com, Online Marketing Polska, Marketer+. Znajdź go na Twitterze, chętnie rozmawia o online marketingu.
Komentarze: brak