Czy istnieje związek między postrzeganiem marki a otoczeniem, w którym jest ona promowana? Odpowiedzią na to pytanie są najnowsze badania przeprowadzone przez Morning Consult na zlecenie Pinteresta. Ich wyniki dostarczają cennych wskazówek firmom, które dążą do budowania lepszych relacji z klientami i skuteczniejszych działań marketingowych.
Kreowanie pozytywnych doświadczeń, czyli customer experience
Obecnie na rynku istnieje niezliczona liczba produktów podobnych jakościowo, jak i cenowo. Ostateczna decyzja zakupowa klienta coraz częściej zależy więc od czynników pozacenowych, takich jak m.in. skojarzenia i emocje związane z daną marką. W rezultacie tzw. customer experience (doświadczenie klienta) staje się istotnym elementem strategii wielu firm. Ale czym ono dokładnie jest?
Customer Experience (CX) jest sumą interakcji klienta, których doświadcza na każdym etapie obcowania z marką, produktem lub usługą. Są to odczucia związane m.in. z poruszaniem się po stronie internetowej, łatwością pozyskiwania informacji, polityką dostaw, stosunkiem jakości do ceny oraz wynikające z bezpośrednich kontaktów z pracownikami firmy, zarówno na etapie zadawania pytań, zakupu, jak i obsługi posprzedażowej.
Definicja ta wskazuje, że każde działania firm mogą budować pozytywne, jak i negatywne doświadczenia u klientów, a w dłuższej perspektywie wpływać na ich lojalność. Dodatkowo zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi przez Morning Consult, ważnym czynnikiem wpływającym na postrzeganie marki przez klienta jest otoczenie, w którym jest ona promowana.
Jak miejsce, w którym promuje się marka, wpływa na sprzedaż?
Ludzie dużo częściej odwiedzają platformy społecznościowe zapewniające im poczucie bezpieczeństwa. W ocenie użytkowników takie strony tworzą pozytywne środowisko, w którym chętniej przebywają i nawiązują interakcje z różnymi markami. Dlatego w grudniu 2022 r. Morning Consult na zlecenie Pinteresta przeprowadziło wśród pełnoletnich Amerykanów ankietę mającą pokazać wpływ portali internetowych, na których promują się marki, na decyzje zakupowe klientów. Wyniki badań wykazały, że środowisko, w jakim pokazują się firmy, ma ogromny wpływ na sprzedaż ich produktów.
Aż 6 na 10 respondentów (56%) zgodziła się, że znajdując się w pozytywnej przestrzeni Internetu, są bardziej skłonni zapamiętać i zaufać markom spotykanym online. Ponadto 59% pytanych przyznało, że wówczas ich stosunek do reklamodawców polepsza się, a 54% ostatecznie dokonuje zakupu.
Pinterest – platforma przyjazna dla użytkowników i reklamodawców
Jedną z platform internetowych, która stworzyła pozytywne środowisko dla użytkowników oraz reklamodawców jest Pinterest.
Znaczna część Pinnerów, bo aż 2 na 3 osoby (78%), przyznaje, że po interakcji z tym serwisem społecznościowym czuje się dobrze. Ponadto, badania przeprowadzone w 2022 r. we współpracy z Greater Good Science Center UC Berkeley wykazały, że zaledwie dziesięć minut dziennie spędzonych na Pintereście może zapobiec wypaleniu zawodowemu, redukować stres oraz uczucie wykluczenia społecznego wśród pokolenia Z. To potwierdza, że Pinterest nie tylko dostarcza inspiracji i kreatywnych treści, ale także ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne oraz dobre samopoczucie użytkowników.
Dla firm natomiast wykorzystywanie Pinteresta jako narzędzia marketingowego może być niezwykle atrakcyjne, ponieważ platforma ta posiada aż 460 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie. Co więcej, ponad połowa z nich (55%) postrzega Pinterest jako miejsce do dokonywania zakupów. Reklamodawcy mogą zatem skorzystać z potencjału Pinteresta, aby łatwiej dotrzeć do grupy docelowej, zwiększyć swoją rozpoznawalność, a w efekcie także sprzedaż.
Autor tekstu: Gabriela Lisiak
Źródło zdjęcia głównego: Tumisu/Pixabay
Komentarze: brak