TikTok to popularna aplikacja umożliwiająca dzielenie się krótkimi plikami wideo, która zyskała wielką popularność wśród młodych ludzi na świecie. W Stanach Zjednoczonych ma 100 mln użytkowników. I wygląda na to, że nie będzie miała kolejnych. Decyzją Donalda Trumpa Amerykanie mogą mieć problem z pobieraniem aplikacji na swoje smartfony.
Biały Dom postawił ultimatum chińskim firmom: TikTok i WeChat zostaną wykupione przez amerykańskie koncerny lub zostaną zablokowane w USA. Oficjalnym powodem ograniczenia działalności chińskim firmom technologicznym jest chęć uniemożliwienia szpiegowania użytkowników na rzecz Chin. Trump ma obawy, że obie aplikacje przechowują informacje o aktywności swoich użytkowników w Internecie i mediach społecznościowych. Szczególnie dane lokalizacji, a także historię przeglądania i wyszukiwania. USA chce, aby dane przez nie gromadzone zostawały na lokalnych serwerach i nie były wysyłane do Chin.
Do przejęcia muzycznej apki w USA startował Microsoft, ale Chińczycy odrzucili ofertę. Zamiast sprzedaży zaproponowali kooperację z Oracle w ramach spółki TikTok Global, odpowiedzialnej za działalność firmy poza Chinami. Negocjacje trwają, jeżeli Pekin i Waszyngton nie dojdą do porozumienia – nastąpi blokada aplikacji.
Trump jest jednak skłonny przystać na porozumienie Oracle-TikTok, dyktując swoje warunki. Agencja Bloomberg podała, że w ramach umowy 20 proc. TikTok Global ma trafić do Oracle (12,5 proc.) i sieci Walmart (7,5 proc.), za co oba koncerny zapłacą 12 mld dolarów.
Nie tylko Stany Zjednoczone podjęły decyzje o zablokowaniu chińskich programów. Japonia i Indie zablokowały TikToka w ubiegłym miesiącu. Indie dodatkowo od czerwca zakazały pobierania także 58 innych chińskich aplikacji, m.in.: WeChata, wyszukiwarkę Baidu, Weibo Helo, UC Browser i Likee.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.
Źródło zdjęcia głównego: cottonbro/Pexels
Komentarze: brak