site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > reklamówka pomysłów > DON’T THINK PINK, czyli reklamy skierowane do kobiet
24.06.2019  |  Dodane przez Redakcja w reklamówka pomysłów

DON’T THINK PINK, czyli reklamy skierowane do kobiet

ian-dooley-298769-unsplash

Czy istnieje magiczny klucz w komunikacji reklamowej skierowanej do kobiet? Otóż nie. Występuje natomiast bardzo dużo krzywdzących stereotypów, których powinniśmy się wystrzegać… 

DON’T THINK PINK 

Od ponad 6 lat uważnie przyglądam się kobiecym komunikatom reklamowym w Polsce i zauważam sporą różnicę, kiedy patrzę na komunikaty, które tworzymy dziś i na te, które zostały stworzone 6 lat temu. Katarzyna Pawlikowska w swojej książce pt. „Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej skierowanej do kobiet” słusznie zauważa, że głównym problemem marketerów jest komunikacja z kobietami „na różowo i w kwiatki”. Różowe nawyki pojawiają się bardzo często i pomimo tego, że specjaliści mają coraz większą świadomość kobiecych potrzeb i siły, wciąż zdarzają się im stereotypowe wpadki.

Będąc na studiach, postanowiłam napisać pracę naukową na temat wizerunku kobiet w polskich reklamach telewizyjnych. Pomysł ten wydawał się super, do momentu aż nie zaczęłam ich oglądać (a obejrzałam ich sporo). Pamiętam, że przeglądając reklamy telewizyjne 6 lat temu, przede wszystkim czułam się zażenowana. Pierwsza myśl, która pojawiła się wtedy w mojej głowie to: przecież to nie tak! A jak? No właśnie…

W ubiegłym roku razem z Natalią Nowak postanowiłyśmy przeprowadzić badanie na grupie dziewczyn, które należą do facebookowej grupy Reklama jest kobietą. Zadałyśmy im kilka pytań. Pierwsze z nich brzmiało: „Co czujesz, kiedy oglądasz reklamy skierowane do kobiet?”. Odpowiedzi wyglądały następująco: 35% czuje obojętność, 30% dziewczyn czuje zażenowanie, 25% złość, a 10% odczuwa znudzenie. Poniżej dorzucam kilka pozostałych slajdów z badań.

Jak widać, oglądanie reklam skierowanych do nas, kobiet wcale nie budziło pozytywnych emocji. Powielanie stereotypów, seksizm i wyimaginowany świat kobiecych bohaterek sprawiały, że dziewczyny w większości stwierdziły, że chcą, by świat w reklamie był przede wszystkim bardziej realny.

Cytując kilka z wypowiedzi:

Poniżej wymieniam kilka wybranych przeze mnie stereotypów, które moim zdaniem pojawiają się najczęściej w reklamach kierowanych do kobiet.

Bielizna musi być seksi

To, co mnie bardzo razi w reklamach skierowanych do dziewczyn to fakt, że bardzo często powielane jest przekonanie, dotyczące tego, że bielizna musi być seksi. Wiele marek pokazuje seksowne modelki, wijące się w pościeli, a bardzo niewiele z nich mówi o wygodzie czy komforcie, jakie niesie ze sobą zakup.

Matka Polka, czyli rodzic jest tylko jeden

Anna Titkow w swojej książce „Tożsamość polskich kobiet” użyła stwierdzenia, że przysłowia matka polka to manager dnia codziennego. I tak też bardzo często przedstawiana jest w reklamie. W momencie, w którym bohaterka „matka polka” opiekuje się dzieckiem, podając mu produkt X, w domu nie pojawiał się żaden inny domownik – i tak było jeszcze 6 lat temu. Teraz zauważam dużą różnicę w sposobie reklamowania produktów dla dzieci. W spotach można dostrzec ojców, jednak trend ten wciąż jest znikomy, stąd warto przypomnieć reklamę Pampers i śpiewających w niej tatusiów.

Koko koko, w domu spoko 

Jeszcze kilka lat temu bardzo popularnym kierunkiem reklam środków do czyszczenia była powielająca się fabuła, w której zatroskana kobieta próbowała wyczyścić/posprzątać daną przestrzeń. Oczywiście bezskutecznie. Z odsieczą przybywał mężczyzna z danym produktem. Później wizerunek przysłowiowej „kury domowej” dokonał pewnej transformacji. Obok niedbale uczesanych i smutnych bohaterek, dla których sprzątanie było sensem życia, zaczęły pojawiać się nieco „weselsze” kobiety. Obecnie bardzo często w reklamach środków czystości pojawiają się wszyscy domownicy, a sprzątanie nie jest już celem, lecz poboczną historią w danym scenariuszu reklamowym. W ciągu ostatnich lat trochę się zmieniło i oceniam te zmiany pozytywnie.

Reklama a stereotypy 

Stosowanie w reklamie stereotypów jest krzywdzące zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Pamiętajmy o tym, że tworząc wizerunki bohaterów w przekazach medialnych mamy duży wpływ na budowanie ich w naszym otoczeniu.

Don’t think pink!

 

Autor tekstu: Katarzyna Szybowska

O autorze:
Absolwentka Dziennikarstwa i komunikacji społecznej ze specjalizacją Reklama i PR na Uniwersytecie Jagiellońskim. Magister coachingu medialnego na Uniwersytecie Pedagogicznym, z kursem „Strategia komunikacji marki” w warszawskiej Szkole Mistrzów Reklamy. Pasjonatka strategii konsumenckiej, która uwielbia pisać scenariusze filmowe. Z ciekawością śledzi komunikację z kobietami w reklamie i informuje o niej wszystkie członkinie facebookowej grupy Reklama jest kobietą. Ostatnio odkryła nową pasję – UX. Prywatnie organizatorka Bieszczadzkich Warsztatów Filmowych i Creative things conference. Pracowała dla takich agencji reklamowych jak: inVette, Demo Effective Launching, Dziadek do orzechów i GoldenSubmarine. Obecnie pełni stanowisko creative copywritera w warszawskiej agencji ASAP&ASAP Communication.

kobiety komunikacja reklama wizerunek

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisW imię lepszych standardów mediów – polska koalicja “Marketerzy dla lepszych badań”
Spotkanie MediaLeaders na Śląsku

Podobne wpisy:

  • Materiał graficzny
    Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • eleni-afiontzi-gLU8GZpHtRA-unsplash
    Reklama OOH na rynkach zachodnioeuropejskich

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow