Ekolodzy biją na alarm! Toniemy w morzu śmieci, zalewa nas fala plastiku i truje skażone powietrze, a tereny zielone zmieniają się w betonową dżunglę.
Jak pokazuje raport WWF „Living Planet Report” obecnie zużywamy o połowę więcej zasobów niż Ziemia jest w stanie wytworzyć. Oznacza to, że żyjemy na ekologiczny kredyt.
Najwięksi rynkowi giganci podejmują różnorodne działania z zakresu zrównoważonego rozwoju, aby zwrócić uwagę świata na problemy związane z ochroną ekosystemu. W Światowy Dzień Ochrony Środowiska prezentujemy marki, które wprowadzają innowacyjne i realne zmiany w swoich działaniach na rzecz ekologii.
Adidas: buty z odpadów
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek branży sportowej wprowadza ekologiczną rewolucję! Postawiła sobie bardzo ambitne zadania i ogłosiła, że do 2024 r. wszystkie buty będą robione z plastiku wydobytego z oceanów. Potentat sportowy sprzedaje obecnie 450 milionów par butów. Pierwsze zmiany obserwujemy już w linii ubrań Adidas na 2019 r., która w 41 procentach stworzona jest z materiałów pochodzących z recyklingu.

W realizacji strategii długoterminowej, firmę wspiera Parley the Ocean. Organizacja zajmuje się wydobyciem plastiku z mórz i oceanów, a następnie oczyszcza go i ponownie wprowadza do obiegu.
Starbucks żegna plastikowe słomki
Amerykańska sieć kawiarni posiadająca 28 tysięcy punktów na całym świecie zużywa obecnie około miliarda słomek rocznie. Gigant rynkowy ogłosił, że do 2020 r. całkowicie wyeliminuje plastikowe słomki ze swoich restauracji.

– Rezygnacja z używania słomek jest najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić dla środowiska – podkreślił wiceprezes Starbucks, Colleen Chapman.
Klienci w zamian otrzymają kubek z wieczkiem z wyprofilowanym dzióbkiem. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom osobom niepełnosprawnym, które muszą używać słomek do picia, Starbucks będzie oferował słomki z papieru.
Eden Springs wprowadza biodegradowalny kubek
Europejski lider w dostawach wody i kawy stosuje politykę społecznej odpowiedzialności biznesu we wszystkich obszarach swojej działalności. Prowadzi szerokie działania na rzecz ochrony klimatu oraz inwestuje w energię odnawialną, pokrywając 100% zużycia tradycyjnej energii elektrycznej w swojej działalności.

Oznacza to, że produkuje tyle samo energii odnawialnej ze słońca i wiatru, ile zużywa. Kolejny ukłon marki w stronę natury to nowy ekologiczny produkt w pełni recyklingowany. Aby ograniczyć wykorzystanie zwykłych plastikowych kubków wkrótce do ofert Eden trafi kubek BIO w 100% biodegradowalny.
Zara: odzież z recyklingu
Hiszpańska firma odzieżowa wprowadziła program recyklingowy w swoich sklepach na całym świecie jako kluczowy element strategii proekologicznej na lata 2016-2020.
Projekt polega na zarządzaniu używaną i niechciana odzieżą, która jest zbierana do specjalnych koszy obecnych w każdym sklepie Zary. Następnie jest ona sortowana i poddawana recyklingowi.

Polityka proekologiczna prowadzi do zrównoważonego rozwoju z wykorzystaniem surowców wtórnych i wyeliminowania działań szkodliwych dla środowiska. Dodatkowo, jak podkreśla Pablo Isla – szef Inditexu (właściciel marki Zara), firma wprowadziła wewnętrzne zasady recyklingu dla plastikowych opakowań, wieszaków, pudełek i klipów zabezpieczających przed kradzieżą.
Coca-Cola i bilet za pustą butelkę
Program ekologiczny „Świat bez odpadów” to wspólny pomysł Coca-Coli, Miasta Stołecznego Warszawa i Fundacji Nasza Ziemia.
Jeszcze przed wakacjami na ulicach Warszawy pojawią się pierwsze recyklomaty. Urządzenia te służą do oddawania zużytych opakowań, które przyjmują trzy rodzaje odpadów: PET, szkło i aluminium.

Będą one zintegrowane z aplikacją, która zarejestruje oddany surowiec i w zamian przyzna ECO-punkty. Te z kolei będzie można wymienić na różnego rodzaju benefity, tj. bilet do kina, zniżka na kawę czy bony do sklepów odzieżowych współpracujących z akcją. Automaty dostarcza firma Eco Tech, a miasto łącznie otrzyma 10 urządzeń. Pięć automatów już niebawem, a kolejne pięć na jesień.
Tworzenie „zielonego” wizerunku firmy i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań to nie tylko chwilowa moda, ale przede wszystkim długoterminowe strategie działań potentatów rynkowych. Koncerny coraz częściej podejmują działania na rzecz ochrony środowiska we wszystkich obszarach funkcjonowania. Ideą działań proekologicznych prowadzonych przez marki z całego świata jest zwrócenie uwagi konsumentów na problem ochrony środowiska, jak również zaangażowanie ich w działalność ekologiczną. Regularna edukacja i kampanie społeczne są dodatkowym uzupełnieniem strategii zrównoważonego rozwoju.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
Komentarze: brak