Pierwszy kwartał roku to zazwyczaj okres rozpisania planów i KPI na kolejne miesiące. Nawet jeśli nowy rok nie zmienił wiele w Waszych planach marketingowych i nie przepadacie za podejściem „nowy rok, nowy ja”, zmiana daty, a już szczególnie przełom dekad, jest świetnym momentem, by zrewidować swoje działania w digitalu! Prowadząc na co dzień szeroko zakrojone strategie i patrząc „z lotu ptaka” na procesy, zapominamy o analizie i dostosowywaniu do zmieniających się realiów a takich Facebook miał w ostatnim czasie bardzo wiele i kolejne szykują się już w związku z nadchodzącą konferencją F8. Czas sprawdzić, czy nasze strategie wciąż podążają w dobrym kierunku i czy jesteśmy gotowi na pojawiające się zmiany?
1. Dywersyfikacja źródeł zaangażowania
Liczba reklamodawców na platformie ciągle wzrasta, aktualnie jest to ok. 7 mln kont, a jak pokazują statystyki, aktywnych użytkowników nie przybywa. Nie powinien dziwić więc fakt, że reklamy z roku na rok są coraz droższe! Dlatego marki powinny dywersyfikować swoje działania w sieci, nie skupiając ich jedynie na jednym kanale, a w obrębie samego Facebooka szukając różnych miejsc ekspresji i placementów – między innymi bardzo wspieranych przez platformę – grup, wydarzeń czy stories.
Facebook zachęca użytkowników do zaangażowania w mniejszych grupach, jednocześnie ograniczając zasięgi ogólnodostępnym fanpage’om. Te zmiany algorytmów warto brać pod uwagę podczas planowania obecności marki na portalu. Może warto postawić na stworzenie obok fanpage’a ciekawej, służącej do angażowania i wymiany contentu grupy?
2. AI & Automation
Z natłokiem treści płatnych, o którym mowa wyżej, wiąże się także coraz mocniej rozwijana automatyzacja reklam, które AI Facebooka samo stara się dopasowywać do odpowiedniej grupy, optymalizując koszt leada. Od sierpnia 2019 roku stopniowo marketerzy zaczynają korzystać (proces wdrażania powinien zakończyć się w 2020 roku) z CBO, czyli ustawiania budżetu nie na poziomie zestawu reklam, ale na poziomie całej kampanii. Poprawia to rozdysponowanie budżetu i osiąganie celów. AI skutecznie zbiera i wykorzystuje dane odbiorców reklam, starając się dostarczyć treść do jak najbardziej dopasowanej grupy.

3. Messenger i połowiczna prywatność
Zgodne z hasłem przyświecającym ostatniej konferencji FB – „The future is private” jednym z elementów budujących tę układankę jest mocniejsze stawianie na konwersacje użytkowników za pomocą Messengera. Warto korzystać z danej nam przez Facebooka możliwości tworzenia reklam w Messengerze, a także na inne sposoby sprawdzić możliwości tego medium (np. używając bota, który, po odpowiedniej interakcji, wysyła wiadomość prywatną z interesującym contentem).
Sami użytkownicy zresztą coraz chętniej wykorzystują właśnie Messengera, jako kanał komunikacji z marką. Według danych samego FB użytkownicy wymieniają miesięcznie z fanpage’ami 20 miliardów wiadomości! Brand managerzy powinni więc pamiętać także, że zadbanie o szybkie odpowiadanie klientom (np. dzięki częściowej automatyzacji procesu) może być kluczem do sukcesu w świecie niecierpliwych, przyzwyczajonych do natychmiastowych reakcji fanów.

4. Relacje, live’y i inne niestandardowe formaty
Relacje i live’y kojarzą nam się raczej z Instagramem, jednak nie tylko są dostępne, ale także wspierane przez Facebooka. Każdy live to sposób zbudowania głębszych relacji z odbiorcami i cenne powiadomienie na wallu każdego naszego fana. Facebookowe stories, choć wydają się tylko papugować instagramowe krótkie wideo, cieszą się dużym powodzeniem – według Techcrunch ogląda je dziennie 500 mln użytkowników! Mimo tego, że są to formaty bardziej wymagające w przygotowaniu (szczególnie live’y), warto co jakiś czas z nich korzystać.
Także wyróżnianie się na tle innych marek, dzięki stawianiu na niestandardowe formaty, takie jak canvas czy collection ads przysłuży się wynikom. Nasze posty na zazwyczaj przeładowanym informacjami wallu użytkownika zdecydowanie powinny zwracać uwagę. Możemy skorzystać ze storytellingowych postów, opowiadających historię, jak robimy to dla marki Cleanic czy postów boxowych, stosowanych przez nas dla Nutricii Danone’a.

5. Usunięcie licznika polubień
Facebook, planując usunięcie najbardziej kojarzonego z portalem znaku, daje wyraźny sygnał marketerom, że ważniejsze są dla niego realne interakcje z użytkownikami. Zamiast prostego zostawienia kciuka bardziej cenione są komentarze. Planując działania, musimy więc dbać, by content był jak najbardziej angażujący, skłaniający do dyskusji i wypowiadania własnego zdania. Jest to też bardzo ogólna i wyraźna wskazówka dla wszystkich działań w tym medium.
6. Facebook jak element customer journey
Ostatnią, ale chyba najważniejszą kwestią, o której trzeba powiedzieć, jest wpisanie działań na Facebooku w całościową strategią marki. Nie dotyczy to wyłącznie zmian zachodzących w tym medium, ale ich intensywność potrafi oderwać ten kanał komunikacji wizualnie, czy poprzez zmianę Tone of Voice, od pozostałych.
Mimo że teoretycznie mówienie o spójności w tym zakresie jest oczywiste, to nowy kwartał jest dobrym momentem na bilans, zastanowienie się i zestawienie teorii z praktyką 😉
Wiele marek, mimo że świetnie zdaje sobie sprawę z korzyści płynących ze spójności działań, rozkładając odpowiedzialność za różne kanały na odrębne podmioty, traci zogniskowanie na homogeniczność wizerunku w sieci i końcowy cel działań strategicznych. Warto pamiętać, że Facebook to tylko jeden z wielu kanałów promocji naszej marki i powinien dobrze współgrać z całościowym wizerunkiem, misją i wizją firmy.
Autor tekstu: Dariusz Szpak – Co-owner/Creative Director w OX Media.
O autorze:
Założyciel i Dyrektor Kreatywny OX Media – interaktywnej agencji, która łączy strategiczne myślenie, technologię oraz kreatywność, by dostarczać niekonwencjonalnych rozwiązań dla firm. Twórca strategii digitalowych, kampanii marketingowych, kreatywnych stron internetowych oraz interaktywnych wideo tworzonych, dla zaspokojenia indywidualnych potrzeb biznesowych.
Wraz z agencją OX Media laureat nagród: Webstarfestival, Digital Communication Awards oraz dwóch statuetek Golden Arrow w kategorii Digital marketing. Współpracował między innymi z markami takimi jak: Volkswagen, NIVEA, Porshe, Tyskie, Velvet, OKNOPLAST, Bols, SONY czy AmRest.
Prelegent wielu konferencji i wydarzeń marketingowych: IAB Internet Week, Social Media Convent, SEMcamp, SilesiaSEM, a także programu „Biznes w Sieci” TVN CNBC.
Komentarze: brak