Charakterystyka użytkowników polskich platform social media, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych to tylko niektóre z informacji, które zostały zawarte w najnowszym raporcie „Social Media 2023”. Badanie rynku online powstało na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. To wynik współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu z Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska.
Jak wynika z raportu, czołowe miejsce zajmuje Facebook. Średnia miesięczna liczba Ad Contacts (kontaktów reklamowych) na tej platformie w 2022 roku wyniosła 10,4 mld. O prawie połowę mniejszym zyskiem drugie miejsce zajmuje YouTube. Podium zamyka TikTok, a Instagram zajmuje 4 miejsce z wynikiem 1,5 mld zysku miesięcznie.
Dane pokazują, że nie tylko liczy się wielkość platformy, a głównie zasięg. Równie dobrze można dotrzeć do docelowego odbiorcy za pomocą mniejszych platform, realizując założone cele marketingowe. W większości reklamy docierają do kobiet niż do mężczyzn – tak jest w przypadku Facebooka i Instagrama, natomiast w przypadku platform YouTube i TikTok, emisje rozkładały się mniej więcej po równo pomiędzy obie płcie.
Pod względem wieku, na Facebooku większość kontaktów reklamowych to ludzie z grupy wiekowej 15-34. Reklamy na tej platformie docierają również do osób starszych. Ponad 2 mld kontaktów stanowi grupa wiekowa 55+. W przypadku Instagrama, najwięcej kontaktów osiągnięto wśród młodszych użytkowników, tzw. młodych dorosłych do 24 lat – 617 mln. Kontakty reklamowe na YouTube rozkładają się bardziej równomiernie pomiędzy poszczególne przedziały wiekowe z lekką przewagą osób do 24 roku życia. TikTok skierowany jest głównie do najmłodszej grupy wiekowej i w większości kreacje reklamowe trafiały do grupy docelowej 7-24 lat.
Nie tylko duzi gracze rynku reklamowego mają znaczenie – z powodzeniem można realizować strategię marketingową na mniejszych platformach. Przykładowo reklamę z wyposażeniem wnętrz można umieścić na Pintereście, gdzie czas głównie spędzają kobiety. Chcąc dotrzeć do najmłodszej grupy wiekowej, można spróbować platform, takich jak Snapchat czy Twitch, gdzie przeważającą grupą odbiorców to młodzi ludzie w wieku 7-24 lat.
– Planując naszą obecność w social mediach, warto patrzeć nie tylko przez pryzmat zasięgu. Warto dywersyfikować wykorzystywane media i pojawiać się również na platformach mniejszych zasięgowo, ale interesujących pod względem demografii i zaangażowania użytkowników. Potwierdza się to w części raportu, gdzie prezentowana jest aktywność reklamowa największych marek – mówi Bartosz Wójcik, ekspert Gemius.
Cały raport można przeczytać na tej stronie.
Autor tekstu: Julia Florkowska
Źródło zdjęcia głównego: Alexander Shatov / Unsplash
Komentarze: brak