Facebook udostępnił wszystkim specjalistom ds. marketingu możliwość skorzystania z darmowych reklam w rozszerzonej rzeczywistości (AR). Z udogodnienia można korzystać za pomocą menadżera reklam znajdującego się na platformie.
Dlaczego dopiero teraz narzędzie zostało udostępnione marketerom?
Funkcja została wprowadzona zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie w 2018 roku, lecz do tej pory narzędzie było testowane. Teraz, po osiągnięciu zadowalających wyników eksperymentu, administratorzy jednego z najpopularniejszych serwisów społecznościowych postanowili przekazać je reklamodawcom. Dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości marketerzy mogą stworzyć oraz wykorzystać efekty w swoich kampaniach za pośrednictwem narzędzia Facebook’s Spark AR. Mają także możliwość wdrażać swoje materiały dzięki systemowi do zarządzania reklamami na platformie.

Czy wprowadzenie tego typu technologii jest potrzebne?
Wprowadzenie reklam AR stanowi kolejną zachętę dla marek chcących zwiększyć sprzedaż na portalach społecznościowych. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że rozszerzona rzeczywistość jest chętnie wykorzystywana przez klientów. Zgodnie z prognozami eMarketer w 2019 roku, ok. 68,7 mln osób korzysta z AR co najmniej raz w miesiącu, a do 2020 r. liczba ta może wzrosnąć do 77,7 mln użytkowników.
Do jakich kategorii wiekowych należą potencjalni użytkownicy materiałów AR?
To także pierwszy raz, gdy funkcje wirtualnej rzeczywistości zostaną szeroko wdrożone na platformie, posiadającej znacznie starszą bazę użytkowników. Może to być postrzegane jako eksperyment z ich wykorzystywaniem. Snapchat i Instagram przodują w AR od kilku lat, lecz te serwisy są głównie używane przez młodych ludzi, z czego odpowiednio 62% i 67% badanych w wieku od 18 do 29 lat. W porównaniu z zaledwie 25% respondentów w wieku 50–64 lat lub 9% osób w wieku 65 lat i starszych w przypadku Snapchata.
Facebook jest jednak popularny w różnych grupach wiekowych, z czego 68% ankietowanych w wieku od 50 do 64 lat i ponad 50% osób w wieku 65 lat i starszych twierdzi, że korzysta z tej witryny. Co więcej, wcześniejsze sygnały sugerują, że młodzi ludzie są bardziej otwarci na wirtualną rzeczywistość, niż starsze pokolenia. W badaniu przeprowadzonym przez Gfk, 45% respondentów w wieku 19–28 lat i 49% osób w wieku od 29 do 38 lat odpowiedziało, że chętniej odwiedziliby sklep detaliczny oferujący technologię AR lub VR, podczas gdy tylko 31% ankietowanych w wieku od 39 do 53 lat stwierdziło podobnie.
Jakie korzyści mogą przynieść tego typu reklamy?
Szerokie zastosowanie tej funkcji reklamowej na Facebooku może m.in. zapewnić firmom przydatny miernik potencjału AR przy kierowaniu materiałów do starszych konsumentów. Ponadto wdrożenie tego typu reklam daje markom możliwość wyróżnienia się na platformie, która ma kluczowe znaczenie dla kierowania poleceniami. Przykładowo Facebook w pierwszym kwartale 2019 r. wniósł ponad 80% udziału w poleceniach społecznościowych do witryn e-commerce w porównaniu z Instagramem (10,7%) i Pinterestem (8,2%), zgodnie z Adobe Digital Insights.
Na razie nie wiadomo, na jaką skalę ta technologia zostanie wykorzystana przez pracowników w sektorach marketingowych. Jedno jest jednak pewne – odpowiednio zaplanowane i wdrożone materiały mogą stać się siłą napędową dla firm korzystających z menadżera reklam. To wiąże się ze zwiększeniem liczby odbiorców, a w końcu z osiągnięciem lepszych wyników finansowych.
Autor tekstu: Patrycja Krzeszowska
Komentarze: brak