site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > FoMO - bardzo skuteczna broń w rękach marketera cz. 2
28.11.2018  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

FoMO – bardzo skuteczna broń w rękach marketera cz. 2

rawpixel-415585-unsplash

FoMO marketing w dobie Social Media

Media społecznościowe fundamentalnie zmieniły naszą kulturę. Jest to wyraźnie widocznie w sposobie udostępniania treści przez ludzi w kanałach social media. Nie chcemy niczego przegapić, imponujemy innym swoją umiejętnością bycia na bieżąco z każdym nadchodzącym wydarzeniem i najświeższymi trendami. Niestety momentami sytuacja osiąga poziom irracjonalnego przekonania, iż każde życie towarzyskie jest lepsze od naszego.

Z drugiej strony wiemy, co się dzieje na świecie, nie tylko wśród najbliższych znajomych. Długie korzystanie z mediów społecznościowych bardzo sprzyja FoMO marketingowi. Reklamy umieszczane na Facebooku, Instagramie i Tinderze nie pozwalają byś pominął nawet jeden produkt, który cię interesuje. Oczywiście wybór należy do ciebie, ale już wiesz, że istnieje taka oferta i jest w pełni dostępna. Momentami zaczynasz się zastanawiać, dlaczego by nie skorzystać, skoro internet „wie” co jest dla mnie najlepsze.

Psychologia odgrywa kluczową rolę w udanych kampaniach reklamowych, a FoMO jest najskuteczniejszą strategią jaką możesz użyć, aby zwiększyć sukces swoich działań marketingowych w dzisiejszej dobie digitalizacji.

Przez ostatnie kilka lat korzystanie z „Fear of Missing Out” znacznie wzrosło wśród użytkowników mediów społecznościowych. Pojęcie to stosowane w komunikacji z klientami na Facebooku, Snapchacie i Instagramie, może znacznie zwiększyć zaangażowanie, promocję marki i przede wszystkim sprzedaż jej usług.  

Jak to skutecznie robić w social mediach?

Zasady są podobne co w serwisach www i na blogach. Poniżej 5 wskazówek, które warto zastosować na platformach.

1. Mała dostępność i krótka data ważności

Wykorzystanie pilności zawsze było mądrą taktyką dla marketerów, ale nigdy nie było bardziej skuteczne niż w przypadku FoMO. Co sprawia, że ​​ktoś podejmuje działania teraz, a nie czeka do końca oferty?

„Kupiłem rzeczy na wyprzedaży (trwała jeszcze kilka, dobrych dni), których pilnie potrzebowałem do mojego nowego mieszkania. Nawet się nie zastanawiałem. Obawiałem się szybkiego końca asortymentu w tak świetnej cenie”

Mała dostępność i pilność idą ze sobą w parze. Niskie stany magazynowe z natury uruchamiają w nas chęć pożądania danego produktu. Jeśli sprzedaż jest ograniczona do konkretnej ilości sztuk, to w większości przypadków możemy mówić o asortymencie limitowanym – o tym wspominałem już wcześniej.  Nie da się przejść obok bez zastanowienia, gdy czytasz lub słyszysz: „Zostało już tylko kilka! Pośpiesz się, zanim wszystko zniknie!

2. Dowody społeczne

Dowody socjalne to ogromna sprawa w marketingu mediów społecznościowych. Mogą one  zachęcić innych użytkowników do interakcji z Twoimi postami, a nawet do zakupu produktów i usług, jeśli treści wzbudzą poczucie bezpieczeństwa. Bardziej prawdopodobne jest, że zaufamy opinii przyjaciela o produkcie, a nie osobie próbującej go nam sprzedać. Dowód społeczny jest jak poręczenie produktu przez kilkuset lub kilkunastu naszych najbliższych znajomych, nawet jeśli nigdy ich nie spotkaliśmy.

Budowanie zaufania społecznego na stronach internetowych jest kluczem do udanej strategii FoMO marketingu.  

3. Promuj doświadczenia i wydarzenia związane z nowym produktem

Millenialsi cenią bardziej doświadczenia, niż produkty. To powoduje, że promocja wydarzeń takich jak sprzedaż i wprowadzenie nowego asortymentu na rynek, staje się prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Nikt nie chce przegapić czegoś, co się właśnie rozpoczęło i trwa. Szczególnie jeśli jest to jakaś impreza, w której udział bierze bardzo dużo ludzi, a na dodatek wrzucają oni zdjęcia, filmiki i posty w czasie rzeczywistym na kanały social media, chwaląc się najnowszym gadżetem. Dlatego tworzą się ogromne kolejki po najnowszego iPhona, Play Station czy innego rodzaju bajery, pomimo tego, że te które posiadają obecnie, sprawują się bez większych problemów i są w pełni wydajne i funkcjonalne.

Ludzie po prostu są podekscytowani nowościami i nie chcą zostawać w tyle. Przecież jak to wygląda, kiedy Twój przyjaciel ma najnowszy telefon, a Ty jesteś posiadaczem jego poprzednika, który ukazał się, aż rok temu. Tak nie może być!

4. Wykorzystaj wyłączność

Ludzie z natury chcą się czuć wyjątkowo i bardzo lubią dołączać do ekskluzywnych grup. Wyłączność może skutkować lojalnymi klientami, a także wzbudzać pewnego rodzaju poczucie strachu przed brakiem członkostwa. Rzadkość i wyłączność świetnie działają razem, a myśl, że coś jest wyjątkowe, sprawi, że użytkownicy będą bardziej zainteresowani rejestracją, by poczuć się wyróżnionym z powodu przynależności do tego rodzaju grup.

Firmy takie jak Sephora oferują specjalne programy lojalnościowe, które pozwalają zaoszczędzić i skorzystać z rabatów przeznaczonych tylko dla ludzi posiadających karty członkowskie. Im więcej wydamy w ciągu roku, tym więcej zyskamy rabatów na kolejne zakupy w drogeriach.

Wykorzystanie takiego programu nagród w mediach społecznościowych, w którym tylko niektórzy członkowie otrzymują korzyści lub nagrody, może być niezwykle cenne dla FoMO marketingu, a za tym idą oczywiście zyski dla naszego przedsiębiorstwa.

5. Oferuj sampling produktów

Innym wspaniałym przykładem jest oferowanie próbek produktów tylko kilku członkom przed ich oficjalnym wypuszczeniem na rynek lub testowanie wersji beta nowego programu, który oferuje Twoja firma. Zjawisko „przedsprzedaży” jest coraz bardziej popularne w ofertach online różnych przedsiębiorstw. Bardzo dobrze to widać przy kupowaniu biletów na koncerty muzyczne. Bycie członkiem fanklubu niektórych zespołów daje nam prawo zakupu wejściówek wcześniej, niż zostaną one ogłoszone w sprzedaży ogólnej. Przykładem może być tu Metallica. Posiadacze konta w MetClubie mogą zdobyć bilety nawet na kilka dni przed resztą ludzi. Dzięki temu nie muszą się obawiać, że ominie ich koncert ulubionego zespołu.

Strach może być potężnym motywatorem, zwłaszcza gdy wśród odbiorców docelowych istnieje wspólny lęk, który można wykorzystać pod względem marketingowym. Użycie FoMO w działaniach promocyjnych może pomóc Ci zdobyć nowych klientów i zarazem uzyskać większe zyski, szczególnie gdy wykorzystujesz strategie, które zostały przedstawione powyżej. Użytkownicy świata wirtualnego nie chcą niczego przegapić, więc upewnij się, żeby nie pominęli przede wszystkim ciebie i twojej oferty.

Badania zjawiska FoMO w Polsce

W Polskiej psychologii to zjawisko nie było dotychczas dobrze zdiagnozowane liczbowo. Dopiero ostatnio przeprowadzono badanie „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem” pod kierownictwem zespołu naukowców z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, Wydziału Psychologii UW oraz analityków z panelu badawczego Ariadna. W opracowaniu badanie wspierał team Google Polska. Próba liczyła 1061 osób powyżej 15. roku życia.

W wynikach wyszło, że FoMO dotyka co szóstego polskiego internautę powyżej 15. roku życia. Aż 20% dotyczyło grupy z przedziału 15-24 lata. To oznacza kilka milionów Polaków, którzy mają kłopot z odłączeniem się od sieci i smartfona. Pokazuje też, jak silną bronią są działania marketerów korzystających z takich technik. To musi działać.

Na koniec, podsumowując cały temat, sprawdziliśmy w monitoringu internetu Newspoint, jak często pisano o FoMO na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. 2000 wzmianek oznacza wzrost o ponad 200% z analogicznym okresem poprzedniego roku. W ciągu tego roku widać kilka wybijających się ekstremów w tym opublikowanie wyników wzmiankowanego badania „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem” na jesieni 2018, które doprowadziło do wyraźnego wzrostu liczby publikacji na ten temat.

Autor tekstu: Mateusz Pałka, Newspoint

Pierwsza część artykułu dostępna tutaj.

FOMO marketing social media

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisBiznes oparty na danych – #digitalfest
8 porad, jak tworzyć treści, które sprzedają piękno w branży beauty

Podobne wpisy:

  • Specjalistki_Informacja Prasowa
    Pracujesz w marketingu? Dołącz do bazy specjalistek!
  • miesiac kobiet
    Marketingowy Miesiąc Kobiet, czyli ciekawa marcowa inicjatywa

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow