Od sierpnia Google wprowadza poważne zmiany. Reklamy serwisów internetowych, które rozpowszechniają fake newsy i teorie dotyczące pandemii koronawirusa będą blokowane.
Od sierpnia nowa polityka Google wprowadza zakaz propagowania treści zawierających nieprawdziwe informacje dotyczące zapobiegania koronawirusowi i niepotwierdzone metody jego leczenia.
W zeszłym roku Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że jedno z 10 największych zagrożeń dla zdrowia na świecie to unikanie obowiązkowych szczepień, powołując się na wzrost zachorowań na odrę w USA i Europie. Niedawne badanie przeprowadzone przez PEW wskazuje, że aż 75% Amerykanów zgodziłoby się od razu przyjąć remedium na COVID-19.

W kwietniu Google ogłosiło, że udzieliło zgody podmiotom rządowym, szpitalom, dostawcom usług medycznych i organizacjom pozarządowym (NGO) na wyświetlanie reklam związanych z COVID-19 w wynikach wyszukiwania. Był to pierwszy krok w walce z dezinformację w związku z pandemią koronawirusa.

Teraz Google zablokuje reklamy, które szerzej dotyczą teorii spiskowych na temat koronawirusa, jak rzekomy udział Billa Gatesa czy fałszywe linki do sieci 5G. Zasady zaczną obowiązywać od 18 sierpnia, a kary za naruszenia będą liczone procentowo.
Jeżeli wydawca nie będzie przestrzegał nowych reguł – wtedy otrzyma długoterminowy zakaz korzystania z platform reklamowych Google’a.
Decyzja ta jest następstwem raportu opublikowanego na początku lipca przez Global Disinformation Index (raport dostępny tutaj), w którym szacuje się, że Google nieświadomie finansuje w kwocie ponad 20 milionów dolarów strony internetowe, które rozpowszechniają fałszywe informacje dotyczące COVID-19.
To nie pierwszy raz, kiedy serwis decyduje się na taki krok. Nowe regulacje będą ukierunkowane na fałszywe informacje dotyczące właśnie koronawirusa.
W przeszłości Google nie raz pojawiał się na pierwszych stronach gazet, ponieważ zablokował przychody z reklam serwisów, które pisały o teoriach spiskowych dotyczące wywoływania chorób i leków na nie. W szczególności poglądy dotyczy zaniechania leczeniu i szczepieniom, które potencjalnie mogą spowodować śmierć lub uszkodzenie ciała.
Należy zauważyć, że w 2019 r. reklamy stanowiły ponad 70% przychodów zgłoszonych przez Google (źródło).
Tym samym platforma staje do walki z fake newsami na temat COVID-19 na równi z innymi mediami społecznościowymi. Podjęte działania mają zapewnić dostęp do rzetelnych, sprawdzonych informacji i kary dla serwisów, które nie będą przestrzegały powyższych zasad.
Autor tekstu: Paulina Grabara
Źródło zdjęcia głównego: Freepik
Komentarze: brak