Instagram, popularna platforma społecznościowa do udostępniania zdjęć i wideo, cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Częścią sukcesu serwisu jest zastosowanie skomplikowanego algorytmu, który dostosowuje zawartość wyświetlaną na stronie głównej użytkownika, aby jak najlepiej odpowiadała jego preferencjom.
Pod koniec maja tego roku, Instagram opublikował na swoim blogu informację jak wyświetlane są treści na podstawie algorytmów. Algorytmy pozwalają na lepszą personalizację pokazywane posty dla danego użytkownika. Każda sekcja aplikacji – strona główna, krótkie filmy-rolki (tzw. Reels), Stories i kanał „Odkrywaj” – ma swój osobny algorytm. na którym prezentowane rodzaje treści są o nie oparte i różnią się między sobą. Na algorytm wpływają różne czynniki, a także aktywność użytkownika.
Na stronie głównej pokazywane są treści z profili, które użytkownik obserwuje. Ich pozycjonowanie jest wyższe, gdy taka osoba poświęciła więcej czasu na posty udostępniane przez obserwujących, do których zostawiła polubienie lub komentarz. Instagram również podsuwa treści, które jego zdaniem mogą potencjalnie zainteresować odbiorcę.
Na kolejność wyświetlanych relacji (tzw. Stories) ma głównie wpływ aktywność poszczególnej osoby. Jest to głównie częstotliwość wyświetlanych profili, odpowiadanie na relacje innych użytkowników, wymiana wiadomości prywatnych oraz lista „Bliskich znajomych”.
Kanał „Odkrywaj” to różne posty i rolki podsuwane przez algorytm, które także mogą przypaść nam do gustu. Bazują na poprzednich aktywnościach i zainteresowaniach danej osoby. Instagram również daje możliwość zaznaczenia opcji przy danym poście „Nie interesuje mnie”. Takie działanie ulepsza mechanizm algorytmów i personalizacji treści.
W przypadku Reels, są to głównie filmy, które nie wyświetlały się użytkownikowi, a według algorytmu mogą spodobać się danej osobie. Na algorytm wpływa głównie czas wyświetlania rolki, przewijanie, aktywność i zainteresowania. Czasami aplikacja wysyła ankietę, czy dane treści odpowiadają użytkownikowi.
Instagram w swoim wpisie również zachęca do personalizacji profilu, obserwowaniu tylko interesujących profili, aktualizację list „Bliskich znajomych”, a także zgłaszania niepożądanych postów. Taka aktywność pozwala na lepsze dostosowanie się aplikacji i wyświetlanych na niej treści.
Autor tekstu: Julia Florkowska
Źródło zdjęcia głównego: Simon/Pixabay
Komentarze: brak