Nie wystarczy, że wypuścimy na rynek dobry produkt. Liczy się również, do kogo chcemy z nim trafić i w jaki sposób. Monitoring mediów pozwala nam na kontrolę skuteczności kanałów przekazu, ale także wskazuje na najważniejszy element komunikacji marki, jakim jest bezpośredni i szybki kontakt z klientem.
Działania Public Relations mają na celu dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców, a przy tym zachęcenie ich do skorzystania z reklamowanej czy promowanej oferty. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że najważniejszy zawsze jest klient. Wobec tego, nie tylko należy przeprowadzić gruntowną analizę potrzeb i zachowań potencjalnych nabywców danego dobra, ale także reagować w adekwatny sposób. Kwintesencją dobrego PR jest komunikacja. Niezależnie od tego czy otrzymywane opinie są pozytywne, czy też negatywne, warto odpowiadać na komentarze i uwagi.
Sprawny refleks kluczem do sukcesu
Szybka reakcja na komentarz, w którym ktoś przykładowo zarzucił danemu produktowi wadliwość, może się okazać bardzo skutecznym sposobem na przysporzenie sobie sympatii i zażegnanie hipotetycznego kryzysu. Warto wtedy przeprosić za błąd, dopytać dokładnie o okoliczności nabycia felernego wyrobu i zaproponować rekompensatę. Taka niezwłoczna reakcja jest możliwa, kiedy firma dba o monitorowanie mediów, dzięki temu jest na bieżąco z opiniami krążącymi na jej temat w sieci. Klient, który widzi, że jego sugestia została zauważona, a co więcej marka stara się go przy sobie zachować i naprawić utracone zaufanie, poczuje się istotny w procesie biznesowym.
Plany na przyszłość
Monitoring mediów pomaga także w przygotowywaniu strategii, według której firma będzie się rozwijać. Analizując wzloty i upadki danych zachowań, można dokładniej określić kolejne kroki, jakie należy podjąć, aby osiągać coraz to większe sukcesy i wytyczać nowe cele. Również oferta, jaką pokazuje się grupie odbiorczej, będzie lepiej i precyzyjniej dopasowana do ich oczekiwań, a co za tym idzie, zwiększy szanse na zakup.
Jak nas widzą, tak o nas mówią
Dzięki stosowaniu w działaniach Public Relations monitoringu mediów można także w skuteczny sposób rozwijać wizerunek, a przy tym rozpoznawalność marki. Mając na oku trendy, jakie ostatnio panują w sieci oraz które z naszych własnych udostępnień wzbudzają największe zainteresowanie, łatwiej jest określić jakie dalsze postępowania przyniosą nam zadowalający rozgłos. Dowiemy się, co wzbudza w użytkownikach najbardziej optymistyczne lub negatywne reakcje, a w związku z tym będziemy mogli przeorganizować nasz image tak, aby dopasował się do ich gustów.
Pomocne narzędzia
Oczywiście nikt nie oczekuje, że będziemy przez 24 godziny monitorować Internet, aby sprawdzić, jak komentowane są nasze działania w sieci. W zależności od wielkości naszej firmy wzrasta także ilość elementów, na które należy zwracać uwagę, aby osiągnąć sukces. Dlatego warto posiłkować się narzędziami dostępnymi w sieci lub profesjonalnymi usługami firm, które przeprowadzą za nas wszystkie istotne analizy. To jak szeroki i zróżnicowany zakres informacji będziemy chcieli otrzymać, wiązać się będzie z odpowiednimi kosztami. Takie narzędzia do monitoringu mediów, jak Brand24, SentiOne, bądź Unamo nie są darmowe, ale związane jest to z wysoką jakością otrzymywanych usług. Dzięki nim będziesz mógł m.in. zarządzać źródłami komentarzy, otrzymywać audyty o obecności firmy w sieci, czy zestawiać ze sobą wyniki kilku monitorowanych marek.
Natomiast narzędziem nieodpłatnym, ale łatwym w samodzielnej obsłudze, jest Google Alert. Dzięki niemu, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, możemy sprawdzić, jaka jest nasza pozycja w wyszukiwarce pod daną frazą, czego dotyczą wzmianki o naszej marce, a nawet ustawić alert dostarczany na naszą skrzynkę pocztową.
Warto korzystać z monitoringu mediów w ramach działań PR-owych, aby nie tracić z oczu najważniejszych trendów mogących wpływać na rozwój naszej marki.
Autor tekstu: Marta Słupecka
Źródło zdjęcia głównego: William Iven/Unsplash
Komentarze: brak