Kampania prezydencka weszła w ostatnią, decydującą fazę. Wszystkie osoby biorące udział w wyścigu na objęcie najwyższej funkcji w państwie robią, co mogą, aby przekonać do siebie wyborców, często działając też w mediach społecznościowych. Przedstawiamy krótkie podsumowanie ich poczynań na portalach internetowych.
Robert Biedroń
Robert Biedroń wystartował z kampanią pod hasłem „Nic o was bez was”. Posiada konta na Facebooku, Instagramie oraz na YouTubie, gdzie regularnie zamieszcza różne posty. Na tym pierwszym portalu organizuje Q&A, gdzie odpowiada na pytania Polaków. Dużo wpisów ma charakter odwołujący się do PiS-u oraz do obecnego prezydenta. Ich charakter jest taki sam – mają za zadanie pokazać złe (według niego) decyzje rządu.
Na Instagramie można zobaczyć wiele fotograficznych relacji ze spotkań z obywatelami, ale działania Roberta Biedronia na tym medium odnoszą się głównie do ludzi LGBT, aprobując i nawołując do wzajemnej tolerancji oraz szacunku. Jako jeden z nielicznych polityków ubiegających się o funkcję prezydenta RP, korzysta z InstaStories, na którym zamieszcza zdjęcia swoich wyborców oraz pokazuje, jak wyglądają jego dni podczas trwania kampanii. Na YouTubie natomiast możemy znaleźć nagrania z konferencji oraz spotkań z wyborcami.
Krzysztof Bosak
Krzysztof Bosak wystartował z kampanią pod hasłem „Naprzód Polsko”. Swoje działania pokazuje na Facebooku i Instagramie. Na pierwszym wymienionym portalu odwołuje się m.in. do dysproporcji w stosunku do ilości czasu antenowego w mediach publicznych między nim, a obecnym prezydentem. Poza tym, możemy tu zobaczyć materiały ze spotkań z wyborcami, z dziennikarzami oraz statystyki aktywności wyborczej.
Ponadto, Krzysztof Bosak planuje zorganizować 24-godzinną transmisję online, podczas której użytkownicy medium będą mogli zobaczyć ostatni dzień jego kampanii. Na Instagramie często pokazuje fotografie rodzinne oraz relacje fotograficzne ze spotkań z Polakami. Niektóre wpisy zawierają obietnice wyborcze w kształcie opisu do zdjęć. Co ciekawe, nie ma własnego konta na YouTubie, lecz jego działalność polityczną można obserwować na koncie partii politycznej, z której się wywodzi. To tam zostały opublikowane materiały oraz konferencje prasowe, w których polityk brał udział.
Andrzej Duda
Andrzej Duda wystartował z kampanią pod hasłem „Łączy nas Polska”, co jest również jednym z haseł Polskiego Związku Piłki Nożnej. Podobnie jak inni kandydaci, posiada profile na najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Na Facebooku polityk łączy dwie funkcje: obecnie urzędującego prezydenta, jak i kandydata starającego się o reelekcję.
Wpisy u Andrzeja Dudy są podobne do pozostałych polityków, pokazują jego spotkania z Polakami oraz zaproszenia w formie zdjęć do udziału w przyszłych wydarzeniach. We wcześniejszym etapie kampanii, organizował Q&A, w którym odpowiadał na zadane przez wyborców pytania. Czynnikiem wyróżniającym obecnego prezydenta jest wpis z 20 czerwca, który przedstawia nagranie atakujące Rafała Trzaskowskiego i jego działania.
Oprócz tego posiada dwa konta na Instagramie, jeden z treścią kampanii prezydenckiej, natomiast drugie opisuje działania prezydenta RP. Aktywność polityka na tym medium ogranicza się do relacji w postaci zdjęć i krótkich filmików ze spotkań z Polakami. Nie ma własnego konta na YouTubie, jego działalność jest pokazywana w ograniczonym wymiarze przez oficjalne konto „W pałacu prezydenckim”. Jako jedyny w swoich social mediach nie pokazuje rodziny, za to jego żona posiada odrębny profil, w którym można zobaczyć skrót działań pierwszej damy w ostatnich latach.
Szymon Hołownia
Szymon Hołownia wystartował z kampanią pod hasłem „Głową i sercem”. Podczas swojej kampanii postanowił wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Na Facebooku,w sobotę, 20 czerwca, zorganizował 24-godzinną transmisję na żywo, podczas której pokazywał swoje działania polityczne podczas kampanii. Oprócz relacji na żywo na profilu polityka możemy zobaczyć postulaty wyborcze oraz poznać jego opinię na temat bieżących wydarzeń.
To, co wyróżnia Szymona Hołownię od pozostałych kandydatów, to forma prowadzenia Facebooka. Jest on przywoływany w 3 os. lp., podczas gdy pozostali kandydaci wypowiadają się we własnym imieniu.
Na Instagramie były dziennikarz pokazuje swoje prywatne życie, rodzinę oraz to, jakie obywatele mają zdanie na jego temat. Cechą charakterystyczną konta na Instagramie Hołowni jest wielokrotne podkreślenie, iż niezależny kandydat może równie wiele zdziałać i być dobrym prezydentem, co politycy z własnym zapleczem partyjnym. Aktywność na tym portalu przejawia się także w relacjach fotograficznych ze spotkań.
Były dziennikarz posiada bardzo rozbudowane i zróżnicowane konto na YouTubie, co wyróżnia go pośród pozostałych osób ubiegających się o najwyższe stanowisko w kraju. Jego profil posiada 8 zakładek: Kampania Szymona, Belweder na kółkach, Poranek z Szymonem, Wieczorne Rozmowy, Zasady Hołowni, EduKwarantanna, Założenia Programowe i Spoty Szymona. Tego kandydata wyróżnia żółty kolor, który jest również motywem kampanii.
Władysław Kosiniak-Kamysz
Władysław Kosiniak-Kamysz wystartował z kampanią pod hasłem „Nadzieja dla Polski”. Posiada konta na Facebooku i Instagramie. Na tym pierwszym portalu publikuje nagrania z opisem jego programu wyborczego. Ponadto, filmiki przedstawiają relacje z jego spotkań oraz przemówień do obywateli. Taką samą treść prezentują fotografie dołączane do codziennej aktywności kandydata.
Podobne wpisy znajdziemy również na Instagramie, gdzie oprócz politycznych kwestii, możemy zobaczyć fotografie ukazujące jego rodzinę lub nagranie z charytatywnego wyzwania hot16challenge. Czynnikiem wyróżniającym Kosiniaka-Kamysza spośród innych osób ubiegających się o prezydenturę, są publikowane na tym medium zdjęcia żony o charakterze politycznym.
Rafał Trzaskowski
Rafał Trzaskowski wystartował z kampanią pod hasłem: „Silny prezydent, wspólna Polska”. Posiada konta na Facebooku i Instagramie. Na pierwszym portalu regularnie publikuje posty nawiązujące do swojego motta wyborczego, a także całej kampanii. Oprócz standardowych relacji ze spotkań z wyborcami, publikuje posty na aktualne tematy niekoniecznie związane z polityką. Konto Trzaskowskiego wyróżnia się pierwszym wpisem, które nawiązuje do jego życia, także politycznego.
Ponadto, jedno z nagrań jest odpowiedzią na aktywność obecnego prezydenta, nawiązujące do negatywnych cech Andrzeja Dudy. Z racji krótszego okresu przygotowawczego na profilach polityka jest mniej postów, niż u pozostałych kandydatów. Niemniej jednak wpisy na Instagramie charakteryzują aktywność przedwyborczą i jego relacje rodzinne.
Kampania prezydencka zbliża się ku końcowi, lecz aktywność osób ubiegających się o fotel prezydencki stale rośnie. Nie wiadomo w jakim stopniu działalność w mediach społecznościowych wpływa na poparcie kandydatów. Ważne jest jednak, aby wyborcy kierowali się nie tylko wykreowanym wizerunkiem kandydatów w internecie, ale przede wszystkim ich programem wyborczym.
Autor tekstu: Patrycja Krzeszowska
Źródło zdjęcia głównego: Element5 Digital/Unsplash
Komentarze: brak