Czy zadbać o to, aby jurorzy mieli dobrą rozrywkę? Przygotować wideo? Wpakować projekt w jak najwięcej kategorii? Uczestnicy konkursów w branży PR zadają sobie wiele pytań, aby rozstrzygnąć, w jaki sposób przedstawić w zgłoszeniu swoją ciężką pracę tak, aby została doceniona. Członkowie i członkinie PSPR, którzy zgarnęli już pulę statuetek, dzielą się swoim doświadczeniem.
Polskie Stowarzyszenie Public Relations skupia profesjonalistów PR i sprzyja wymianie doświadczeń. Dotychczas dzieliliśmy się poradami na temat zgłoszeń w konkursach branżowych wyłącznie w swoim gronie i wtedy, gdy ktoś nieśmiało podpytywał. Zdecydowaliśmy, że czas, aby zwycięzcy PR-owych statuetek opowiedzieli. czym kierują się przy uzupełnianiu formularzy zgłoszeniowych w konkursach. Niestety konkursowi jurorzy podpisują klauzulę poufności i nie mogą zdradzić, czym kierują się przy ocenie, ale mamy nadzieję, że poniższy zestaw wskazówek pomoże Wam stworzyć zgłoszenie spełniające oczekiwania merytoryczne, techniczne i te związane z określeniem efektywności kampanii PR.
Czy gra jest warta świeczki?
Przygotowanie zgłoszenia konkursowego wymaga dużo wysiłku, pracy i odkrycia swojego know how przed czasem setką ekspertów i ekspertek branżowych – dlaczego warto starować w konkursach?
- Klienci czasem korzystają z listy zwycięzców jak z shortlisty agencji, do których warto wysłać brief,
- wzmocnienie relacji z klientem agencji,
- weryfikacja kampanii przez grono czołowych ekspertów,
- zmierzenie się w branży – czy dorównujemy poziomem? A może dyktujemy trendy?,
- pokazanie szerokiej publiczności (także rodzinie, która nam kibicuje) owoców naszej pracy,
- dobra okazja do ewaluacji pracy zespołu, docenienia mocnych stron i dyskusji nad poprawą słabych stron,
- napisanie zgłoszenia porządkuje myślenie o projekcie,
- motywacja do stworzenia case study na stronę lub do archiwum firmy,
- zwycięstwo to świetna okazja do świętowania całego zespołu,
- nagrody są elementem strategii employer brandingowej…,
- …a także argumentem dla nowego pracodawcy w czasie rozmowy o pracę 😉
– Regularny udział w konkursach wpływa też na sposób pracy agencji, w którym stale obecna, pozytywna ambicja napędza do poszukiwania świeżych, nieszablonowych rozwiązań. W kulturze firmy pojawia się więcej okazji do świętowania sukcesów, co pozytywnie wpływa na zespół – mówi Rafał Czechowski, Managing Director agencji Imago PR.
Merytoryka – jasne określenie celów i przeprowadzenie jurorów przez realizację
- Zgłoszenie powinno być mocno osadzone w kategorii, w której rywalizuje: od wyzwania przez strategię po prezentację rezultatów,
- pamiętaj, że juror_ka może nie znać specyfiki Twojej branży – poprowadź go_ją,
- pierwsze akapity często decydują o zaangażowaniu jurora w uważną lekturę,
- cel i sposób jego realizacji są ważniejsze niż rozmach kampanii – nie zakładaj, że mały budżet=małe szanse na wygraną,
- nie rozmywaj przekazu – wyciągnij najważniejszy cel i pokaż jak go zrealizowaliście,
- jasno określ co było wyzwaniem przy tej kampanii,
- nagradzane projekty wyróżnia duża spójność,
- najważniejsze jest przedstawienie wiarygodnych i weryfikowanych efektów kampanii, spójnych z założonymi celami działań PR.
– W mojej opinii dobre zgłoszenie konkursowe powinno skupiać się na pokazaniu celu – np. problemu do rozwiązania – w zestawieniu z wynikami, stopniem realizacji założeń. Oczywiście ważna jest również droga, którą cel osiągamy, czyli kanały komunikacji, narzędzia. Zdecydowanie bardziej cenię efektywność od efektowności, chociaż ta druga, szczególnie w kategoriach eventów i komunikacji produktu, również ma znaczenie – mówi Emilia Hahn, Prezeska agencji PR Hub.
Efektywność nad efektowność
Efektywność to czasem osobna kategoria w konkursach – jak ją mierzyć? Ulec pokusie AVE i automatycznie liczonych zasięgów? A może zlecić kosztowne badania opinii społecznej przed i po kampanii? Co można pokazać jury, aby doceniło efekty naszej pracy?
– Kreatywne podejście w kampanii jest…efektowne, ale według mnie to efektywność zawsze powinna wygrywać. Nie możemy jednak o niej mówić, jeśli juror_ka nie zrozumie, z czym się mierzyliśmy i jak sobie poradziliśmy. To też odpowiedź na bolączki ekspertek i ekspertów niszowych branż, którzy boją się, że ich rezultaty nie robią wrażenia – jeśli odpowiadają na postawione wyzwanie, to nawet „małe” liczby mają znaczenie. Widziałam kampanie z dużymi budżetami i dużymi liczbami, które w konkursach przegrywały z tymi mniejszymi – mówi Anna Jadwiga Orzech, Dyrektorka Komunikacji Fundacji WOŚP, #girlboss agencji Laska Nebeska.
Najważniejsze, aby wskaźniki współgrały z celami, które zakładała kampania. Liczby powinny mieć przełożenie na biznes. Według Rafała Czechowskiego to niekoniecznie efektywność, a skuteczność jest ważniejsza – to właśnie jej oczekują klienci.
Wskaźniki, które warto rozważyć:
- Zaangażowanie,
- badania świadomości,
- statystyki odwiedzin strony internetowej,
- liczba wpisów w social mediach fanów i wygenerowany przez nie zasięg,
- liczba i jakość publikacji w mediach (z oznaczeniem paid i earned media),
- liczba obserwatorów w różnych kanałach SM, jeśli celem było ich zwiększenie,
- liczba i wydźwięk komentarzy, które towarzyszyły publikowanemu contentowi,
- liczba udostępnień postów w social mediach,
- liczba gości na evencie,
- liczba zrealizowanych wysyłek kreatywnych do dziennikarzy czy wykorzystanych gift packów,
- liczba zrealizowanych materiałów wideo czy przeprowadzonych webinarów,
- liczba zgłoszeń w zorganizowanym konkursie,
- liczba pozyskanych do współpracy influencerów,
- warto zadbać o odniesienia czasowe np. rok do roku / przed i po kampanii PR – porównania obrazujące zmianę (wzrost zasięgu, dotarcia, fanów, interakcji, liczby publikacji, AVE czy zmianę sentymentu wobec marki).
– W zgłoszeniu Las Vegan’s dodatkowo pokusiliśmy się o podanie liczby nawiązanych kontraktów biznesowych, bo choć nie były bezpośrednim celem naszych działań, to wiedzieliśmy, że są efektem prowadzonej kampanii PR. Jeśli biznesowym celem działań PR było wsparcie sprzedaży – w tym miejscu powinniśmy również zaprezentować, jak ta sprzedaż wyglądała. Część z prezentowanych w tej sekcji danych pochodzi od klienta, dlatego – jeśli nie zrobiliśmy tego od razu po zakończeniu kampanii PR – zbierzmy je i przeanalizujemy na etapie wyboru projektu do zgłoszenia – mówi Ewelina Puławska, Account Director w Good One PR.
Garść porad dotyczących strony technicznej zgłoszenia
Jakim językiem powinno być napisane zgłoszenie konkursowe? Wszak limity znaków są często bardzo wyśrubowane. Eksperci PSPR z jednej strony zalecają niemal żołnierski język: krótko zwięźle i na temat, z drugiej podkreślają, że warto zadbać o przyjemność lektury jurora.
- Zgłoszenie powinno tworzyć jedną ciekawą historię,
- podświadomie jurorzy oceniają także warsztat pisarski,
- daj zgłoszenie do sczytania drugiej osobie – literówki mogą bardzo zmęczyć,
- unikaj nowomowy branżowej tam, gdzie to możliwe,
- aby zmniejszyć liczbę znaków, skorzystaj ze skrótów,
- dowiedz się, według jakich kryteriów będą oceniać jurorzy w danym konkursie i sprawdź, czy jest wystarczająco informacji w tym obszarze,
- dokładnie przeczytaj opis „okienka”, aby nie umknęła Ci ważna część oceniania przez jurora,
- upewnij się, że Twoja kampania jest odpowiednia do danej kategorii – jeśli masz wątpliwości zapytaj organizatorów,
- nie przeklejaj bezrefleksyjnie zgłoszeń, które napisaliście do innego konkursu,
- liczby są mile widziane, ale nie mogą wprowadzać chaosu – sprawdź, czy pasują do tego zgłoszenia lub kategorii,
- ogranicz liczbę punktorów do 2-3,
- …sprawdź, czy Twoja kampania to kampania PR.
Materiały uzupełniające i prezentacja finałowa
- Skorzystaj z możliwości przesłania dodatkowych materiałów,
- prezentacja konkursowa powinna tworzyć opowieść samą w sobie,
- ograniczyć tekst, pamiętaj jednak, że same zdjęcia z hasłami też mogą nie zadziałać,
- nie przesadzaj z liczbą linków,
- w miarę możliwości na slajdach zachowaj kolejność bloków ze zgłoszenia,
- zadbaj o dobry design prezentacji,
- sprawdź, czy hiperlinki działają.
– Przydatne z pewnością będą dobre zdjęcia oraz chwytliwe wycinki prasowe. Dlatego gdy wiemy, że realizowany przez nas projekt będzie miał „potencjał konkursowy”, to warto pamiętać o dobrym serwisie fotograficznym, pokazującym też trochę działań za kulisami. Nie wykorzystamy ich może w trakcie kampanii, ale przy zgłoszeniu konkursowym zdjęcia zza kulis eventu czy konferencji będą miłym dodatkiem do wniosku – mówi Patryk Wojcieszek, Kierownik Biura Public Relations w Grupie Hasco.
Źródło zdjęcia głównego: Arisa Chattasa/Unsplash
Komentarze: brak