site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > Jak pisać teksty do internetu w 2023 roku?
17.01.2023  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

Jak pisać teksty do internetu w 2023 roku?

pexels-vlada-karpovich-4050304

Teksty pojawiają się w różnych miejscach w internecie. To nie tylko teksty sprzedażowe, ale również transkrypcje do materiałów wideo, opisy alternatywne dla zdjęć, opinie użytkowników, artykuły blogowe i inne. Co je łączy i jak powinny wyglądać w 2023 roku?

Internet wciąga

Netflix proponuje filmy i seriale na podstawie tego, co oglądasz. TikTok podsuwa spersonalizowane treści, które lubisz, jednocześnie uwalniając adrenalinę i dopaminę (źródło: Do you ‘revenge sleep procrastinate’? Well, it could be bad for your health!). Nawet gdy wpisujesz do wyszukiwarki Google jakieś zapytanie, zwrócone wyniki wcale nie są przypadkiem.

Te sytuacje łączą 2 „elementy”: Ty i algorytmy. Każdy serwis, medium społecznościowe lub wyszukiwarka działa według konkretnych reguł (algorytmów), które docelowo mają sprawić, że właśnie Ty obejrzysz konkretny filmik, klikniesz przycisk, skorzystasz z oferty.

Algorytmy rządzą światem wirtualnym (i nie tylko)

Gdy scrollujesz TikToka, w kanale „Dla Ciebie” faktycznie pokazują się treści, które Cię interesują i są dopasowane do tego, co lubisz. Program analizuje konkretne dane wejściowe i Twoje zaangażowanie, a nie tylko polubienia czy komentarze. Uzależniające wręcz algorytmy rekomendacji sprawiają, że wyświetlane treści spełniają Twoje potrzeby i zatrzymują Cię na dłużej. A im więcej czasu spędzasz na TikToku, tym więcej danych zbiorą algorytmy. I tak w kółko.

źródło: TikTok

Kiedy wpisujesz frazę kluczową do Google, silnik wyszukiwarki przetwarza ją i zwraca wyniki, które (według wielu czynników rankingowych) najtrafniej odpowiadają na Twoje pytanie. To między innymi sprawka robotów Google, które skanują i indeksują strony internetowe, działając według określonych algorytmów (źródło: Jak działa wyszukiwarka Google).

Przypadek? Nie sądzę. Dlatego pierwszym krokiem w pisaniu tekstów do internetu w 2023 r. powinno być poznanie algorytmów platformy, na której publikuje się treści. 

  • Jeżeli zależy Ci na pozycjonowaniu w Google, zadbaj o optymalizację tekstów pod SEO. 
  • Gdy kierujesz swoje treści głównie w mediach społecznościowych, ułatw algorytmom rozpoznawanie obrazów (ang. computer vision), wypełnij metadane (opis, hasztagi) i zadbaj o to, żeby audio lub muzyka była spójna z tworzonym contentem (NLP). Te 3 aspekty wpływają na kategoryzację treści na przykład na TikToku.
  • Kiedy udostępniasz klipy na YouTube, zadbaj o zaangażowanie użytkowników (współczynnik klikalności, ogólny czas oglądania, komentarze, polubienia, liczba obejrzanych materiałów od tego samego twórcy). Pamiętaj również o regularnych publikacjach, ciekawych miniaturkach i tytułach wideo i kontynuacjach najpopularniejszych serii.
Krótkie formy

Użytkownicy coraz bardziej przyzwyczajają się do łatwego i szybkiego wyszukiwania informacji. 

W mediach społecznościowych wystarczy lupka lub hasztag, a w Google pasek wyszukiwarki albo asystenci głosowi, żeby nawet w kilka sekund znaleźć odpowiedź na zadane przez siebie pytanie. 

Dlatego właśnie w 2023 roku w wielu przypadkach będą królować krótkie formy. Idealnym przykładem jest coraz bardziej popularna pozycja zerowa w wyszukiwarce Google, do której dąży się w pozycjonowaniu stron internetowych. Wyróżnione fragmenty na początku wyników wyszukiwania pozwalają uzyskać odpowiedź bez konieczności wchodzenia w jakikolwiek link.

źródło: Google
Jak osiągnąć pozycję zero w Google?
  1. Analizuj słowa kluczowe na długi ogon, na które można odpowiedzieć w kilku zdaniach.
  2. Odpowiadaj zwięźle na pytania „jak”, „gdzie”, „ile”, „dlaczego”, „czy”.
  3. Wplataj słowa kluczowe w wypowiedzi (w różnych formach i odmianach).
  4. Formatuj tekst, żeby był przejrzysty, np. poprzez listy punktowane i numerowane, tabele, wykresy, a do tego boldowanie i kursywę.
  5. Stosuj nagłówki w strukturze tekstu.
  6. Korzystaj z danych strukturalnych, np. poprzez schema.org.
  7. Zoptymalizuj metadane, zwłaszcza title i meta description.
Wideo z napisami

W mediach społecznościowych dominują formaty wideo, które są łatwo przyswajalne. Zwróć jednak uwagę na to, że wideo angażuje dwa zmysły: wzrok i słuch, podczas gdy tekst wymaga wyłącznie wzroku. Kiedy nie masz możliwości włączenia dźwięków (bo na przykład jedziesz tramwajem, siedzisz w poczekalni lub nie chcesz obudzić dziecka), nie wyniesiesz nic z formatu wideo.

Dlatego ważne, żeby każdy film zawierał transkrypcję. Zarówno, jeżeli chodzi o krótkie filmiki w mediach społecznościowych, jak i długometrażowe filmy na platformach streamingowych czy klipy na YouTube.

źródło: YouTube
Intencja użytkownika

Intencja użytkownika (ang. search intent) określa cel, dla którego użytkownik wpisuje konkretne hasło w wyszukiwarce. Poznanie takiej intencji pozwoli Ci lepiej zrozumieć potrzeby odbiorców – a co za tym idzie: dobrać odpowiednie słowa kluczowe i nasycić nimi teksty.

Jeżeli intencja potencjalnego klienta sklepu z obuwiem jest transakcyjna, to nie ma sensu pisać tekstu o historii butów. Lepiej skupić się na języku korzyści i sprzedażowym charakterze opisu. Z kolei, gdy za frazą kluczową kryje się cel informacyjny, wówczas warto skupić się na tym, żeby odpowiedzieć rzetelnie na zadane pytanie.

Możesz spróbować samodzielnie rozszyfrować intencję użytkownika albo skorzystać z dostępnych narzędzi:

  • Content Planner od Senuto,
  • Keyword Research od Surfer,
  • Keyword Magic Tool od Semrush.
źródło: Surfer
Stosuj język inkluzywny

W 2023 roku jeszcze ważniejsze będzie stosowanie sformułowań, które nikogo nie wykluczają. Jakie rozwiązania lub zwroty będą pożądane?

  • Feminatywy – np. jeśli konkretna osoba deklaruje swoją płeć, to w przypadku, gdy jest to kobieta, piszemy o niej „copywriterka, autorka, gościni” zamiast „copywriter, autor, gość”.
  • Język neutralny płciowo, w tym niebinarne formy czasowników lub znaki specjalne – np. zrobił*m/zrobił_m.
  • Brak stygmatyzacji i stereotypowych zwrotów – np. powinniśmy pisać „osoba z niepełnosprawnościami” zamiast „osoba niepełnosprawna” albo „inwalida”.
Teksty internetowe w 2023 roku – 8 porad w pigułce

W działaniach internetowych w 2023 roku skup się na tych obszarach:

  1. Jakość tekstów (poprawność językowa, stylistyczna i merytoryczna).
  2. Proces weryfikacji faktów (ang. fact checking).
  3. Optymalizacja pod SEO.
  4. Krótkie formaty w przypadku prostych zapytań.
  5. Transkrypcje do filmów i podcastów.
  6. Intencje użytkowników.
  7. Język inkluzywny.
  8. Znajomość algorytmów.

Pamiętaj, że ostatecznie to człowiek szuka treści w internecie i to człowiek przeczyta Twój tekst. Silniki rekomendacji i algorytmy tylko nam w tym wszystkim pomagają.

Jeżeli użytkownik dotrze na Twoją stronę, a treść będzie interesująca, to najprawdopodobniej kupi od Ciebie produkt, skorzysta z usługi, zbuduje skojarzenia z marką, zasubskrybuje Twój kanał, a może nawet skontaktuje się z Tobą bezpośrednio – wszystko zależy od tego, w jakim celu tworzysz treści do internetu.

Źródło zdjęcia głównego: Pexels/Vlada Karpovich

Autor: Jadwiga Dabińska – Content Managerka w agencji Empressia

O autorce:
Dziennikarka w świecie marketingu internetowego od 2013 roku. Autorka kilkudziesięciu branżowych publikacji, wykładowczyni na uczelni Collegium Da Vinci, prelegentka na konferencjach związanych z marketingiem. Jej misją jest wypełnianie Internetu wartościową treścią.


2023 algorytm copywriting Google słowa kluczowe trendy

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisWyzwania branży OOH w Polsce. Pamiętaj o tym, planując kampanie w 2023 roku
Marketer zaczyna się na literę T. Dlaczego rynek potrzebuje T-marketerów?

Podobne wpisy:

  • antenna-cw-cj_nFa14-unsplash
    Komu i dlaczego PR jest potrzebny w 2023 roku?
  • firmbee-com-31OdWLEQ-78-unsplash
    DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Konferencja Sales Boost Summit na 7. urodziny More Bananas
  • 6 narzędzi, które pomoże Ci znaleźć influencera
  • Postpandemiczne zwyczaje Polaków. Jak wpływają na branżę reklamową?  

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter webinar współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow