site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > PRosta komunikacja > Jak prowadzić działania PR w branży medycznej?
29.03.2021  |  Dodane przez Redakcja w PRosta komunikacja

Jak prowadzić działania PR w branży medycznej?

heart-2338154_1280

W dobie mediów spo­łecz­no­ścio­wych, gdzie jeden post nie­za­do­wo­lo­nego pacjenta umiesz­czony w sieci może natych­miast zbu­rzyć wize­ru­nek pla­cówki medycz­nej na długi czas, praca PR-owca jest nie­oce­niona i obec­nie staje się nie­zbędna. Branża medyczna jest kry­zy­so­genna, jej spe­cy­fika wymaga etycz­nych zacho­wań, natych­mia­sto­wej, rze­tel­nej infor­ma­cji oraz wia­ry­god­no­ści, które prze­kłada się na zaufa­nie spo­łeczne. Jakie dzia­ła­nia PR wyjdą jej na zdro­wie?

Usługi medyczne to sek­tor, który roz­wija się bar­dzo dyna­micz­nie. Wpły­wają na to kwe­stie demo­gra­ficzne, zwią­zane m.in. ze sta­rze­niem się spo­łe­czeń­stwa, a także rosnąca świa­do­mość Pola­ków o dba­nie o zdro­wie. Wiążą się z tym ocze­ki­wa­nia wyso­kiej jako­ści usług oraz pro­fe­sjo­nal­nej obsługi pacjen­tów. Aby spro­stać tym zada­niom, branża medyczna musi ukie­run­ko­wać się przede wszyst­kim na klienta, budo­wać zaufa­nie wśród pacjen­tów, dbać o pozy­tywny odbiór w prze­strzeni publicz­nej, a także szybko reago­wać na kry­zysy wize­run­kowe, które w obec­nej, pan­de­micz­nej, rze­czy­wi­sto­ści wybu­chają czę­ściej i z więk­szą siłą. We wszyst­kich zada­niach pomocą służą dzia­ła­nia public rela­tions.

Rela­cja pacjent – lekarz

Każdy lekarz jest eks­per­tem w danej dzie­dzi­nie i ma spe­cja­li­styczną wie­dzę medyczną, jed­nak wykształ­ce­nie i doświad­cze­nie zawo­dowe nie zawsze idą w parze z zain­te­re­so­wa­niem ze strony kuracjuszy. Nie wystar­czy być świet­nym autorytetem, by pozy­skać pacjenta. Przede wszystkim trzeba zadbać o jego dobre doświad­cze­nia. Indy­wi­du­alne podej­ście leka­rza do chorego jest aspek­tem, który naj­ko­rzyst­niej wpływa na cało­ściową ocenę wizyty. Przy­cho­dząc do przy­chodni medycz­nej, chcemy być pro­fe­sjo­nal­nie obsłu­żeni, odpo­wied­nio zdia­gno­zo­wani i otrzy­mać receptę na swoje bolączki. Dla­tego to leka­rze, swoją codzienną pracą, budują PR miej­sca pracy. Ceniony przez klientów medyk to naj­więk­szy kapi­tał pla­cówki. Zado­wo­lony pacjent nie tylko wróci do spe­cja­li­sty, ale chętniej poleci go zna­jo­mym i podzieli się pozy­tywną opi­nią w Inter­ne­cie.

Komu­ni­ka­cja w social media

Umie­jętne korzy­sta­nie z ser­wi­sów spo­łecz­no­ścio­wych pozwala budo­wać świa­do­mość marki oraz pro­fe­sjo­nalny wize­ru­nek eks­perta – zarówno pla­cówki medycz­nej, jak i leka­rza. Social media to dosko­nałe miej­sce do prze­ka­zy­wa­nia naj­now­szych wia­do­mo­ści, szcze­gól­nie w obec­nych cza­sach, kiedy Inter­net jest pierw­szym źródłem infor­ma­cji. Ponadto umożliwia dzie­le­nie się spe­cja­li­styczną wie­dzą i budo­wa­nia lojal­nej spo­łecz­no­ści. Jest to także nie­oce­nione miejsce feed­backu od pacjen­tów. Ich reko­men­da­cje budują wize­ru­nek eks­perta, nato­miast skargi powinny być dla pla­cówki impul­sem do wpro­wa­dze­nia zmian.

Social media warto wyko­rzy­stać rów­nież do budo­wa­nia marki oso­bi­stej. Wielu leka­rzy pro­wa­dzi konta w kana­łach spo­łecz­no­ścio­wych, gdzie dzielą się swoją prak­tyką za pomocą publi­ko­wa­nych zdjęć lub nagry­wa­nych video porad­ni­ków. Takimi dzia­ła­niami budują spo­łecz­ność, a tym samym zjed­nują sobie poten­cjalnych pacjen­tów. Za przy­kład może posłu­żyć konto insta­gramowe dr. Woj­cie­cha Falęc­kiego, położ­nika i gine­ko­loga z War­szaw­skiego Uni­wer­sy­tetu Medycz­nego, które obec­nie obser­wuje 185 tys. fanów.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Wojciech J. Falęcki (@dr_wojciechjfalecki)

Komu­ni­ka­cja w branży medycz­nej w pan­de­mii

Od 4 marca 2020 roku, kiedy zdia­gno­zo­wano pierw­szego pacjenta z COVID-19, pla­cówki medyczne są na pierw­szej linii frontu. I to nie tylko w walce z pan­de­mią, ale także z mediami. Wszę­dzie tam, gdzie toczy się walka o zdro­wie pacjenta czy zagro­żone jest bez­pie­czeń­stwo per­so­nelu, np. poprzez brak środ­ków do ochrony indy­wi­du­al­nej w cza­sie pan­de­mii, poja­wiają się emo­cje, a te z kolei przy­cią­gają dzien­ni­ka­rzy. Czę­sto zda­rza się, że szpi­tal nie posiada rzecz­nika pra­so­wego lub jego funk­cje pełni pie­lę­gniarka bądź lekarz, któ­rzy, ow­szem są spe­cja­li­stami w swo­ich dzie­dzi­nach, nie­jed­no­krot­nie popeł­niają błędy komu­ni­ka­cyjne, które potę­gują pro­blemy wize­run­kowe.

Ponadto wykształ­ce­nie medyczne może być prze­szkodą, jeżeli lekarz nie potrafi wyjść poza bran­żowe słow­nic­two. Grozi to prze­do­sta­niem się do mediów nie­kom­plet­nych infor­ma­cji, a skut­kuje nad­sza­rp­nię­tym wize­run­kiem i utratą zaufa­nia pacjen­tów. Dosko­na­łym roz­wią­za­niem jest zatrud­nie­nie spe­cja­li­sty od komu­ni­ka­cji, który zna branżę i zasady jej funk­cjo­no­wa­nia. Pro­fe­sjo­nalna komu­ni­ka­cja może pomóc opa­no­wać pro­blem, uspo­koić chorych i prze­ka­zać kom­pletne infor­ma­cje mediom.

Dzia­ła­nia CSR w branży medycz­nej

Naj­więk­szą korzy­ścią z pro­wa­dze­nia spo­łecz­nie odpo­wie­dzial­nych dzia­łań w branży medycz­nej jest budo­wa­nie wize­runku marki oraz zain­te­re­so­wa­nie part­ne­rów bizne­so­wych. Dzięki takim dzia­ła­niom, podmiot wzmac­nia i uwia­ry­god­nia misję firmy, a także nagła­śnia ważny spo­łecz­nie temat, moty­wu­jąc innych do przy­łą­cze­nia się do ini­cja­tywy. Dzia­ła­nia te przy­czy­niają się ponadto do podnie­sie­nia poziomu kul­tury orga­ni­za­cyj­nej danej firmy, a także zwięk­szają jej atrak­cyj­ność na rynku, co pozwala zain­te­re­so­wać nowych klien­tów i pra­cow­ni­ków.

Przy­kła­dem dzia­łań CSR jest kam­pa­nia „Soli­dar­nie dla trans­plan­ta­cji” pro­wa­dzona przez Mini­ster­stwo Zdro­wia w ramach Naro­do­wego Pro­gramu Rozwoju Medy­cyny Trans­plan­ta­cyj­nej.

źródło: kampaniespoleczne.pl

Celem kam­pa­nii jest zwięk­sze­nie dostęp­no­ści lecze­nia prze­szcze­pami w Pol­sce i zbliżenie się do liczby wykonywanych transplantacji w Euro­pie. Kam­pa­nię wspie­rają znane osoby, które dekla­rują swoją goto­wość, by zostać dawcą, m.in.: Julia Wie­niawa, Pascal Brod­nicki czy Prze­my­sław Saleta.

Pla­cówki medyczne to miej­sca, które czę­sto dzia­łają 7 dni w tygo­dniu, przez 24 godziny na dobę w spe­cy­ficz­nych warun­kach, przez co nara­żone są na kry­zysy wize­run­kowe każ­dego dnia. Koniecz­ność pro­wa­dze­nie dzia­łań public rela­tions, szcze­gól­nie pod­czas epi­de­mii koro­na­wi­rusa jest obo­wiąz­kowa, a sta­no­wi­sko rzecz­nika pra­so­wego nie­zbędne. Profesjonalne działania komunikacyjne w branży medycz­nej pomogą wypra­co­wać wia­ry­god­ność marki, rze­tel­nie infor­mo­wać zain­te­re­so­wa­nych o funk­cjo­no­wa­niu pla­cówki, a także dotrzeć do grona poten­cjalnych pacjen­tów, zwięk­sza­jąc sprze­daż ofe­ro­wa­nych usług.

Autor tekstu: Patrycja Jaksim

O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.

Źródło zdjęcia głównego: rud0070/Pixabay

komunikacja koronawirus lekarze medycyna Public Relations social media

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisWielkanoc z Piątnicą! Ruszyła kampania promocyjna OSM Piątnica
„Bez wody nie ma Ż” – wspólna akcja Żywiec Zdrój oraz Grupy Żywiec

Podobne wpisy:

  • s-1200-x
    ING z trzecim certyfikatem prostej polszczyzny
  • felipe-furtado-2zDXqgTzEFE-unsplash
    O sztuce tworzenia skutecznego briefu i 5. najczęstszych błędach marketerów

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Nowy język pokolenia Y
  • Marki reagują na krakowskiego “laguna”
  • More Bananas w przymierzu z Vikingami!

Newsletter

Medialna Perspektywa

CIEKAWOSTKI

Tagi

agencja akcja społeczna badanie biznes CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja Kongres PR konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn logo marketing media monitoring mediów narzędzia nowość online podsumowanie Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok Twitter webinar współpraca wydarzenie święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow
Serwis wykorzystuje pliki cookies i politykę prywatności. Korzystając ze strony akceptujesz jej regulamin. Dowiedz się więcej...