Ile procent trafiających do nas treści jesteśmy w stanie zapamiętać? Elewacja przykryta zdjęciami ze stocka wraz z krzykliwym call to action, reklama przed filmem na YouTube – trudno odgonić się od wszędobylskiego przekazu marketingowego. Jak wstrzelić się z komunikatem w te 10% świadomości odbiorcy, które nie zostanie odfiltrowane jako szum?
Błyskotliwe kreacje tworzone w pocie czoła przez agencje i działy marketingu trafiają czasem na mało podatny grunt. Ilość pojawiających się reklam wymusza na odbiorcy stanowcze przefiltrowanie przynajmniej części z nich. Impas ten jest jednak do rozwiązania, wystarczy zadbać o jakość, rzetelność i aktualność przekazywanych treści. Naszym celem staje się wtedy angażowanie: do wizyty na stronie po resztę danych, powrotu do sklepu stacjonarnego lub chociaż udostępnienie komunikatu dalej. Na lojalność klientów i konwersję zapracujemy bawiąc, edukując i rozmawiając. Poniżej przedstawiamy zasady content marketingu, który działa niezależnie od wybranego kanału komunikacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest content marketing?
- Co daje stosowanie się do zasad content marketingu?
- Jak wykorzystywać personalizację w kampanii SMS?
- Jakie metody wspierają tworzenie wartościowych treści?
Mów po ludzku
Choć zwykło się rozdzielać komunikację na B2B (Business to Business) i B2C (Business to Consumer), to warto pamiętać, że tak naprawdę stronami dialogu są ludzie ubrani tylko w szaty marki. Tak, jak w kontaktach w cztery oczy, stawiamy na autentyczność, spontaniczność i akceptację dzielących nas różnic. W kontakcie z firmą lub mówiąc jej głosem powinniśmy zadbać o naturalny charakter. Taka rozmowa to pogawędka znajomych, a nie dialog maszyn wymieniających komendy.
160 znaków dostępne w formacie SMS-a warto wykorzystać mądrze, część z nich przeznaczając na personalizację treści. W oparciu o naszą bazę kontaktów możemy do powitania dołączyć imię i nazwisko, np. “Cześć Marek”. Podobny efekt przyniesie użycie trybu rozkazującego: “Dołącz”, czy bezpośrednich zwrotów: “Wyłącznie dla Ciebie”. Warto, aby obietnica, którą składamy rozpoczynając dialog, nie okazała się kłamstwem, na którym klient może nas przyłapać. O inne składowe idealnej oferty spytaliśmy tysiąc osób w badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu “Komunikacja Marki – Oczekiwania Konsumenta”. W poprzednich edycjach raportu sprawdzaliśmy skuteczność stosowania różnych form części mowy w ofertach handlowych.
Korzyścią wynikającą z zastosowania widgetu Newsletter SMS jest możliwość targetowania przekazu. Dzięki niemu możemy zbierać dodatkowe dane demograficzne, behawioralne niezbędne do prowadzenia kampanii. Każda kolejna kategoria pozwala lepiej dopasować przekaz do potrzeb konkretnej grupy poprzez użycie w treści odpowiedniego parametru np. numeru buta, rozmiaru czy preferowanego stylu. Narzędzie pozwala tym samym zaoszczędzić czas i pieniądze potrzebne na przeprowadzenie wysyłki, a zarazem zwiększa jej skuteczność.
Przede wszystkim pożyteczny
Content marketing jest bezpośrednią odpowiedzią na wszechobecny spam. Według Barbary Stawarz jest to nic innego jak tworzenie i dystrybucja treści odpowiadających na potrzeby klientów. Czy zasada, którą łatwo zastosować w przypadku dłuższych artykułów, stron ma uzasadnienie przy przygotowywaniu treści SMS-ów? Jak napisać SMS-a, do którego klient będzie chciał wrócić? Wartość i aktualność informacji, czy może humor i przymrużenie oka? 160 znaków w zupełności wystarczy, również do przekazania bardzo konkretnego komunikatu lub powiadomienia.
Pokaż profity
Wywołanie pożądanego zachowania jest wyznacznikiem skuteczności SMS-a. Jeżeli cel dotyczy działania online, skuteczność z łatwością zmierzymy za pomocą skróconego linku wiodącego do kuponu, landing page, formularza czy ankiety. W przypadku celu offline zasypywanie klienta przymiotnikami, metaforami czy hiperbolami przynosi z reguły odwrotny skutek od zamierzonego. Zamiast rozbuchanej składni i kwiecistych epitetów warto podkreślić realną korzyść dla konsumenta wspartą przez jasne argumenty. Dobry komunikat nie tylko przekazuje informację, ale także potwierdza pozytywne wyobrażenie na temat marki.
Jak dobrze znasz swojego klienta?
„Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć” – wypowiedź polskiej noblistki można przełożyć również na stosunek do komunikacji z klientami. Jeżeli chcemy odpowiadać na ich potrzeby, musimy najpierw zrozumieć, co nimi kieruje i jakie bodźce wpływają na decyzje zakupowe. Do tego należy dołożyć uwarunkowania demograficzne, behawioralne oraz ich aktualną sytuację. Jeżeli komunikat prezentujący produkt, usługę wpisuje się w powyższe kategorię, możesz w spokoju przejść do kolejnego etapu tworzenia kampanii. Oczywiście te pytania to nic innego jak elementy procesu tworzenia person zakupowych. Zabieg pozwala prześledzić ścieżkę, którą ma przejść konsument i ułatwia znalezienie słabych punktów kampanii. Spośród planowanej grupy odbiorczej należy wyselekcjonować dwóch, trzech idealnych klientów, którym nadamy imiona, przypiszemy zawody oraz cechy osobowości. Temat tworzenia person opisuje na swoim blogu Paweł Tkaczyk w artykule Persona – narzędzie budowania marki.
Komunikacja spełniająca wyznaczniki content marketingu wymaga jednak nie tylko warsztatu, ale również subtelności i wyczucia. Jest odpowiedzią na przeładowaną treścią codzienność, w której ciężko uwolnić się od spamu. Marka ma stać się autorytetem swojej dziedziny, pobudzać do działania, interakcji i dialogu. Taka proaktywna polityka komunikacyjna jest korzystna dla obu stron, ponieważ pozwala ominąć stereotypy oraz odruchy obronne klientów filtrujące przekazy marketingowe. Krótko mówiąc, bądź rzeczowy, rzetelny i zawsze na czasie!
Źródła:
– Paweł Tkaczyk blog;
– Barbara Stawarz, „Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów?”.
Autor tekstu: Maja Wiśniewska – Marketing Manager w SMSAPI
O autorze:
Rozwija relacje marki z odbiorcami za pomocą działań content marketingowych, w social media oraz realizuje strategię PR serwisu. Skoncentrowana na budowaniu pozytywnego i rzetelnego wizerunku marki zarówno wewnątrz, jak i poza firmą. Na co dzień podróżniczka i zagorzały miejski społecznik, zaangażowana w wiele inicjatyw m.in. organizację konferencji związanych z technologią, edukacją i designem TEDxKatowice.
Komentarze: brak