site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Jak rok po wejściu RODO sprzedawcy traktują regulaminy e-sklepów?
20.05.2019  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Jak rok po wejściu RODO sprzedawcy traktują regulaminy e-sklepów?

computer-3233754_1280

Formuła “zapoznałem się z regulaminem…” uchodzi dziś za największe kłamstwo internetu. Sprzedawcy idą więc na łatwiznę. Znajdują wzorcowy sklep internetowy i dobrze wyglądający regulamin. Podmieniają dane firmy, resztę kopiują i gotowe! Na szczęście dzięki RODO osób z takim podejściem do e-biznesu ubywa. Dane Shopera pokazują, że wśród jego klientów coraz więcej sprzedawców korzysta z regulaminu zatwierdzonego przez sprawdzone źródło i nie kombinuje na własną rękę.

Według analiz tylko kilka procent z nas czyta warunki sprzedaży, na które wyraża zgodę. Z drugiej strony zakupy w sieci trwałyby znacznie dłużej, gdybyśmy czytali wszystkie te punkty i postanowienia. Nic dziwnego, że sporo e-sprzedawców zadowala się prowizorką, licząc, że nikt nie przeczyta regulaminu.

– Klienci faktycznie rzadko interesują się regulaminem sklepu, choć powinni do niego zajrzeć, zwłaszcza gdy sprzedawca wydaje się podejrzany. Wnikliwymi czytelnikami regulaminu mogą za to stać się osoby zaangażowane w spór prawny ze sprzedawcą lub urzędnicy kontrolujący legalność jego biznesu. Wówczas każda niedozwolona klauzula, nawet użyta nieświadomie przez niedopatrzenie, działa przeciwko niemu. Dlatego właśnie profesjonaliści rozwiązują ten problem inaczej niż przez prowizoryczne kopiuj-wklej – wyjaśnia Oliwia Tomalik, Koordynator ds. marketingu w Shoper.

Zrób to sam. I skonsultuj z ekspertem!

Sprzedawcy, którzy chcą poważnie podejść do tematu, powinni pomyśleć o napisaniu regulaminu samemu, wcześniej zapoznając się z przepisami na ten temat – ustawą o prawach konsumenta i ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Można naturalnie inspirować się formułami używanymi w innych e-sklepach. Jednak nigdy nie mamy gwarancji, że ich właściciele rzetelnie podeszli do kwestii prawnych. Poza tym, regulacje obowiązujące w jednej branży mogą nie mieć zastosowania w innej. Podobnie jest w przypadku różnych modeli funkcjonowania sklepu. Dlatego bezrefleksyjne kopiowanie całych paragrafów kończy się posiadaniem w regulaminie sformułowań sprzecznych z prawem.

– Warto pamiętać, że regulamin sklepu to nie jedyny dokument, który należy umieścić w sklepie internetowym, aby działać zgodnie z prawem. Wraz z rozpoczęciem stosowania RODO sprzedawcy zobowiązani są do przekazania rozbudowanej klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu przez nich danych osobowych klientów sklepu, którą najlepiej umieścić w Polityce prywatności kolejnym ważnym dokumencie w e-sklepie, w którym można zamieścić również wymagane przez ustawę Prawo telekomunikacyjne informacje o plikach cookies. Dokumenty powinny być zgodne ze sobą nawzajem i aktualizowane przy każdej zmianie przepisów czy też zmianie w funkcjonowaniu sklepu. Dla sprzedawców, którzy nie chcą na własną rękę śledzić zmian w prawie najlepszym rozwiązaniem, jest skorzystanie z usług prawników specjalizujących się w branży e-commerce – zauważa Zofia Babicka-Klecor z kancelarii Legal Geek.

Większość firm dostarczających oprogramowanie do prowadzenia sklepu dba również o zabezpieczenie swoich użytkowników od strony prawnej, zapewniając wsparcie profesjonalistów. Regulamin zabezpiecza interesy obydwu stron transakcji, stanowiąc punkt odniesienia w przypadku niejasnych sytuacji.

Automatyczny regulamin Shopera

Shoper, największy dostawca oprogramowania e-commerce w Polsce, zdecydował się na nieco inne rozwiązanie. Uruchomiona w maju ubiegłego roku aplikacja Shoper Regulaminy w kilka minut generuje dokument z regulaminem w pełni zgodny z RODO i innymi niedawnymi zmianami prawnymi. Za jego poprawność merytoryczną odpowiada kancelaria prawna. Co ważne, usługa działa w formie rocznego abonamentu, czyli przez okres 12 miesięcy regulamin automatycznie aktualizuje się, pozostając zgodny z przepisami.

– Po wdrożeniu regulaminowej aplikacji odnotowujemy o ok. 30 proc. mniej intensywne działania sprzedawców na stronie z regulaminem. Rzadziej na nią zaglądają, bo po prostu nie muszą. Aplikacja pilnuje formalności za naszych klientów, a oni mogą skupić się na logistyce, marketingu i innych działaniach bliższych sedna e-biznesu – ocenia Oliwia Tomalik.

Od czasu udostępnienia aplikacji w wersji automatycznie aktualizującej regulamin sklepu (miało to miejsce niedługo przed wejściem w życie RODO) co miesiąc uruchamia je kilkaset nowych sklepów działających na tej platformie. Liczba sprzedawców korzystających z tego rozwiązania rośnie średnio o 78 proc. w ciągu roku.

e-commerce RODO

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisCzego fani „Gry o tron” szukali w internecie?
Od teraz dopasowanie rozmiaru butów Nike będzie dziecinnie proste! Wystarczy do tego… smarfton!

Podobne wpisy:

  • online-shopping-ge1044ca31_1280
    4 najcięższe grzechy UX
  • roberto-cortese-9tYbOIpVcn4-unsplash
    E-commerce i marketing w 2023 r. – przed branżą szereg wyzwań. Komentarze ekspertów

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Instagram wprowadza Quiet Mode oraz nowe funkcje personalizacji treści
  • 4 najcięższe grzechy UX
  • Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od influencer marketingu. Pojawiają się kierunki nauczania w tej dziedzinie

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow
Serwis wykorzystuje pliki cookies i politykę prywatności. Korzystając ze strony akceptujesz jej regulamin. Dowiedz się więcej...