Agencja WhitePress w wynikach ogólnopolskiego badania dotyczącego polskiego rynku e-marketingu w X 2018 podała, na jakie działania online marketerzy przeznaczają najczęściej swoje budżety. Badanie przeprowadzono wśród ponad 100 osób odpowiedzialnych za budżety marketingowe w firmach w Polsce. Numerem jeden w całkowitym budżecie na działania online były media społecznościowe, które stanowiły blisko 23%.
Ponad 21% trafia na rzecz SEO, a ponad 19% na SEM. Większość marketerów biorących udział w badaniu wskazała, że wydatki na media społecznościowe (ponad 58% wskazań), SEO (ponad 54%), content marketing (blisko 50%) oraz SEM (blisko 48%) w przyszłości także będą rosły.
Coraz większe budżety i koncentracja na social media powodują, że na znaczeniu zyskuje też określenie celu, strategii i pomiar wybranych wskaźników, ich analiza oraz raportowanie. Kierowanie się na każdym etapie poniższymi radami to już nie tylko dobra praktyka, ale must have każdej osoby odpowiadającej za promocję marki w social media.
Porada 1: Zdefiniuj swój cel obecności w social media
Dlaczego marka chce być widoczna w social media? Odpowiedź na to pozornie proste pytanie jest niezwykle istotna – to ona definiować będzie drogę i cele, jakimi należy podążać. Wśród najczęściej wymienianych powodów marketingu w social media znajdują się:
- zwiększenie świadomości marki,
- zdobycie nowych kontaktów/ledów,
- retencja – zachęcanie klienta do ponownych odwiedzin i zakupów,
- redukcja kosztów – marketing w social media można prowadzić niższym kosztem, niż cena reklamy w mediach tradycyjnych .
Porada 2: Zapoznaj się ze stosowanymi formatami grafik na poszczególnych platformach
Jednym z gorszych i bardziej podstawowych błędów w social media jest niestosowanie się do proponowanych najlepszych formatów zdjęć i grafik. Wstawianie obrazków w innych proporcjach czy rozdzielczościach powoduje utratę ich jakości albo wyświetlanie się tylko ich części. Mimo że niemal każdy serwis ma swoje własne wytyczne, to warto poświęcić kilka minut na dopasowanie grafiki do konkretnego serwisu.
Porada 3: Działaj zgodnie z modelem S.M.A.R.T.
W trakcie ustalania celów czy KPI warto stosować metodę SMART (specific, measurable, attainable, realistic and time based), czyli cel powinien być jednocześnie konkretny, mierzalny, osiągalny, realistyczny i bazujący na przedziale czasowym.
Porada 4: Stosuj Call-to-Action wszędzie, gdzie to możliwe
Wezwania Call-To-Action (CTA) są skutecznym sposobem na zwiększenie liczby aktywności podjętych przez internautów w związku postem marki. CTA powinno zachęcać do reagowania w określony sposób – zazwyczaj poprzez kliknięcie w link w celu podjęcia działań, takich jak pobranie, udostępnienie czy zakup.
Porada 5: Analizuj, skąd pochodzą Twoje leady
Do właściwego pomiaru przydatny jest automatyczny mechanizm śledzenia, które leady wpadają z kanałów społecznościowych na Twoją stronę docelową, do paneli typu marketing automation czy systemów CRM. Jednym z pomysłów jest korzystanie z Google Analytics i stosowanie kodów UTM w linkach zamieszczanych w materiałach na platformach społecznościowych.
Właściwa analityka pozwoli nie tylko na określenie skąd pochodzi ruch i działania w których kanałach są bardziej skuteczne, ale także będzie niezwykle pomocna przy planowaniu dalszej strategii i budżetu.
Porada 6: Ustal politykę organizacyjną i oczekiwania strategiczne
Interakcja z mediami społecznościowymi zmienia działania wszystkich obszarów firmy. Od reklamy, marketingu i PR, sprzedaży i obsługi klienta, po rozwój produktów, badania, na HR skończywszy.
Aby z powodzeniem wyznaczyć cele i wdrożyć taktykę wymaganą do ich osiągnięcia, a także uniknąć chaosu informacyjnego i zadaniowego, konieczne jest dostosowanie i koordynacja pracy tych działów. Dlatego do dobrych praktyk należy jasne zdefiniowanie ról i obowiązków każdego zaangażowanego działu oraz stworzenie polityki mediów społecznościowych.
Porada 7: Bądź na bieżąco z trendami branżowymi
Dzisiejszy świat zmienia się szybko, dlatego warto pozostać na bieżąco i korzystać z monitoringu mediów z naszego, jak i obcojęzycznych rynków. Zdobytą w ten sposób wiedzę należy przekładać na publikowane treści, które będą ciekawsze dla odbiorcy z branży, a co za tym idzie, bardziej angażujące.
Porada 8: Śledź konkurencję i monitoruj branżę
Jeśli istnieje taka możliwość, to ucz się na cudzych błędach i nie popełniaj tych, które robi konkurencja. Z drugiej strony, jeśli widzisz jej skuteczne działania, to warto się nią zainspirować pamiętając jednak o tym, by ich jej plagiatować i by social media marki były prowadzone w sposób spójny i rozpoznawalny.
Rozwinięcie powyższych porad na skuteczne działania w social mediach i najlepsze praktyki ekspertów branżowych można znaleźć w poradniku Newspoint.
Komentarze: brak