Internet to medium o ogromnym zasięgu, dlatego firmy w swoich działaniach powinny wykorzystywać kanały komunikacji online. Dzięki nim mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, niezależnie od czasu i miejsca oraz wejść w interakcję z potencjalnymi klientami i zyskać natychmiastowy feedback. W artykule znajduje się 5 najważniejszych kanałów, które powinna wykorzystywać firma.
Działania w internecie można prowadzić zarówno z dużym, jak i małym budżetem. Wystarczą: odpowiednio dobrana strategia, regularność, kreatywność i dobre chęci. Dzięki długofalowej inwestycji w kanały komunikacji online przedsiębiorstwo może zbudować zaangażowaną społeczność, pozytywny wizerunek firmy oraz zyskać potencjalnych klientów. Świetnie sprawdzają się w codziennej komunikacji, a w szczególności w czasie sytuacji kryzysowej.
Obecnie wiele branż nie może pracować jak do tej pory ze względu na sytuację związaną z pandemią, ale nie oznacza to, że powinny zaprzestać promocji. Wręcz przeciwnie – teraz mają dużo czasu, by odświeżyć wizerunek swojej marki oraz zbudować zaangażowaną społeczność. Jeśli firmy skupią się na promocji (nawet bezpłatnej), to po kryzysie będą miały do czego wrócić, a nawet być może będą w jeszcze lepszej sytuacji niż przed nim.
1. Google Moja Firma
Przede wszystkim firma powinna mieć własną wizytówkę w witrynie Google. Jest to bezpłatny profil, który pozwala łatwo kontaktować się z klientami w wyszukiwarce i mapach Google. Aby przyciągnąć klientów należy opublikować na nim najważniejsze informacje tj. nazwę firmy, logo, krótki opis, lokalizację, godziny pracy, dane kontaktowe oraz ofertę.
W Google Moja Firma przedsiębiorstwo ma m.in.:
- dostęp do statystyk,
- dostęp do chatu,
- możliwość tworzenia wpisów i reklam oraz dodawania zdjęć, produktów i usług,
- możliwość otrzymywania opinii.
Wizytówka Google pozwala na zwiększenie konkurencyjności firmy w wyszukiwarce oraz ilości zapytań o ofertę. Jest wyświetlana nad organicznymi wynikami wyszukiwania, dlatego stanowi doskonałe narzędzie SEO. Umożliwia użytkownikom łatwe wyszukiwanie firmy, pozwala na łatwy kontakt i interakcje, a także wzbudza zaufanie, co do jej wiarygodności.
2. Strona www, chatbot i newsletter
Strona internetowa to podstawowy kanał komunikacji online. Każda firma czy instytucja powinna posiadać własną stronę, gdzie umieści podstawowe informacje na temat swojej działalności tj. opis firmy, jej misję, logo, ofertę, lokalizację, dane kontaktowe, a także aktualności. Aby ułatwić kontakt z firmą należy podać na stronie adres e-mail, numer telefonu, można także stworzyć chatbota bądź formularz kontaktowy. Witryna powinna również posiadać odnośniki do social mediów, newsletter oraz zakładkę biura prasowego online z komunikatami dla mediów.
Newsletter jest doskonałym kanałem do budowania zaangażowania. Za jego pośrednictwem można stworzyć listę potencjalnych klientów, utrzymywać z nimi regularny kontakt, przekazywać treści istotne z punktu widzenia firmy, a także darmowe materiały (np. e-booki) czy kody rabatowe, aby zachęcić użytkowników do interakcji. Dla tego kanału komunikacji również należy opracować strategię, żeby regularnie dostarczać treści. Zaletami newslettera są: niski koszt, szybka droga dotarcia, mierzalność oraz interaktywność.
3. Media relations
Mówiąc o kanałach komunikacji nie wolno zapominać o media relations, czyli budowaniu relacji z mediami. Ich podstawą jest rzetelnie przygotowana baza mediów zgodnie z tematyką firmy czy instytucji oraz rodzajem przekaźnika (radio, TV, prasa, portale internetowe). Taka baza powinna zawierać adres e-mail, numer telefonu, kontakt do redakcji oraz osobny mail do konkretnego dziennikarza.
Podstawowym sposobem utrzymania kontaktu z mediami jest informacja prasowa. Przede wszystkim taki materiał powinien być interesujący dla dziennikarza, bo jeśli nie będzie – nie przeczyta go, nie mówiąc już o publikacji. Najlepiej wysłać go między 9:00 a 12:00, by redaktor zdążył się z nią zapoznać i zdecydować, co dalej. Następnego dnia w godzinach około południa warto wykonać tzw. follow up, czyli skontaktować się telefonicznie z redakcją by zapytać, czy e-mail dotarł i czy można liczyć na opublikowanie danej informacji. Warto również pamiętać o prowadzeniu monitoringu mediów za pomocą profesjonalnego narzędzia bądź poprzez ręczne wyszukiwanie publikacji.
Przy wysyłce materiału prasowego warto stworzyć przyciągający uwagę tytuł, ciekawą, wyczerpującą treść wiadomości na dany temat, a także dołączyć wszelkie niezbędne informacje i zdjęcia lub grafikę. Nie należy rozsyłać maili z informacjami prasowymi do losowych redakcji, gdyż taka informacja może z łatwością zostać pominięta. Poza tym, poprzez takie działanie firma czy instytucja nie zyska publikacji, na których tak jej zależy.
Pod budowanie relacji z mediami należy także zaliczyć wystąpienia medialne np. w TV czy radiu. Tutaj jednak są już potrzebne konkretne umiejętności m.in. budowania przekazu, obeznanie z kamerą, pewność siebie, odpowiednia dykcja, autoprezentacja i naturalność. Obecnie media poszukują ekspertów, więc warto zainteresować się tą formą budowania relacji.
4. Social Media
To podstawowe kanały komunikacji online, które są szeroko wykorzystywane w celach marketingowych i public relations. Do podstawowych social mediów zalicza się: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn i Twitter. Ich głównym celem nie jest efekt sprzedażowy, lecz interakcja z potencjalnymi klientami, a także budowanie wizerunku marki i zaangażowanej społeczności wokół niej.
Każdy portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Te treści, które sprawdzą się na Instagramie i Facebooku – niekoniecznie na LinkedInie. Próba wrzucania tych samych postów na różne portale może dać efekt odwrotny od oczekiwanego. Zatem przed podjęciem jakiegokolwiek działania należy najpierw zaznajomić się ze specyfiką danego medium, by następnie opracować odpowiednią strategię komunikacji.
W social mediach jeszcze bardziej niż w innych kanałach komunikacji znaczenie ma interakcja z odbiorcami. Należy ich zachęcać do komentowania, lajkowania i udostępniania oraz odpowiadać na komentarze i wiadomości, organizować wyzwania i konkursy. Jeżeli obecność firmy czy instytucji będzie ograniczała się tylko do regularnego, biernego wrzucania postów, to najprawdopodobniej nie przyniesie to oczekiwanych korzyści.
5. Webinary i Podcasty
Dzięki tym kanałom komunikacji można w ciekawy sposób opowiedzieć o swojej firmie, branży, a także – w przypadku webinaru – przeprowadzić spotkanie lub szkolenie online zarówno z klientami, interesariuszami, jak i pracownikami. Tutaj również należy dopasować treści do ich specyfiki. Inne sprawdzą się w webinarach, podczas których widać prelegenta i jego prezentację, a inne w podcastach, gdzie słychać tylko głos. Jedno jest niezmienne – tutaj także trzeba zwracać uwagę na dobór tematyki, chwytliwy tytuł oraz odpowiedni sposób przedstawienia treści.
Autor tekstu: Ewelina Wolszczak, Marketing w pigułce
Źródło zdjęcia głównego: StartupStockPhotos/Pixabay
Komentarze: brak