site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > “Jedz dla dwojga, a nie za dwoje” - skandaliczny wpis szpitala w Oleśnicy dotyczący kobiet w ciąży
26.07.2021  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

“Jedz dla dwojga, a nie za dwoje” – skandaliczny wpis szpitala w Oleśnicy dotyczący kobiet w ciąży

anastasiia-chepinska-B7JVo5y3gL8-unsplash

Niedawno na Instagramie rozpętała się prawdziwa burza. Oficjalny profil oddziału położniczo-ginekologicznego w Oleśnicy opublikował wpis odnoszący się do wagi i trybu życia kobiet będących w ciąży. Już sam tytuł “Problem wielkiej wagi” wywołał oburzenie wśród odbiorców. 

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez PZS Oleśnica (@babkibabkom)

“Zamknij lodówkę i jedz dla dwojga, a nie za dwoje”

Zdjęcie ciężarnej Ewy, neonatolożki i pracownicy oleśnickiego szpitala, podpisane słowami: “Bądź jak Ewa, zamknij lodówkę i jedz dla dwojga a nie za dwoje. Ułatwisz życie i nam i sobie”, wzbudziło niesmak, gniew i złość. Pojawiły się tysiące komentarzy, nie tylko przyszłych mam, kobiet walczących z nadwagą, ale również osób popierających ruch body positive, lekarzy, położnych. Do skandalicznego wpisu odniosły się m.in. aktorka Zofia Zborowska-Wrona, dziennikarka Magda Mołek czy dietetyczka kliniczna Paulina Ihnatowicz. Internauci nie ukrywali swojego oburzenia i wyrażali je pod postem, ale autorzy zdecydowali się, aby usunąć komentarze i zablokować możliwość dalszego krytykowania. 

Kto jest autorem tych szokujących wywodów?

Autorem kontrowersyjnego wpisu jest Gizela Jagielska, czyli wicedyrektor ds. medycznych w oleśnickim szpitalu, a także ginekolog. W arogancki sposób odnosiła się do osób komentujących i dalej brnęła w swoje przekonania. Nie było przeprosin, a jedynie potwierdzenia, że “ma fatfobię, ale któż jest bez skazy?”. 

Kolejny wpis, a przeprosin brak 

Zaraz po kontrowersyjnym poście, pojawił się drugi, równie dyskusyjny. Autorka wpisu, czyli Gizela Jagielska, tłumaczyła w nim, jak dużym problemem jest nadwaga i otyłość u pacjentek w ciąży. Lekarka napisała również, że chce w ten sposób “edukować” kobiety i to nie tylko te spodziewające się dziecka: “napiszemy szerzej o tym, że otyłość to nie tylko problem na czas ciąży i porodu, przeczytacie i zobaczycie jakie konsekwencje niesie za sobą wtedy kiedy już bliżej nam do bycia babcią niż mamą„. Skandaliczny post miał zatem uczulać na problem nadwagi kobiet w ciąży, która może być nie tylko powodem dyskomfortu, problemem z kręgosłupem, ale również może prowadzić do przedwczesnego porodu czy konieczności rozwiązania ciąży przez cesarskie cięcie. Niestety autorka postu zamiast w łagodny, delikatny i niezłośliwy sposób przekazać kobietom, że otyłość nie jest niczym dobrym dla zdrowia, zaczęła bronić swoich racji wyzywając internautki od “wielorybów”: “wspieranie podczas porodu to nie wspieranie w zamienianiu się w wieloryba. Zdaje się że to odmienne kwestie”.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez PZS Oleśnica (@babkibabkom)

Fala negatywnych komentarzy

Wpis niewątpliwie wywołał burzę w social mediach. Pojawiło się wiele słów krytyki wobec Gizeli Jagielskiej, ale również całego personelu szpitalnego. Kobiety, przyszłe mamy, a także lekarze, dietetycy, celebryci, influencerzy pisali mi.in.:

“Takie posty są winne temu, że coraz więcej kobiet w ciąży ma zaburzenia odżywiania”,

“Zawstydzanie ludzi wagą jest niedopuszczalne, a robienie tego przez przedstawicieli zawodów medycznych dodatkowo skrajnie nieetyczne. Brak słów.” – skomentowała znana seksuolog Kasia Koczułap,

“Położna jest wsparciem kobiety na każdym etapie życia… A nie – chyba, że jesteś gruba – to wtedy stajesz się problemem. Ręce mi opadają. I jako grubej i jako profesjonalistce pracującej z kobietami w ciąży. Smutek. Dziewczyny! Wasze ciała są ok.!”,

“Znakomity post. Będę używała często szkoląc specjalistów. Wyląduje na slajdzie JAK NIE ROZMAWIAĆ Z PACJENTKAMI W CIĄŻY O ICH WADZE. #teamolesnica wyszkolę pro bono”.

Reszta komentarzy była zachowana w podobnym tonie. Internauci uważają działanie pracowników szpitala za nieodpowiednie, wynikające z braku kultury, gardzące zdrowiem i samopoczuciem pacjentek.

Przeprosiny Szpitala w Oleśnicy 

Po dwóch kompromitujących i bulwersujących postach, przyszedł czas na wpis przedstawiający fotografię oświadczenia Dyrekcji Powiatowego Zespołu Szpitali w Oleśnicy z “przeprosinami”: 

„W związku z głosami krytyki dotyczącymi ostatnich wpisów na portalu społecznościowym oddział położniczo-ginekologiczny Państwowego Zespołu Szpitali w Oleśnicy informujemy, że intencją było zwrócenie uwagi na istotny problem społeczny, jakim jest otyłość wśród kobiet. Prawie u połowy kobiet w Polsce BMI przekracza 25 a 15,5% mieści się w przedziale odpowiadającym otyłości. Jako placówka ochrony zdrowia szczególną uwagę zwracamy na zagadnienia związane z rozwojem chorób cywilizacyjnych, między innymi takich jak otyłość, która może stanowić poważne ryzyko dla życia i zdrowia zarówno matki, jak i dziecka. Jednocześnie ubolewamy, jeżeli ktokolwiek poczuł się urażony formą opublikowanego wpisu. Pragniemy zapewnić, że zdrowie pacjentów jest dla nas najważniejszą wartością” – przeprosinami zapewne nazwać tego nie można, zaś władze szpitala twierdzą, że post miał charakter edukacyjny. 

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez PZS Oleśnica (@babkibabkom)

Reakcja Rzecznika Praw Pacjenta 

Na reakcję Rzecznika Praw Pacjenta nie trzeba było długo czekać. W swoim oświadczeniu, Marlena Poletek-Fudała, zażądała natychmiastowych, pisemnych przeprosin kobiet, które mogły poczuć się urażone. W piśmie widnieje również informacja o przeprowadzeniu pilnej rozmowy z Gizelą Jagielską oraz umieszczenie na stronie internetowej szpitala komunikatu, aby wszystkie kobiety, które były lub będą szykanowane przez personel szpitala z powodu nadwagi, zgłaszały takie informacje do Rzecznika Praw Pacjenta.

Portal olesnicainfo.pl poinformował, że Marta Kubiak nie będzie już rzeczniczką Szpitala w Oleśnicy. W związku ze sposobem komunikacji instytucji w social mediach zrezygnowała z pełnionej funkcji. Złożyła wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym z pełnienia funkcji rzecznika prasowego Powiatowego Zespołu Szpitali (PZS) w Oleśnicy. Poinformowała, że: „Przyczyną mojej decyzji jest utrata zaufania do dyrekcji PZS w Oleśnicy, co uniemożliwia mi rzetelne wypełnianie obowiązków zawartych w umowie„.

Autor tekstu: Maria Wiśniewska
Źródło zdjęcia głównego: Anastasiia Chepinska/Unsplash

Instagram komunikacja kryzysowa kryzys kryzys wizerunkowy rzecznik prasowy social media

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisPekao z nową kampanią reklamową dla Konta Przekorzystnego
ASOS publikuje zdjęcia modelek z problemami dermatologicznymi

Podobne wpisy:

  • john-tuesday-8c6iJMh80BI-unsplash
    Instagram nadal sprzedaje, ale teraz „ramię w ramię” z TikTokiem. Najnowsze wyniki raportu na temat rynku influencerskiego w Polsce
  • alexander-shatov-mr4JG4SYOF8-unsplash
    6 cyfrowych trendów na 2023 rok

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow