Polska Izba Ubezpieczeń rozpoczęła działania mające na celu zwiększenie świadomości Polaków na temat konsekwencji zmian klimatycznych. Akcją został objęty cały kraj, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców województwa podkarpackiego i małopolskiego.
Kampania PIU zaczęła się od ankiety sprawdzającej wiedzę obywateli w kwestii świadomości ubezpieczeniowej oraz zagrożeń pogodowych. Opiniodawcy to 2000 osób zamieszkujących głównie południową i południowo-wschodnią część Polski ze względu na to, że to właśnie te tereny są szczególnie narażone na negatywne skutki zmian pogodowych.
Badanie zawierało następujące pytania: na ile Polacy są świadomi ryzyka pogodowego, z jakich źródeł czerpią informacje o zagrożeniach, jakie działania prewencyjne podejmują, a także co zrobiliby po szkodzie. Dalsza część kwestionariusza zawierała kwestie podejścia do ubezpieczeń przede wszystkim mieszkań oraz domów.
Ankieta wykazała, że ok. 60% mieszkań oraz domów jest ubezpieczonych od powodzi. Wyniki skomentował Marcin Tarczyński, menedżer ds. komunikacji i analiz Polskiej Izby Ubezpieczeń – Częstotliwość i intensywność występowania zagrożeń pogodowych i katastrof naturalnych w Polsce się zwiększy, co oznacza coraz wyższe koszty zarówno dla budżetu państwa, jak i osób poszkodowanych. Najlepszym przykładem są tegoroczne nawalne deszcze, wichury oraz powodzie. Należy zmienić myślenie, że „mnie to nie dotknie” i przestać zaklinać pogodę. Możemy zrobić naprawdę dużo, aby przygotować się na skutki zmian klimatycznych.
Aby zwiększyć świadomość oraz bezpieczeństwo Polaków, PIU postanowiła opublikować pomoce naukowe, w skład których wchodzą filmy edukacyjne oraz materiały graficzne. Te mają wyjaśnić, w jaki sposób mieszkańcy mogą się przygotować na wichury, gradobicia, burze, a także powodzie.
Ponadto z broszury można dowiedzieć się, jak postępować w przypadku szkody i jak ją zgłosić ubezpieczycielowi. Nagrania zawierają informacje o przeglądach, które powinny być wykonywane regularnie w domach jednorodzinnych, aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa i dobry stan techniczny. Wszystkie materiały zostaną przekazane firmom ubezpieczeniowym oraz urzędom gmin.
Część broszur informacyjnych będzie realizowana z udziałem znanych influencerów: Aleksandrą i Piotrem Stanisławskimi autorami znanego bloga Crazy Nauka, Jarosławem Turałą, a także Janiną Daily.
– Chcemy zachęcić władze samorządowe do aktywnego włączenia się w edukację Polaków. Skutki gwałtownych zjawisk pogodowych można często w prosty sposób znacząco ograniczyć – przeparkować samochód, posprzątać rzeczy z podwórka czy tarasu. Chcielibyśmy namówić samorządowców, by wywiesili nasze materiały informacyjne na gminnych tablicach ogłoszeń – przygotujemy je w formatach łatwych do druku. Kampania obejmuje też działania public relations oraz promocję na naszych kanałach własnych – blogu nawypadekgdy.pl, blogu eksperckim PIU, a także w mediach społecznościowych – powiedziała Agnieszka Durska, ekspert ds. komunikacji Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Na razie nie wiadomo, od kiedy mieszkańcy będą mogli korzystać z materiałów edukacyjnych oraz w jakim stopniu owe działania przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa. Jedno jest pewne, zwiększenie świadomości może być poważnym krokiem w ograniczeniu potencjalnych szkód, a co za tym idzie zwiększenia komfortu życia obywateli.
Autor tekstu: Patrycja Krzeszowska
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe/piu.org.pl
Komentarze: brak