Kilka dni temu cały świat obiegła wiadomość o nietypowej awarii w najpopularniejszym serwisie społecznościowym, która pozwoliła odkryć, kto naprawdę prowadzi konta celebrytów, polityków, instytucji państwowych oraz profile anonimowe i hejterskie. Niektóre ujawnione informacje mocno zaskoczyły internautów.
Wyciek informacji spowodował, że w piątek 10 stycznia można było sprawdzić, kto kryje się za popularnymi kontami na Facebooku. Tym samym jawne stały się dane osób prowadzących oficjalne, ale i fanowskie profile. Nie jest tajemnicą, że każdy użytkownik może sprawdzić historię edycji publikowanych postów oraz zobaczyć jakie zmiany zostały wprowadzone. W wyniku błędu Facebooka, który dokonywał aktualizacji, internauci dodatkowo mogli dowiedzieć się, kto publikuje posty na danym profilu.
Błąd Zuckerberga może dużo wizerunkowo kosztować osoby publiczne, które prowadzenie swojego konta powierzały agencjom PR lub osobom trzecim. Jeżeli deklarowały, że same wchodzą w interakcje z fanami i tworzą treści do social media, wyszło na jaw, że nie są szczere ze swoimi odbiorcami.
Kto prowadzi facebookowe konta gwiazd i polityków?
Incydent związany z ujawnieniem danych administratorów, pomimo że trwał tylko dwie godziny, wywołał sporo kontrowersji. Dziennikarze i internauci prześwietlili wiele stron osób publicznych.
Odkryli, że profil premiera Mateusza Morawieckiego prowadzi Mariusz Chłopik, dyrektor d.s marketingu sportowego w PKO Bank Polski.
Fanpage ministra obrony narodowej, jego protegowany, Edmund Janniger, który jest również jego asystentem w resorcie.
Profilem znanego publicysty, a obecnie kandydata na prezydenta, Szymona Hołowni zarządza m.in.: Karol Wilczyński, dziennikarz związany z mediami katolickimi – portalem Deon.pl oraz pismami „Więź” i „Znak”.
Burzę wśród internautów rozpętała także wiadomość, że Greta Thunberg, młoda szwedzka aktywistka, nie pisze samodzielnie postów na Facebooku, tylko robią to jej rodzice.
Koniec anonimowości
Największy problem mają osoby, które dotychczas pozostawały anonimowe i publikowały posty wyłącznie pod nazwą Strony lub pseudonimem. Najlepszym tego przykładem jest Banksy, brytyjski mistrz street artu, którego prace pojawiają się na ulicach Londynu i w innych miejscach na świecie. Artysta nigdy nie ujawniał swojej prawdziwej tożsamości, a w wyniku błędu serwisu okazało się, że posty na profilu są autorstwa Fabio Ramirez Gonzalez.
Sytuacja okazała się najbardziej stresująca dla profili kontrowersyjnych i hejtujących dane zagadnienia, osoby czy instytucje. Każdy mógł sprawdzić, kto prowadzi takie fanpage jak np. Sok z Buraka, Zakład Pogrzebowy A.S. Bytom czy Czytam antyweb dla beki.
Brawa za uczciwość
Akcja z błędem w serwisie Zuckerberga przynosi także korzyści. Szczególnie tym osobom, które uczciwie deklarują, że prowadzą swoje profile samodzielnie i rzeczywiście tak robią. Internauci mogli utwierdzić się w przekonaniu, że prowadząc interakcje w social media, piszą dokładnie z daną osobą. Dodatkowe zaufanie na tym polu zdobyli: Ewa Chodakowska, Filip Chajzer i Lech Wałęsa. Potwierdziło się, że samodzielnie udostępniają informacje na swoich profilach. Wizerunkowo zyskała także Edyta Górniak, która rzetelnie informuje, który post jest jej autorstwa, a który administratora strony. Wszyscy oni odnotowali tym samym wzrost wiarygodności i transparentności oraz dodatkową porcję zaufania od fanów.
Awaria trwała dwie godziny, ale zdążyła wywołać niemałe zamieszanie i potężną dawkę stresu w przypadku niektórych osób publicznych. Potwierdziła również, że nie ma anonimowości w sieci, a właściciele kont powinni brać odpowiedzialność za udostępniane treści.
Biuro prasowe Facebooka wydało krótkie oświadczenie w tej sprawie:
“Błąd, na skutek którego można było zobaczyć, kto edytuje i publikuje posty w imieniu poszczególnych stron, został szybko usunięty. Jesteśmy wdzięczni badaczowi bezpieczeństwa, który powiadomił nas to tej sprawie”.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.
Komentarze: brak