site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Kolejna wpadka Facebooka. Jakie prywatne informacje poszły w świat?
17.01.2020  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Kolejna wpadka Facebooka. Jakie prywatne informacje poszły w świat?

white-samsung-laptop-computer-near-black-ceramic-plant-vase-162622

Kilka dni temu cały świat obiegła wiadomość o nietypowej awarii w najpopularniejszym serwisie społecznościowym, która pozwoliła odkryć, kto naprawdę prowadzi konta celebrytów, polityków, instytucji państwowych oraz profile anonimowe i hejterskie. Niektóre ujawnione informacje mocno zaskoczyły internautów.

Wyciek informacji spowodował, że w piątek 10 stycznia można było sprawdzić, kto kryje się za popularnymi kontami na Facebooku. Tym samym jawne stały się dane osób prowadzących oficjalne, ale i fanowskie profile. Nie jest tajemnicą, że każdy użytkownik może sprawdzić historię edycji publikowanych postów oraz zobaczyć jakie zmiany zostały wprowadzone. W wyniku błędu Facebooka, który dokonywał aktualizacji, internauci dodatkowo mogli dowiedzieć się, kto publikuje posty na danym profilu. 

Błąd Zuckerberga może dużo wizerunkowo kosztować osoby publiczne, które prowadzenie swojego konta powierzały agencjom PR lub osobom trzecim. Jeżeli deklarowały, że same wchodzą w interakcje z fanami i tworzą treści do social media, wyszło na jaw, że nie są szczere ze swoimi odbiorcami.

Kto prowadzi facebookowe konta gwiazd i polityków?

Incydent związany z ujawnieniem danych administratorów, pomimo że trwał tylko dwie godziny, wywołał sporo kontrowersji. Dziennikarze i internauci prześwietlili wiele stron osób publicznych.

Odkryli, że profil premiera Mateusza Morawieckiego prowadzi Mariusz Chłopik, dyrektor d.s marketingu sportowego w PKO Bank Polski.

https://twitter.com/szachmad/status/1215678899901947904

Fanpage ministra obrony narodowej, jego protegowany, Edmund Janniger, który jest również jego asystentem w resorcie.

Gdyby ktoś się zastanawiał kto prowadzi fanpage Antoniego Macierewicza pic.twitter.com/qtkordAs2f

— Wojownicy Klawiatury (@WojownicyK) January 10, 2020

Profilem znanego publicysty, a obecnie kandydata na prezydenta, Szymona Hołowni zarządza m.in.: Karol Wilczyński, dziennikarz związany z mediami katolickimi – portalem Deon.pl oraz pismami „Więź” i „Znak”.

Okej, skoro screeny z Facebooka krążą już wszędzie po sieci i po największych portalach, nie ma sensu trzymać w sekrecie. O których wiecie, to wiecie, ale warto zapytać jeszcze @szymon_holownia dlaczego jego profil współprowadzą dziennikarze? Czy to transparentne i uczciwe? pic.twitter.com/7XIqYmkiU8

— Marcin Makowski (@makowski_m) January 10, 2020

Burzę wśród internautów rozpętała także wiadomość, że Greta Thunberg, młoda szwedzka aktywistka, nie pisze samodzielnie postów na Facebooku, tylko robią to jej rodzice.

Koniec anonimowości

Największy problem mają osoby, które dotychczas pozostawały anonimowe i publikowały posty wyłącznie pod nazwą Strony lub pseudonimem. Najlepszym tego przykładem jest Banksy, brytyjski mistrz street artu, którego prace pojawiają się na ulicach Londynu i w innych miejscach na świecie. Artysta nigdy nie ujawniał swojej prawdziwej tożsamości, a w wyniku błędu serwisu okazało się, że posty na profilu są autorstwa Fabio Ramirez Gonzalez.

https://twitter.com/WojtekKardys/status/1215725921119932421

Sytuacja okazała się najbardziej stresująca dla profili kontrowersyjnych i hejtujących dane zagadnienia, osoby czy instytucje. Każdy mógł sprawdzić, kto prowadzi takie fanpage jak np. Sok z Buraka, Zakład Pogrzebowy A.S. Bytom czy Czytam antyweb dla beki. 

Brawa za uczciwość

Akcja z błędem w serwisie Zuckerberga przynosi także korzyści. Szczególnie tym osobom, które uczciwie deklarują, że prowadzą swoje profile samodzielnie i rzeczywiście tak robią. Internauci mogli utwierdzić się w przekonaniu, że prowadząc interakcje w social media, piszą dokładnie z daną osobą. Dodatkowe zaufanie na tym polu zdobyli: Ewa Chodakowska, Filip Chajzer i Lech Wałęsa. Potwierdziło się, że samodzielnie udostępniają informacje na swoich profilach. Wizerunkowo zyskała także Edyta Górniak, która rzetelnie informuje, który post jest jej autorstwa, a który administratora strony. Wszyscy oni odnotowali tym samym wzrost wiarygodności i transparentności oraz dodatkową porcję zaufania od fanów.

Awaria trwała dwie godziny, ale zdążyła wywołać niemałe zamieszanie i potężną dawkę stresu w przypadku niektórych osób publicznych. Potwierdziła również, że nie ma anonimowości w sieci, a właściciele kont powinni brać odpowiedzialność za udostępniane treści.

Biuro prasowe Facebooka wydało krótkie oświadczenie w tej sprawie: 

“Błąd, na skutek którego można było zobaczyć, kto edytuje i publikuje posty w imieniu poszczególnych stron, został szybko usunięty. Jesteśmy wdzięczni badaczowi bezpieczeństwa, który powiadomił nas to tej sprawie”.

Autor tekstu: Patrycja Jaksim

O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.

Facebook przeciek social media

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisFacebook walczy z wiadomościami typu deepfake
Mandel wystartował z nową kampanią ekologiczną

Podobne wpisy:

  • alexander-shatov-mr4JG4SYOF8-unsplash
    6 cyfrowych trendów na 2023 rok
  • kayla-velasquez-6Xjl5-Xq4g4-unsplash
    Bez zmiany nawyków użytkowników social mediów walka z dezinformacją będzie niemożliwa

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Nowa, superważna kampania od marki Dove. Detox feedu ma pomóc nastolatkom w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych
  • TikTok stawia na naukę!
  • Dlaczego warto korzystać z platformy masowej wysyłki SMS?

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow