site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > Logo i księga znaku, czyli parę słów o identyfikacji wizualnej
9.04.2019  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

Logo i księga znaku, czyli parę słów o identyfikacji wizualnej

art-blur-close-up-450273

Jak najlepiej wykorzystać identyfikację wizualną w budowaniu wizerunku firmy? Jaką świadomość ma o niej nasz klient? Wyjaśnijmy sobie kilka kwestii w tym temacie.

Jak często dostaliście takiego maila lub pytanie ze strony klientów, czy też znajomych stawiających pierwsze kroki w biznesie?

– Dzień dobry, chcielibyśmy żebyście zaprojektowali nam logo, robicie takie rzeczy?

Standardowe pytanie zawarte w e-mailach do agencji reklamowych, freelancerów-projektantów graficznych i czasem padające na portalach społecznościowych – ktoś, coś?
Niby nic a jednak generuje dużo emocji ze strony tych, co pytają, jak również tych, co projektują. Bo właśnie wtedy zaczynają się schody.

– Oczywiście, że możemy zaprojektować dla was logo. Zrobimy całą identyfikację, jak należy stosować znak, czego unikać i przygotujemy kilka wariantów oraz rozszerzeń plików do wykorzystania.

– Nie, nie, nie! Ja chcę tylko logo. No i ile to będzie kosztować? Bo na allegro to są po 30 zł.

No i właśnie, czym jest LOGO?

Dlaczego proponujemy klientowi Corporate Identity (księgę znaku)? Gdzie zaczyna się świadomość, że logo to znak, który identyfikuje firmę, zapamiętany i często kojarzony z określoną sytuacją, zleceniem etc., a nie tylko fajny znaczek na wizytówkę, żeby nie było, że nie masz „logo”?

Właściwie wypadałoby zacząć od księgi znaku – po co właściwie ją tworzymy?

Otóż projektując znak graficzny, już wtedy określamy jego sposób wykorzystania w publikacjach i materiałach marketingowych czy social mediach, sygnując wykonane przez firmę zlecenia i wreszcie, przez te zabiegi tworząc własny wizerunek firmy.

W księdze znaku zawieramy informacje określające kolorystykę, wielkości pól bezpieczeństwa, jak również pól prezentacji i dozwolonego sposobu wykorzystania. Znajdują się tam również wskazania do NIE stosowania logo w sposób rażąco je zniekształcający lub też taki, który wpływa na częściowy lub całkowity brak czytelności znaku. Wszystko to celem dbałości o jego właściwy przekaz – o czym klient często nie wie – bo po co się tym przejmować.

Czy klient zamawiający projekt graficzny znaku jest świadomy tego, jak powinien dbać o jego właściwą prezentację? W wielu przypadkach niestety nie.

Co decyduje o wyborze?

Zdecydowanie informacja, jaką wypadałoby przedstawić klientowi jest taka, że wydane przez niego pieniądze, na stworzenie logo i CI (KZ) ma przełożenie na rzeczywiste ich wykorzystanie w prowadzeniu działalności i dobrym wizerunku.

Dlaczego CI (KZ) jest dobrym rozwiązaniem?

Projektując znak, należy być świadomym jego prezentacji, a tym samym uwrażliwić naszego klienta na pewnego rodzaju „świętość jego logo”. Na całe szczęście możemy zastosować dwa warianty księgi znaku, dając klientowi wersję podstawową lub rozszerzoną do wyboru.

Pierwsza to podstawowa księga znaku, która powinna zawierać informacje o kolorystyce, zastosowaniu z uwzględnieniem pól bezpieczeństwa oraz konstrukcji logo. Możemy również zasugerować typografię, która będzie najbardziej odpowiednia oraz spójna.

Drugi wariant to rozszerzona księga znaku. Ta zawiera, poza standardowymi informacjami dotyczącymi budowy znaku, koloru typografii, koncepcje graficzne. Klient dostaje koncept do wykorzystania, poczynając od projektu wizytówek, papierów firmowych i materiałów marketingowych, czy identyfikacji wizualnej biura i floty, po projekty grafiki w postaci KV (Key Visual) do wykorzystania w kreacji wizerunku firmy.

Reasumując: od tego, w jaki sposób poprowadzimy rozmowę i jak uświadomimy naszego klienta, taką też będziemy mieć satysfakcję z wykonanego zadania, a nasz klient będzie czuł się wyjątkowo i w pełni profesjonalnie obsłużony. Odrębną kwestią jest rozliczenie wykonanego zlecenia i budżetu, jakim dysponuje zleceniodawca. To  jednak pozostawiam do kolejnych rozważań.

Często projekty graficzne nie są traktowane przez zleceniodawców jako warte dużych inwestycji. Bo przecież cóż to za problem zaprojektować dobre logo? 😉 Jednak to już rozważania w stylu: „Grafik płakał, jak projektował, a klient mówił: teraz w prawo i na czerwono…”. Czego oczywiście nie życzę ani klientowi, ani też żadnemu świadomemu projektantowi!

 

Autor tekstu: Michał Shumi Szumiński, Xline Group

O autorze:
Poza pracą w agencji zajmuje się grafiką i rysunkiem – shu_mi_rysuje.

corporate identity identyfikacja wizualna key visual księga znaku logo projektowanie graficzne

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisSizeer z nową kampanią Street Heroes – This is how we do it!
Akcja społeczna Rossmanna – niebieska linia przeciw przemocy

Podobne wpisy:

  • store-gcde2912fa_1280
    Zwiększenie sprzedaży bez obniżania cen? To możliwe!
  • glenn-carstens-peters-EOQhsfFBhRk-unsplash
    Nowe logo Polsatu i Plusa

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Nowa, superważna kampania od marki Dove. Detox feedu ma pomóc nastolatkom w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych
  • TikTok stawia na naukę!
  • Dlaczego warto korzystać z platformy masowej wysyłki SMS?

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow