Jaka jest najpopularniejsza aplikacja mobilna wśród młodzieży? Bez wątpienia każdy nastolatek odpowie, że jest nią TikTok. Instagram, Facebook i Snapchat dla pokolenia Z odchodzą do lamusa. Czym zatem jest aplikacja i jak marki mogą ją wykorzystać do budowania relacji z nową generacją?
Czym jest TikTok?
Platforma TikTok, znana wcześniej jako Musical.ly, to miejsce, w którym użytkownicy tworzą krótkie, 15-sekundowe nagrania zmiksowane z popularną muzyką. Aplikacja oferuje różnego rodzaju „filtry”, a co kilka dni wprowadza nowy temat przewodni („trend” /„hashtag”), czym zachęca twórców do tworzenia i publikowania TikToków adekwatnych do danego „trendu”. Może nim być np. pierwszy dzień wiosny czy początek ferii. Odbiorcy na TikToku angażują się poprzez obserwowanie ulubionych twórców oraz aktywne komentowanie i udostępnianie ich treści.
TikTok w liczbach
Jak pokazują badania agencji Open Mobi „Użytkownik TikToka w Polsce” korzystające z aplikacji to przede wszystkim osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku, czyli Generacja Z. Mają z reguły 11-13 lat (53%), mniej jest starszej młodzieży w wieku 14-17 lat (21%). Przeważająca grupą są kobiety – 85%.
Obecnie TikTok jest jedną z najchętniej pobieranych aplikacji na całym świecie. Według statystyk Sensor Tower Store Intelligence liczba użytkowników przekroczyła już 1,5 mld i wciąż rośnie. Dziennie na całym świecie rejestruje się od 20 do 40 mln nowych osób. Platforma działa w 154 krajach i w 75 językach. Dostępna jest zarówno na telefony z systemem Android, jak i iOS.
Najbardziej popularni Tikokerzy w Polsce to: Maria Jeleniewska na podium z 8,8 mln obserwującymi, drugie miejsce należy do Kingi Sawczuk – 4,8 mln obserwujących, a na trzeciej pozycji plasuje się Dominik Rupiński – 2,3 mln fanów.
Pokolenie Z kocha nowe technologie i nie wyobraża sobie codzienności bez mediów społecznościowych. TikTok jest dla nich idealny – pozwala na szybki wzrost popularności, interakcje z użytkownikami z różnych miejsc na świecie, a przede wszystkim stwarza możliwość wyrażenia samego siebie.
Marki na TikToku
GUESS #InMyDenim
Pierwsza kampania marketingowa na TikToku w USA należała do luksusowej marki GUESS. Stworzono wyzwanie #InMyDenim i promowano osoby noszące produkty jeansowe do utworu Bebe Rexha „I’m a mess”. Do współpracy przy projekcie firma zaprosiła znanych z platformy TikTokerów (m.in. @ourfire (+5.2 mln fanów), @madison_willow (+1,1 mln fanów), @jammincammy (+196 tys. fanów) i @operamericano (+ 628 tys. fanów), którzy zachęcali obserwatorów do wzięcia udziału w wyzwaniu. Hashtag Challenge od Guess skierowany był do nastolatków, którzy lubią dzielić się zdjęciami swoich stylizacji modowych w mediach społecznościowych. W ramach projektu pokazywali modowe transformacje z jeansami Guessa. Obecnie markę na TikToku obserwuje 42,7 tys. i ma 137,1 tys. polubień.
Ziaja z „Jeju”
Polską marką kosmetyczną, odnosząca sukcesy na TikToku, jest Ziaja. 3 lutego 2020 r. na platformie zamieściła swój pierwszy filmik, promujący kosmetyki codziennego użytku dla młodzieży. Produkty z serii „Jeju” kręcą się na nim do piosenki z „Pana Kleksa” pt. „Witajcie w naszej bajce”. Marka, w tak krótkim czasie, zdobyła już 3124 obserwujących i ma ponad 18 tys. polubień.
Akrobacje w Hangar 646
Najpopularniejszy park trampolin w Warszawie wykorzystał aplikację TikTok do promocji swoich usług, która w rezultacie przyczyniła się do wielkiego sukcesu marki. Hangar 646 prowadził intensywne działania na platformie, pokazując krótkie video z zaskakującymi sztuczkami akrobatycznymi. Do swoich filmików angażował trenerów prowadzących zajęcia sportowe, jak również osoby odwiedzające Hangar 646 w celach rekreacyjnych. Akrobacje, które udostępnia marka, robią spektakularne wrażenie i w błyskawicznym tempie zdobywają grono wielbicieli. Obecnie konto obserwuje 398,3 tys. fanów i ma ono 7,6 mln polubień.
NBA na wesoło
Z ogromną liczbą 9,8 miliona fanów konto NBA na TikToku łączy najważniejsze wydarzenia sportowe z muzycznymi i inspirującymi cytatami. W przeciwieństwie do kanału na Instagramie, który koncentruje się wyłącznie na grach koszykarskich i najważniejszych wydarzeniach, w swoich TikTokach NBA pokazuje nieznaną stronę organizacji. Amerykańsko-kanadyjska liga zamieszcza filmy z graczami, ich niefortunne akcje na boisku, ćwiczenia przy muzyce lub tańce na sali treningowej. Największym zainteresowaniem cieszą się śmieszne przygody maskotek drużynowych. Filmiki w aplikacji polubiło 177,2 miliona fanów.
Dlaczego marka powinna być na TikToku
TikTok łączy najlepsze cechy konkurencyjnych aplikacji w jedną – formę video z YouTube’a, feed i reakcje odbiorców z Facebooka oraz filtry i efekty z Instagrama. Generacja Z, która teraz rządzi w aplikacji, już niebawem będzie stanowiła jedną z najważniejszych grup konsumentów na rynku. Smartfon jest dla nich centrum wszechświata i zaspokaja wiele różnych potrzeb – komunikacji, informacji czy rozrywki. Ze względu na ogromne ilości komunikatów, jakie docierają codziennie do ludzkiego mózgu, świat idzie w kierunku upraszczania treści i przekazywania ich w formie video – czyli podawania ich w zapisie „do oglądania”, a nie „do czytania”. Cechy TikToka są do tego idealne!
Z myślą o biznesie i marketerach TikTok daje możliwość komercjolizowania treści za pomoca formatów reklamowych. Obecnie na platformie marketerzy mają do wyboru cztery narzędzia: reklamy pojawiające się, gdy użytkownik pierwszy raz otwiera aplikację, aktywne reklamy video, filtry i soczewki oraz reklamy zachęcające twórców do skorzystania z hastagu promocyjnego.
Aplikacja umożliwia marketerom szybkie dotarcie z produktem lub usługą bezpośrednio do określonej grupy docelowej – czyli nastolatków (w wieku 13–18 lat) i „young adults” (w wieku 18–25 lat). Dodatkowo wszystkim markom program daje nieograniczone możliwości działania na lokalnych i międzynarodowych rynkach oraz szansę na współpracę z najlepszymi twórcami.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.
Źródło zdjęcia głównego: Kon Karampelas/Unsplash
Komentarze: brak