site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > PRosta komunikacja > Mayday, mamy kryzys w firmie! Kilka porad, aby wyjść z niego obronną ręką
30.01.2020  |  Dodane przez Redakcja w PRosta komunikacja

Mayday, mamy kryzys w firmie! Kilka porad, aby wyjść z niego obronną ręką

man-with-hand-on-temple-looking-at-laptop-842554

Ze względu na dynamiczne zmiany w gospodarce i na rynku, każde przedsiębiorstwo może zostać dotknięte kryzysem. A dobrze przygotowana firma nie jest bezradna. Osoby decyzyjne powinny traktować z należytą powagą wszelkie przesłanki zwiastujące kłopoty i od razu podjąć działania je zwalczające.

Kryzys oznacza m.in.:

  • liczne negatywne zdarzenia występujące w tym samym czasie (np. akty terroryzmu wewnętrznego),
  • zdarzenia, których wpływ jest niezwykle szeroki (np. klęski żywiołowe powodujące złamanie zabezpieczeń przeciwpowodziowych lub skutkujące zalaniem reaktorów jądrowych),
  • zdarzenia nieprzewidziane, których wystąpienia firma nie jest w stanie przewidzieć
Klasyfikacja kryzysów

Istnieje wiele podziałów sytuacji zagrażających firmom. Ogólnie można podzielić je na:

  • jawne – rozumiane jako pojawienie się trudności w funkcjonowaniu firmy, które zagrażają egzystencji jej istnienia,
  • niejawne – rozumiane jako występowanie trudności w realizowaniu celów organizacji i gospodarowaniu zasobami, często utożsamiany z tzw. „trudnościami przejściowymi”, które zdarzają się wszystkim organizacjom i stanowią immanentną cechę działalności gospodarczej,
  • znane, nieznane – firma jest w stanie określić, jakie działania bądź ich skutki mogą jej zaszkodzić. Natomiast nie jest w stanie przewidzieć, kiedy mogą one doprowadzić do wybuchu kryzysu,
  • nieznane, nieznane – kiedy firma nie jest w stanie przewidzieć, czy działania i ich skutki mogą prowadzić do wystąpienia kryzysu oraz czasu, w jakim wystąpi. Wybuchają one nagle.

Ponadto, w szczególności odnoszący się do przedsiębiorstwa:

  • kryzys personalny,
  • kryzys finansowy,
  • kryzys logistyczny,
  • kryzys urodzaju,
  • kryzys związany z nieuczciwymi zagrywkami konkurencji,
  • kryzys wizerunkowy.
Kiedy pracownicy odchodzą

Dzisiejsza sytuacja na rynku pracy jest niekorzystna dla pracodawców, a dominuje rynek pracownika. Dlatego należy pamiętać, jak i po co zarządzać ludźmi, a także jak przeprowadzać sam proces rekrutacji. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko powstania kryzysu w dziale personelu.

Istnieją dwa źródła tego kryzysu:

  • Odchodzi osoba, która piastowała ważne stanowisko w firmie. Jeden z filarów przedsiębiorstwa z dnia na dzień traci opiekę,
  • brakuje ludzi do pracy na wszystkich stanowiskach, nawet niespecjalistycznych. Kryzys może być spowodowany zwolnieniami i wzrostem zamówień.
Pieniądze nie grają roli

Nawet największym gigantom zdarza się popaść w kłopoty finansowe.  Wynika to przede wszystkim z:

  • braku kontroli kosztów i przychodów,
  • błędów na etapie planowania budżetu firmy,
  • braku dokładnego sprawdzenia warunków finansowania zewnętrznego,
  • nadprodukcja towaru lub zamawianie rzeczy, których klienci nie kupują,
  • problemy z płatnościami ze strony klientów.
Logistyka kuleje

Zazwyczaj małe firmy prowadzą tylko ich właściciele. Jednak z czasem może zaistnieć konieczność zatrudnienia pracowników, szczególnie w sytuacji, kiedy przedsiębiorstwo się rozrasta. Z zaczem może się okazać, że przychody wzrosły czterokrotnie, ale za to koszty prowadzenia biznesu… sześciokrotnie. Jest to cienka linia, którą bardzo łatwo przekroczyć.

Co za dużo, to niezdrowo

Liczba klientów i zamówień rośnie, a właściciel z pracownikami nie są w stanie wyrobić się z zadaniami. Jest to najważniejszy i najgorszy kryzys, który może rzutować nie tylko na samopoczucie zespołu, ale przede wszystkim na pogorszenie opinii na rynku. Opóźnienia w logistyce prowadzą do większej ilości kontaktu ze strony klientów i potencjalnych klientów z przedsiębiorstwem. To wszystko przekłada się na opinie na temat firmy.

Nieetyczne postępowanie

Zagrywki ze strony innych firm mogą być różne – od wprowadzenia podobnego produktu na rynek, ale tańszego, po kradzież pomysłu. Istnieje także inny rodzaj kryzysu – know how. Definicja hasła „tajemnica przedsiębiorstwa” jest tłumaczona przez „Ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” z roku 1993. Mówi ona o tym, że tajemnica przedsiębiorstwa musi spełniać 3 warunki:

  • jest informacją technologiczną,
  • jest informacją techniczną,
  • jest informacją organizacyjną przedsiębiorstwa.

Tajemnice nie muszą być wykradzione przez inną firmę. Przykładowo – pracownik, widząc potencjał w tym biznesie, mając dostęp do klientów i kontrahentów przedsiębiorstwa, w którym pracuje, kopiuje cały system.

Wystarczy jeden komentarz

Praca nad wizerunkiem firmy trwa miesiącami, jeśli nie latami. Wystarczy niewłaściwy komentarz w Internecie lub w oświadczeniu dla prasy czy niespójna polityka firmy z jej działaniami. Wizerunek jest bardzo kruchy, a konkurencja pozostaje bez litości. Czasami zdarza się, że kryzys rodzi się wewnątrz firmy. Czasami jest spowodowany niezrozumieniem, a w jeszcze innych sytuacjach – leży po stronie przedsiębiorstwa, o czym zapewne informują konsumenci.

Jak zacząć?

Szefostwo i pracownicy, do których docierają sygnały świadczące o możliwości zaistnienia sytuacji kryzysowej, powinni:

  1. Uniknąć paniki – organizacja spotkania motywacyjnego jest idealnym sposobem na zapobieganie masowej histerii i nerwowej sytuacji.
  2. Liczyć czas – do wybuchu kryzysu.
  3. Zbierać informacje o firmie – im więcej wiadomych, czy i jak wystąpi kryzys, tym większa szansa na mniejsze straty.
  4. Kontrolować działania przygotowawcze – czyli trzymać rękę na pulsie.
  5. Oczekiwać kryzysu – ponieważ jest nieunikniony, wszyscy zostaną przygotowani do swoich zadań i będą wiedzieli, co robić.
Z tarczą czy na tarczy?

A jak postępować w momencie, kiedy kryzys już wybuchł?

  1. Być w miejscu problemu – najlepszym rozwiązaniem jest zasięgnięcie informacji z pierwszej ręki tam, gdzie kryzys się pojawia. Tam powinien pojawić się zaangażowany lider.
  2. Czas na wagę złota – nawet kilka godzin opóźnienia w reakcji na kryzys może doprowadzić do pogłębienia go. Uwaga! Jednak nie należy działać impulsywnie, a strategicznie.
  3. Media na drugi plan – najpierw dialog ze stronami zainteresowanymi, a dopiero później z mediami. Czasami firma dowiaduje się o kryzysie z gazet.
  4. Eskalacja wrogiem wszystkich – tylko trzeźwa i zdroworozsądkowa analiza sytuacji pozwala wyjść obronną ręką lub chociażby zminimalizować straty.
  5. Po pierwsze – nie kłam! – tutaj nie trzeba mówić zbyt wiele. Ale kiedy oczy wszystkich skierowane są na firmę, każde przeinaczenie może mieć opłakane skutki.
  6. Tak, zawiniłem – przyznanie się do winy do fundament, gdy pojawia się kryzys. Nie zawsze chciwość prowadzi do takiej sytuacji, a zdarzenia losowe. Wtedy najlepiej przyznać się do błędu i naprawić szkody, jakie wyrządził kryzys.
  7. Wnioski, wnioski, wnioski – kryzys jest trudną lekcją, ale przydatną w funkcjonowaniu firmy. Pozwala to na usprawnienie działalności przedsiębiorstwa i uniknięcia potknięć w przyszłości.

Kryzys jest sytuacją nieuniknioną, nawet w idealnie funkcjonującej firmie. Jednak, jeśli jej właściciele słuchają pracowników i stale monitorują działalność, a także doceniają pracowników oraz „mierzą siły na zamiary” – jest szansa, że kłopoty pojawią się rzadko lub będzie szansa ich szybkiego zniwelowania. To od kroków szefa zależy, co stanie się z jego przedsiębiorstwem.

Autor tekstu: Paulina Grabara

kryzys wizerunkowy zabezpieczenie kryzysowe

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisRuszyła nowa kampania wspierająca czekolady marki Wawel
McDonald’s rozpoczyna w Polsce rewolucję ekologiczną

Podobne wpisy:

  • hello-i-m-nik-lY9_CDZoupk-unsplash
    Zarządzanie w kryzysie napędza popyt na usługi ekspertów PR
  • andras-vas-Bd7gNnWJBkU-unsplash
    Wykorzystanie wizerunku Magika do promocji rekrutacji. Portal przeprosił w oświadczeniu

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow