Obecny rok, który wielkimi krokami zbliża się do końca, przyniósł nam wiele nowości, a także ulepszeń w mediach społecznościowych. Pojawiło się również kilka niespodzianek w postaci wpadek, takich jak wycieki danych, wymuszone RTM-y czy niezrozumienie działania social mediów. Co może przynieść nadchodzący rok? Jakie trendy będą w nim panować?
Zaprezentuj swoje stories
Stories to najbardziej popularna forma prezentowania wszelkich treści wizualnych w mediach społecznościowych. Króluje zarówno w aplikacji Instragram, jak i na Facebooku. Jednak jak pokazują badania, okazało się, że zaskakująco często oglądamy je raczej na FB, a największą liczbą wyświetleń cieszą się na WhatsApp!
Stories są ciekawe, zwłaszcza jeśli mówimy o influencer marketingu. Ten efemeryczny kontent pozwala użytkownikom z bliska podpatrzeć kulisy pracy, ale i samego życia osób, które obserwują. Ich forma zdaje się mocno uwiarygadniać przekaz. Ponadto niesie ze sobą interesujące przekazy, tak ważne dla zaangażowania użytkowników.
Zdaje się, że w najbliższych miesiącach stories nie przestanie zachwycać, a zainteresowanie nimi może wręcz wzrosnąć. Ludzie są z natury bardziej wzrokowcami, stąd dynamiczne obrazy, kręcone z tzw. ręki, bardzo realistyczne, stanowią dla nich ciekawe źródło. Sprawiają też wrażenie, że w krótszym czasie możemy dowiedzieć się więcej, niż czytając posty ze zwykłym tekstem czy grafiką.
Nieśmiertelne wideo
Wiemy już, że Facebook tnie zasięgi linków do materiałów audiowizualnych z zewnętrznych platform społecznościowych i serwisów. Wspomaga promowanie własnego contentu wideo, który wgrywa się bezpośrednio na platformę. To powód, dla którego jego sława będzie wciąż podsycana przez wiele kolejnych miesięcy.
Wideo to nieoceniony sposób na zwiększenie zaangażowania. W zależności od komunikatu przekaz może trwać kilka, kilkanaście sekund (najbardziej efektywne to 10-13 sek.), a niekiedy nawet kilka minut. Znacznie częściej budzi zainteresowanie niż obrazy statyczne czy zwykły ciągły tekst. Liczą się też pierwsze trzy sekundy od momentu kliknięcia przycisku “play” i to właśnie one muszą być najbardziej przyciągające i zatrzymujące na dłużej internautę.
Jakie zmiany mogą zajść w wideo? Szczególnie ciekawa wydaje się opcja oglądania “na życzenie”. Platformy typu Netflix, HBO GO czy VOD bazują właśnie na takim rozwiązaniu, a liczba użytkowników wzrasta z każdym miesiącem. Coraz więcej osób chce samodzielnie decydować o tym, co i kiedy obejrzy oraz mieć do tego nieograniczony dostęp. Abonament za korzystanie z takich platform jest relatywnie niski, dzięki czemu korzystanie z nich wspiera przeciwdziałanie piractwu. Niewielka kwota do zapłaty zachęca, ponieważ można uzyskać za nią dostęp do wielu aktualnych tytułów filmów czy seriali.
Uwaga, jesteśmy live!
W przypadku wspomnianych influencerów oraz relacji na żywo, jest to narzędzie wciąż bardzo pożądane. Także same marki coraz częściej mają okazję rozwijać swoją komunikację na tej płaszczyźnie. Możliwość relacjonowania różnego rodzaju eventów od strony kulis albo przeprowadzania dialogu w formie Q&A jest bardzo doceniane przez internautów.
Media społecznościowe podbijają zasięgi powiadomieniami o relacji live, dzięki czemu trudniej ją przegapić. Trend ten z całą pewnością się utrzyma, może nawet rozprzestrzeni wśród innych branż niż dotychczas.
Facebook już nie taki atrakcyjny
Według przeprowadzonych w maju 2018 r. badań Pew Research Center, aż 26% mieszkańców Stanów Zjednoczonych usunęło aplikację Facebooka ze swoich smartfonów. Po problemach technicznych z przeszłości i ostatnich aferach typu Cambridge Analytica dane te przestają zaskakiwać. Jesteście ciekawi, gdzie przeniosła się ta część użytkowników?
Okazuje się, że przyciągnął ich w swoje progi… WhatsApp! Jest to obecnie najczęściej pobierana aplikacja. Mimo że od 2014 roku należy również do rodziny Facebooka. Jest zwykłym, prostym komunikatorem, a jednak zwyciężył wśród medialnych liderów. Zdaje się, że powiedzenie „mniej znaczy więcej” powróciło do łask. W związku z czym, można się spodziewać, że wraz z rosnącym zainteresowaniem, trend ten pozostanie w przyszłym roku wciąż aktualny. Co więcej, podobno w samej aplikacji planowane jest wykorzystanie opcji reklamowych. Czy takie wyjście zniechęci, czy nie wpłynie na jej fanów – przekonamy się wkrótce.
Chatboty kołem ratunkowym?
Podczas gdy internauci dość ochoczo opuszczają facebookowe szeregi, do gry coraz bardziej zawzięcie wchodzą chatboty. Zintegrowane z komunikacją danej marki, starają się zatrzymać ich w Messengerze. To właśnie ta aplikacja często nie zostaje odinstalowana wraz z Facebookiem.
Prawidłowo zaprogramowane mechanizmy dostarczają często bardziej wartościowych treści, niż strony i profile, a także mogą być trafniej spersonalizowane.
Boty wciąż powoli się rozwijają. Niemniej już teraz można wskazać przykłady, dość przydatnie przygotowane, które przykładowo raz w tygodniu przesyłają poprzez Messengera artykuły i newsy branżowe lub porady i nowinki z interesującej nas dziedziny. To spora szansa, którą można wykorzystać zarówno w marketingu bezpośrednim, jak i przy usługach doradczych lub przesyłaniu rabatów, kodów promocyjnych itp.
To narzędzie pozostanie z nami chyba na dłużej. Jakie będzie miało w przyszłości możliwości, i co programiści będą w stanie z nim zrobić? Jak je ulepszyć? To wszystko jeszcze się okaże, będziemy śledzić na bieżąco.
LinkedIn z potencjałem
LinkedIn również pojawia się w zestawieniu trendów. Bo to już nie tylko zwykła platforma służąca do poszukiwania pracy i pozyskiwania informacji o potencjalnych pracownikach. Obecnie rozwija się jak każde inne medium społecznościowe i wprowadza ulepszenia oraz zmiany. Stawia na budowanie społeczności i relacji między ludźmi. To miejsce na podkreślanie brandingu marek, dzielenie się wartościowym contetnem, ale i na tworzenie tak ważnego obecnie personal brandingu.
Co przyniesie rok 2019? Tego z pewnością będziemy dowiadywać się na bieżąco. Jak dobrze wszystkim wiadomo, wszelkie zapowiedzi, przypuszczenia i prognozowane zmiany czy trendy w tej dziedzinie weryfikują się z czasem. Niekiedy rozwój technologii i niespodziewane narodziny nowych możliwości mocno nas zaskakują. Z niecierpliwością czekamy na rezultaty!
Komentarze: brak