site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > Millenialsi. Kim są i jak się z nimi komunikować?
28.03.2022  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

Millenialsi. Kim są i jak się z nimi komunikować?

brooke-cagle-g1Kr4Ozfoac-unsplash

Podstawowa prawda marketingu brzmi, że aby działania reklamowe były skuteczne, konieczne jest dopasowanie języka i sposobu komunikacji marki do jej grupy docelowej. Co jednak w przypadku, gdy postawimy na szerszą perspektywę, a przedstawicielami naszej grupy docelowej będzie konkretne pokolenie?

Oczekiwania względem marek i prowadzonej przez nie komunikacji zmieniają się w zależności od wieku odbiorcy. W nowym cyklu artykułów skupimy się na tym, jak powinna wyglądać komunikacja kierowana do przedstawicieli millenialsów, zetek i alf. Na tapet jako pierwsze weźmiemy najstarsze z pokoleń — pokolenie Y. Jak skutecznie komunikować się z millenialsami? Jakie cechy powinna wykazywać marka, która chce dotrzeć do nich ze swoją ofertą?

Millenialsi — kim są i co ich wyróżnia?

Pokolenie Y to osoby urodzone pomiędzy latami 80. a 90. XX wieku. Nie bez powodu nazywa się je również millenialsami — większość z nich wchodziła w dorosłość na przełomie nowego tysiąclecia. Millenialsi to również pierwsze pokolenie wychowane w erze cyfrowej — wiedzę o świecie i nowych trendach czerpali na początku z telewizji, jednak wraz z cyfrową rewolucją z początku XXI wieku, która zbiegła się z okresem dorastania wielu z nich, mieli już kontakt z najnowszymi technologiami. 

Pokolenie Y, w przeciwieństwie do pokolenia X, nie miało nigdy problemu z zaadaptowaniem się do nowej rzeczywistości. Mimo rosnącego trendu bycia off-line, wciąż mało który z millenialsów wyobraża sobie własną codzienność bez telefonu, ciągłego dostępu do sieci i mediów społecznościowych.

Jakie wartości cenią sobie przedstawiciele pokolenia Y?

Millenialsi przede wszystkim cenią sobie balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Praca wciąż pozostaje dla nich istotnym elementem życia, jednak ważne są dla nich również kontakty towarzyskie i możliwość spędzania wolnego czasu w wybrany przez siebie sposób. Wiąże się to bezpośrednio z ich dbałością o jakość życia – doceniają wygodę, prostotę, ale również praktyczność rozwiązań.

W filozofiach marek cenią sobie przede wszystkim uczciwość i transparentność, co bezpośrednio wpływa na ich decyzje zakupowe. Nie bez znaczenia jest dla nich również ekologia i troska o planetę, dlatego wśród millenialsów dużą popularnością cieszą się firmy działające w duchu fair-trade, czyli sprawiedliwego handlu, opartego na równości i szacunku. Pokolenie Y jest szczególnie wyczulone na brak autentyczności – wszelkie nieszczere działania prędzej czy później zostaną przez nie zdemaskowane i spotkają się z krytyką.

Czy istnieje model, którym możemy kierować się przy tworzeniu strategii dla konkretnej marki, która w swojej grupie docelowej ma millenialsów? Okazuje się, że tak. Joeri Van den Bergh oraz Mattias Behrer w swojej książce Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y wyodrębnili 5 cech, którymi powinna charakteryzować się marka, aby trafić z przekazem do pokolenia z przełomu tysiąclecia. Na podstawie przeprowadzonych badań stworzyli model CRUSH, który pokazuje, jak w najprostszy sposób dotrzeć do millenialsów.

COOL — bądź fajny

Co dla pokolenia Y oznacza bycie cool? Oznacza przede wszystkim atrakcyjność w oczach odbiorcy. Co kryje się pod tą atrakcyjnością? Otwartość na wszelkie innowacje, nieustanne obserwowanie trendów, mówienie głosem pokolenia i bycie tam, gdzie jego przedstawiciele. Millenialsi z pewnością docenią również dystans do siebie i poczucie humoru, ale nie na potrzeby jednej konkretnej kampanii – każdy Y wyczuje w tym nieszczerość, co bezpośrednio wiąże się z kolejnym elementem modelu Van den Bergha i Behrera.

REAL — bądź prawdziwy

Prawdziwy i wiarygodny. Millenialsów nie interesuje historia marki czy jej pochodzenie. Ważniejsze niż opasła biografia są działania podejmowane tu i teraz. Jeśli w dodatku są szczere, transparentne i związane z DNA marki, to z pewnością spotkają się z pozytywnym odbiorem. Wszelkie utarte hasła odeszły już do lamusa – gdy od wielu lat powtarza je każdy marketer, to siłą rzeczy tracą one na swojej autentyczności. Millenialsi uznają je za nieprawdziwe i nie zwracają już na nie uwagi.

UNIQUE — bądź wyjątkowy

Cecha ta nierozerwalnie wiąże się z poprzednim punktem. Bądź oryginalny. W zalewie informacji, reklam i podobnych haseł łatwo pozostać głuchym na powtarzające się komunikaty. Wypracowanie własnego stylu komunikacji jest niezwykle istotne, a kreatywne pomysły i unikalne treści przyciągające uwagę to dobry pomysł na udaną strategię. Viralowy film, własny mem, ciekawy gif czy przykuwająca wzrok grafika z pewnością sprawdzą się lepiej niż kolejny sprzedażowy post na Facebooku. W tworzeniu treści warto pamiętać o wartościach, które przyświecają pokoleniu Y.

SELF-IDENTIFICATION WITH THE BRAND – komunikuj wartości

Poprzez komunikację podobnych wartości marka jest w stanie zbudować lojalność swoich klientów. Bycie kumplem odbiorcy jest jak najbardziej wskazane – klient związany z brandem, czujący się częścią większej misji i świata marki jest bardziej skory do pozostania przy niej podczas kolejnych zakupów. W końcu z kim, jak nie z osobami o podobnych poglądach czy wartościach, czujemy się najlepiej? Nieocenionym plusem budowania lojalności klienta wobec marki są jego późniejsze rekomendacje wśród znajomych i przyjaciół.

HAPPINESS — bądź pozytywny

Budowanie pozytywnego przekazu to ostatni, ale wcale nie mniej ważny punkt modelu CRUSH. Pamiętasz, że dzisiejszy klient nie kupuje już produktu, a doświadczenie? Uśmiech na twarzy klienta i dobre emocje są dla marki warte więcej, niż kolejne kampanie z wielkimi budżetami. Sprzedawanie pozytywnych emocji i satysfakcji z zakupu to nieodłączna część dobrze poprowadzonej strategii.

Trudni millenialsi?

Mimo dużych różnic wieku wśród przedstawicieli pokolenia Y (najstarsi z nich kończą właśnie 42 lata, zaś najmłodsi – 23) komunikacja z millenialsami wcale nie musi być skomplikowana. Osoby z generacji Y charakteryzuje bardzo podobne spojrzenie na świat. Podstawowa zasada, czyli autentyczność i szczerość, nie wymagają budowania skomplikowanej strategii marketingowej, a powinny wynikać z samego DNA marki. 

Powszechny jest stereotyp, że millenialsi to roszczeniowa, narcystyczna i wiecznie niezadowolona grupa wiekowa, jednak – jak to w przypadku stereotypów bywa – nie do końca jest to prawdą. Millenialsi wyraźnie różnią się od swoich rodziców i dziadków, stąd przedstawienie ich w nieco gorszym świetle wydaje się łatwiejsze. Pokolenie urodzone na przełomie tysiąclecia jest na pewno bardziej świadome i wymagające, zarówno od siebie samych, jak i marek, z którymi na co dzień mają do czynienia, dlatego komunikacja z nim powinna być zawsze dokładnie przemyślana.

W następnych naszych artykułach weźmiemy pod lupę kolejne pokolenia, a tymczasem czekamy na Wasze spostrzeżenia dotyczące komunikacji z millenialsami. Podzielcie się nimi w komentarzach!

Autor tekstu: Mateusz Ligęza
Źródło zdjęcia głównego: Brooke Cagle/Unsplash

komunikacja Millenialsi pokolenie Y

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisW jaki sposób budować świadomość marki w obszarze B2B?
Luksusowe marki zamykają swoje sklepy w Rosji

Podobne wpisy:

  • firmbee-com-gcsNOsPEXfs-unsplash
    Trendy w komunikacji. Jak wykorzystują je marki?
  • creative-christians-HN6uXG7GzTE-unsplash
    Jak dotrzeć do pokolenia Alfa? Przez platformy, które tworzą społeczności

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Instagram wprowadza Quiet Mode oraz nowe funkcje personalizacji treści
  • 4 najcięższe grzechy UX
  • Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od influencer marketingu. Pojawiają się kierunki nauczania w tej dziedzinie

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow
Serwis wykorzystuje pliki cookies i politykę prywatności. Korzystając ze strony akceptujesz jej regulamin. Dowiedz się więcej...