Jeśli ktoś zastanawia się, jaką książkę o marketingu warto przeczytać, aby zrozumieć jego świat, a przy okazji poznać pokrótce życie jednego z najwybitniejszych twórców tej dziedziny, to książka “Moje przygody z marketingiem” spełnia wszystkie te kryteria. Kotler porusza w niej tematy ekonomiczno-gospodarcze, dotyczące marketingu szeroko stosowanego w różnych organizacjach, a także opowiada o swoich życiowych doświadczeniach.
Publikacja Philipa Kotlera, którego uważa się za jednego z ojców nowoczesnego marketingu, w formie bardzo krótkich felietonów sprawia, że czytelnik łatwo i szybko pochłonie wiedzę w niej zawartą. Autor opisuje wiele interesujących tematów z punktu widzenia marketingu. Zaczyna od swojego życia, edukacji i ciekawych doświadczeń życiowych, które wpłynęły na to, że znalazł się w tym, a nie innym miejscu, by następnie omówić szerzej zagadnienia, które dotyczą marketingu.
“Może niektórzy czytelnicy sądzą, że ekonomia i marketing to dwie różne dyscypliny, ale to nieprawda” (s. 37) pisze na łamach swojej publikacji Kotler, tłumacząc, że te dwie nauki ściśle do siebie przylegają i mają ogromne znaczenie dla efektów ich działań. Daje również przykłady na to, że twierdzenie, które zostało przytoczone, sprawdza się w praktyce. Nawiązuje niekiedy do zagadnień gospodarczych, które także mają niebagatelny wpływ na rozwój ekonomii.
Wspomina również, że marketing opiera się na perswazji, która znana jest od czasów starożytnej Grecji, gdyż już w tamtych czasach oratorzy przekonywali innych do swoich racji. Krótko przypomina, jak to wszystko się zaczęło oraz kiedy słowo “marketing” pojawiło się po raz pierwszy.
Autor porusza również wątek początków marketingu w dużych firmach. Tłumaczy, w jaki sposób powstawały działy marketingu, które początkowo były niezależną komórką, a nie działającą przy sekcji sprzedaży. Skupia się także na objaśnieniu, na czym polegają podstawowe zasady marketingu, a także omawia rozszerzoną koncepcję marketingu.
“Marketing nie polega na rozdawaniu kuponów, zamieszczaniu reklam w różnych mediach i przeprowadzaniu kampanii promocyjnych. Jego skuteczność wynika z opracowania rozsądnego planu marketingowego przy wykorzystaniu modelu 4P – produkt, cena, dystrybucja, promocja – a następnie z umiejętności jego wdrożenia i kontroli wykonania” (s. 94) to bardzo ważna informacja, jaką można znaleźć w książce Kotlera.
Ponadto z publikacji “Moje przygody z marketingiem” można dowiedzieć się o marketingu politycznym oraz społecznym, o tym, jakie są złe i dobre strony marketingu, w jaki sposób zarządzać organizacjami non-profit, oraz o wielu innych, nie mniej ciekawych zagadnieniach. Wielowątkowość tej książki, ale także jej spójność sprawia, że czyta się ją lekko, a przy okazji można poznać ciekawostki o świecie, z zupełnie innej perspektywy.
Philip Kotler, „Moje przygody z marketingiem„, Wydawnictwo MT Biznes, 2017.
Komentarze: brak