Wiosną tego roku Muzeum Narodowe w Krakowie ogłosiło konkurs na aranżację nowej identyfikacji wizualnej. Obecnie zamiast grafiki powstało zamieszanie, galeria wycofała się z konkursu, a dwójce projektantów zasugerowano plagiat.
Logo na urodziny
Instytucja w ramach obchodów 140. rocznicy powstania zdecydowała się na zmianę znaków wizualnych. Ich odświeżenie i ujednolicenie miało na celu zwiększenie rozpoznawalności muzeum i wzmocnienie jego przekazu. Konkurs został ogłoszony w kwietniu, a 5 lipca wyłoniono dwoje laureatów: Ewelinę Cis i Konrada Maciejewicza. Termin ukończenia zlecenia został wyznaczony na 16 października, a koszt pracy wyceniono na 35 tys. zł.
Posądzenie o plagiat
Jak powiedział Maciejewski krakowskiej Gazecie Wyborczej, organizatorzy od początku nie udzielili kompletnych danych dotyczących projektu. Z czasem termin oddania pracy został zmieniony na 20 września, w związku ze zbliżającymi się obchodami rocznicowymi, podczas których miała nastąpić prezentacja nowe identyfikacji wizualnej.
W drodze porozumienia wypracowano oddanie najważniejszych elementów we wcześniejszym terminie, a pozostałe po uroczystościach. W sierpniu twórcy wysłali do muzeum propozycje projektu. Po długim czasie oczekiwania otrzymał odpowiedź z zarzutami o wprowadzenie jury w błąd oraz inspirację istniejącym już logo. Muzealnicy zasugerowali, że podobnym znakiem posługuje się Teatr im. Juliusza Słowackiego do promocji koncertów Something Music Break.

Młodzi projektanci bronią swojej koncepcji, wykazując ogrom pracy, która została wykonana i zarzucają muzeum brak komunikacji oraz postawę niegodną państwowej instytucji kulturalnej.
Na straży dobrego wizerunku instytucji
Rzecznik prasowa muzeum, Dagmara Marcinek, informuje, że ostatecznie umowa ze studiem nie została zawarta, a konkurs uznano za nierozstrzygnięty. Oznajmiła również, że projektanci nie wywiązali się z podstawowego kryterium regulaminu, czyli unikatowości i skutecznego odróżnienia znaku od innych instytucji kultury.
Ze względu na dobro placówki postanowiono skonsultować zaistniałą sytuację z prawnikiem. Obecnie prace nad zmianą logo zostały wstrzymane, a organizatorzy nie zamierzają wznawiać konkursu.
Muzeum Narodowe w Krakowie – zostało utworzone przez Radę Miasta Krakowa uchwałą z 7 października 1897 r. Posiada bogate zasoby dzieł sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej. Projektowane logo byłoby siódmym graficznym znakiem wizualnym tej instytucji.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
Komentarze: brak