Dove w swojej nowej, bardzo ważnej kampanii, porusza temat wyidealizowanego świata w social mediach. Według przeprowadzonych badań przez Dove, aż 67% dziewczynek przyznaje, że chciałoby wyglądać jak influencerki, które obserwują, a 60% po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie. Aby pomóc nastolatkom świadomie korzystać z mediów społecznościowych i obalić nierealny kanon piękna, marka rozpoczęła kampanię społeczną pod nazwą Detox Feedu.
Czego dotyczy kampania?
Kampania ta skupia się na idei, że korzystanie z mediów społecznościowych może wpłynąć na samoocenę i poczucie wartości u młodych ludzi, którzy często są narażeni na niezdrowe standardy piękna i perfekcyjny styl życia prezentowany przy influencerów w Internecie. Dove zachęca do „detoxu” swojego feedu, co oznacza usunięcie treści, które negatywnie wpływają na samoocenę, a także zastąpienie ich pozytywnymi i inspirującymi treściami.
Toksyczne treści na każdym kroku
„Jesteś głodna? Napij się wody!”. „Chcesz się pozbyć cellulitu? Owiń się folią spożywczą!”. „Marzysz o pełnych ustach? Wystarczy kilka minut w gabinecie”. Takie informacje znajdują nastolatki, przeglądając posty w mediach społecznościowych. Treści te wpływają na nie negatywnie. Marka Dove uważa, że przedstawiane w Internecie niezdrowe standardy piękna i perfekcyjny styl życia, niszczą zdrowie psychiczne nastolatek i narażają je na poważne konsekwencje zdrowotne.
Przerażające wyniki badań
W listopadzie 2022 roku Dove przeprowadziło badanie (w ramach programu Dove Self-Esteem) na grupie polskich dziewczynek w wieku od 10 do 17 lat. Wyniki są przerażające i pokazują, jak ważną rolę w ich życiu odgrywają influencerzy. Aż 60% nastolatek, które zobaczyło wyidealizowane zdjęcie w mediach społecznościowych, wyraża chęć zmiany swojego wyglądu. Zaskakujące jest, że prawie jedna trzecia nastolatek zaczyna częściej ćwiczyć i mocniej się malować. Co więcej, 67% dziewczynek w wieku 10-13 lat pragnie wyglądać tak jak obserwowane influencerki, a 42% z nich ma problem z pozbyciem się szkodliwych treści ze swojego życia.
Współpraca z influencerami
Dove do swojej kampanii postanowiła zaprosić również influencerów, którzy postarają się dotrzeć do nastolatek i towarzyszyć im w procesie budowania własnej wartości. Marka wybrała osoby, które mają pozytywny wpływ na myślenie kobiet i nastolatek o swoim wyglądzie. Pokazują realne ciała, edukują, zachęcają do budowania pewności siebie poza wzorcami z Internetu. Komunikację na swoich profilach w social mediach będą prowadziły m.in. Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi. Merytorycznego wsparcia kampanii udzielili również eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tucholska-Siermińska.
Jak pomóc nastolatkom?
Marka tym samym kieruje swoją kampanię również do rodziców i opiekunów, ponieważ badanie przeprowadzone przez Dove w ramach programu, pokazało, że nastolatki ufają bardziej rodzicom niż influencerom, a podczas rozmów o social mediach, rodzice pomagają im rozróżnić prawdę od fałszu. Twórcy kampanii przygotowali krótkie filmiki, w których wspomniani eksperci opowiadają, jak można pomóc dzieciom unikać toksycznych treści w internecie. Materiały można znaleźć na specjalnie przygotowanej stronie.
Autor tekstu: Maria Wiśniewska
Źródło zdjęcia głównego: Wendy Wei/Pexels
Komentarze: brak