Kongres Profesjonalistów PR odbędzie się już w kwietniu br. Rozmawiamy z organizatorem wydarzenia, dr hab. Dariuszem Tworzydło z Uniwersytetu Warszawskiego, o branży PR, problemach komunikacyjnych i temacie tegorocznej edycji wydarzenia.
Słyszy się czasem o tym, że prawdziwy PR w Polsce obumiera kosztem działań stricte marketingowych i reklamowych. Co Pan sądzi na ten temat?
DT: Osobiście uważam, że PR dynamicznie się zmienia i ewoluuje, a jest to związane głównie z rozwojem technologicznym i informacyjnym. Oczywistym jest przy tym, że działania marketingowe i wizerunkowe wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Efekt dla przedsiębiorstwa będzie korzystny tylko wówczas, gdy pomiędzy działaniami PR a każdym innym obszarem zarządzania zachowana zostanie spójność w kontekście strategicznym.
Jak na przestrzeni ostatniej dekady rozwinął się PR i jakie niesie ze sobą korzyści dla wszelkich działań komunikacyjnych?
DT: Wyniki badań ilościowych przeprowadzonych w ubiegłym roku przez zespół badawczy EXACTO z udziałem blisko 500 PR-owców pokazały, że ponad połowa badanych (51,4%) w trakcie codziennej pracy podejmuje działania o charakterze e-PR. Te wyniki pokazują kierunek rozwoju komunikacji. Główną korzyścią z coraz szerszego wykorzystania mediów elektronicznych do celów budowania wizerunku jest większa niż kiedykolwiek możliwość dotarcia do bardzo szerokiej, a zarazem precyzyjnie określonej grupy odbiorców.
Biorąc pod uwagę Pana doświadczenie zawodowe, proszę wskazać, jakie są najczęściej popełniane błędy w komunikacji?
DT: Błędem, który często obserwuję, jest brak gruntownego przemyślenia podejmowanych działań pod kątem potencjalnych zagrożeń, jakie niesie ich realizacja. W trakcie ostatnich lat mieliśmy okazję obserwować wiele kryzysów wizerunkowych spowodowanych błędami, których moim zdaniem można by uniknąć na etapie czy to planowania komunikacji, czy też analizy zidentyfikowanych symptomów sytuacji kryzysowych. Problem jest widoczny zwłaszcza w mediach społecznościowych, w których kryzys wizerunkowy może zacząć eskalować zaledwie po jednym negatywnym komentarzu.
Tegoroczny Kongres Profesjonalistów PR w Rzeszowie odbędzie się pod hasłem „Social media, influencerzy i zabezpieczenie kryzysowe”. Jak w ostatnich latach media społecznościowe i influencerzy wpłynęli na branżę?
DT: Organizując pierwszą edycję wydarzenia, nikt nie znał pojęcia „influencer” ani nie spodziewał się, że ta forma współpracy wpisze się tak mocno w model współczesnej komunikacji, dlatego nasze wydarzenie jest doskonałym miejscem do obserwacji zachodzących trendów i zmian. Współpraca z influencerami zmienia branżę PR, dając możliwość skutecznego dotarcia do odbiorcy w sposób bezpośredni, bazujący na mocnej relacji i autorytecie. Znaczenie influencer relations będzie rosnąć z roku na rok, biorąc pod uwagę prędkość, z jaką współcześni odbiorcy – a zwłaszcza młode pokolenie – odchodzą od tradycyjnych mediów i form komunikacji.
Ostatnio częściej można też zaobserwować w mediach sytuacje kryzysowe wizerunku znanych marek. Czy można wskazać najlepszy sposób na przeprowadzenie akcji antykryzysowej?
DT: Do sytuacji kryzysowej warto być przygotowanym. Należy przewidzieć, skąd może nadejść kryzys i opracować własne mechanizmy rozpoznawania jego symptomów oraz działań antykryzysowych. Można również skorzystać z gotowych modeli zarządzania kryzysem, które zbudowali praktycy zarządzania kryzysowego. „Przeproś, przygotuj się, przeciwdziałaj, popraw się, powetuj” – to jeden z popularnych modeli, który pokazuje, że w wielu sytuacjach można sobie poradzić przy założeniu umiejętnego komunikowania i dialogu opartego na uczciwości z grupami docelowymi.
Komentarze: brak