site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > PRosta komunikacja > O kryzysach w branży Public Relations oraz działaniach CSR, czyli wywiad z dr hab. Dariuszem Tworzydło
25.02.2020  |  Dodane przez Katarzyna Krupicka w PRosta komunikacja

O kryzysach w branży Public Relations oraz działaniach CSR, czyli wywiad z dr hab. Dariuszem Tworzydło

DARIUSZTWORZYDŁO4v2

Już w kwietniu w Rzeszowie, odbędzie się coroczny Kongres Profesjonalistów PR. Rozmawiamy z organizatorem jubileuszowej, XX edycji wydarzenia, dr hab. Dariuszem Tworzydło z Uniwersytetu Warszawskiego, o działaniach antykryzysowych oraz Corporate Social Responsibility.

Jak ma się w Polsce kondycja branży public relations? Czy rynek usług wizerunkowych osiągnął już swój szczyt?

DT: Aktualne dane GUS (czerwiec 2019 r.) wskazują, że liczba firm z sektora stosunków międzyludzkich i komunikacji wzrosła o 14% w porównaniu do 2015 roku. Taka dynamika wzrostu może świadczyć o coraz intensywniejszym zapotrzebowaniu na usługi public relations w kręgach biznesowych. Warto dodać również, że wartość rynku PR rośnie praktycznie bez przerwy od 2004 roku. Dane z raportu ZFPR wykazują systematyczny wzrost średniego fee income badanych agencji. Ponadto, coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z korzyści, jaką niesie ze sobą współpraca z agencjami PR. To potwierdza zmiany w zakresie rozwoju branży i usług public relations.

Pierwszy dzień jubileuszowej, XX edycji Kongresu PR będzie koncentrować się na prewencji kryzysowej. Jak najlepiej jest przygotować firmę na wypadek wystąpienia kryzysu? Czy jest to coś, z czym firma może poradzić sobie bez pomocy agencji PR?

DT: W mojej najnowszej książce „Zarządzanie w kryzysie wizerunkowym” dokładnie odpowiadam na te pytania. Przekonuję w niej, że każda firma jest w stanie zarówno sama podjąć podstawowe działania prewencyjne, jak również zaprojektować mechanizmy i procedury reagowania w trakcie kryzysu oraz po jego ustąpieniu. Posiadanie manuala kryzysowego, sztabu antykryzysowego czy procedur komunikowania z mediami z pewnością pozwoli każdej firmie zminimalizować, a w niektórych przypadkach całkowicie uniknąć szkód, do których dochodzi wskutek kryzysu wizerunkowego. Warto jednocześnie podkreślić, że każda sytuacja kryzysowa jest inna i niepowtarzalna – dlatego reagowanie może być skuteczniejsze, gdy korzystamy ze wsparcia zewnętrznego.

O kryzysach ostatnio słyszy się bardzo dużo. Które wydarzenia polskich firm w ostatnich latach są dobrym, a które złym przykładem na wprowadzenie działań antykryzysowych?

DT: Eskalacja kryzysu wizerunkowego często wynika z błędów popełnianych przez osoby odpowiedzialne za podejmowanie działań w tym zakresie, ponieważ zapominają one o jego wielowymiarowości. Weźmy na przykład firmę Avon. Marka prowadzi kampanie „Avon kontra rak” oraz „Avon kontra przemoc”, których celem jest odpowiednie wsparcie na rzecz życia i zdrowia kobiet. Okazało się jednak, że w kontekście podejmowanych działań splot sytuacji doprowadził firmę do kryzysu wizerunkowego. Na Facebooku pojawił się post, w którym jedna z pracownic poinformowała, że została zwolniona zaraz po tym jak przekazała pracodawcy wiadomość o swojej chorobie – raku piersi. Kryzys został wywołany przez brak spójności pomiędzy deklaracjami firmy a podejmowanymi realnie działaniami. Koniec końców Avon zdecydował się na trafną komunikację z otoczeniem w kontekście sytuacji, która zaistniała. Wystosował bowiem odpowiednie oświadczenia w tej sprawie, a także zaoferował pomoc swojej byłej pracownicy.

Przykładem, z którego należy wyciągnąć wnioski jak nie postępować w sytuacji kryzysu wizerunkowego może być firma Drutex. W jej przypadku emocje osób zaangażowanych w spór rodzinny doprowadziły do eskalacji kryzysu oraz zwiększonego zainteresowania tematem przez media. Pomimo podjętych prób zagaszenia konfliktu, opinia publiczna wciąż była wprowadzana w coraz to nowe wątki. Oba przykłady pokazują, że nie ma jednej recepty na zarządzanie sytuacją kryzysową – każdy kryzys jest inny, przez co trzeba podchodzić do nich indywidualnie.

Poza prewencją kryzysową, w tym roku prelegenci będą poruszać tematykę związaną z Corporate Social Responsibility. Dlaczego właśnie to zagadnienie będzie tematem przewodnim kwietniowego wydarzenia?

DT: Chęć poruszenia tej tematyki wyrazili uczestnicy kongresu. Co roku w badaniach pytamy gości z jakimi problemami w codziennej pracy mierzą się najczęściej. Większość osób zadeklarowała, że prelekcje w roku 2020 powinny koncentrować się wokół społecznej odpowiedzialności biznesu. W mojej ocenie jest to zrozumiałe, ponieważ coraz więcej firm decyduje się na podjęcie działań w tym kierunku i coraz poważniej podchodzi do wdrożeń w tym obszarze.

Dlaczego CSR jest tak ważny w działaniach dużych przedsiębiorstw i które z nich dają dobry przykład takich działań?

DT: W ostatnich latach wyraźnie widać rosnące zaangażowanie polskich przedsiębiorstw w działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Aktywność w zakresie CSR jest coraz częściej wpisywana w strategię firm i wspiera system zarządzania. O tym w jaki sposób realizować działania CSR oraz które polskie firmy robią to dobrze odpowiedzą prelegenci zaproszeni na tegoroczną edycję, jak np. Cyprian Maciejewski – Główny Specjalista w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, Członek Zarządu PSPR, Kamil Bolek – Chief Marketing Officer, LifeTube, Magdalena Brzezińska – Kierownik ds. Komunikacji, Grupa Żywiec S.A., Izabela Tworzydło – Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Rzecznik Prasowa w BNP Paribas Polska S.A. oraz Monika Krajewska – Dyrektor Departamentu Zarządzania Komunikacją i Marketingiem PGE S.A. W drugim dniu kongresu odbędą się także dwie debaty w pełni poświęcone społecznej odpowiedzialności biznesu. Będą to: „CSR – wyzwania XXI wieku” oraz „Realnie odpowiedzialna ekologia – współczesne wyzwania w zakresie zrównoważonego rozwoju”.

Dariusz Tworzydło
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. nauk społecznych w dyscyplinie nauki o mediach. Ekspert z zakresu ekonomii, badań społecznych, systemów informatycznych oraz public relations. Kierownik Katedry  Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pomysłodawca Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Autor ponad 200 publikacji z zakresu komunikacji i public relations, m.in. „Zarządzanie w kryzysie wizerunkowym. Metody, procedury, reagowanie”. Twórca i współtwórca licznych badań, m.in. „Zarządzanie kryzysem w polskich przedsiębiorstwach” i „Analiza kondycji branży Public Relations”.

CSR Kongres PR kryzys wizerunkowy wywiad zabezpieczenie kryzysowe

Dodano przez Katarzyna Krupicka

Poprzedni wpisCUK inwestuje w wizerunek powołując nowego brand hero
3. urodziny CRASH Mondays: Ludzie!

Podobne wpisy:

  • guillaume-de-germain-6Xw9wMJyHus-unsplash
    Reklama z głową. Jak przygotować ekologiczną przesyłkę marketingową?
  • clark-tibbs-oqStl2L5oxI-unsplash
    Nie tylko biznes, ale też odpowiedzialność społeczna – wpływ działań CSR na wizerunek firmy

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow