Uważasz, że powinieneś monitorować Internet w poszukiwaniu wzmianek na temat Twojej firmy lub produktu online? Jeżeli bierzesz to pod uwagę, jesteś już na dobrej drodze. Kontrolowanie wzmianek, które pojawiają się w sieci jest nieodłącznym elementem skutecznej komunikacji, budowania marki oraz rozwoju firmy. Monitoring Internetu to także element kreowania i zarządzania marką w sieci.
Monitorowanie Internetu ręcznie jest problematyczne, czasochłonne i po prostu niewygodne. Abstrahując już od faktu, że wyłapanie wszystkich wzmianek jest niemal niemożliwe. Owszem, o części wzmianek zostaniesz automatycznie powiadomiony w mediach społecznościowych, jednak nie we wszystkich takich wpisach zostaniesz oznaczony. Wpisywanie Twojej nazwy w wyszukiwarkach też nie da wszystkich wyników.
To właśnie tu z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu Internetu, które przeczesują media społecznościowe, fora, blogi i inne strony internetowe w poszukiwaniu określonych fraz i słów kluczowych, aby w jednym miejscu zgromadzić wyszukane wpisy wraz z ich szczegółową analityką. Zobacz, jak przygotować się do monitorowania Internetu.
Od czego rozpocząć monitorowanie Internetu?
Aby skutecznie wprowadzić monitoring Internetu do Twoich codziennych działań musisz wiedzieć, co chcesz monitorować, by robić to skutecznie i odpowiednio wykorzystać zgromadzone informacje. Przyjrzyjmy się trzem elementom, które pozwolą wykorzystać monitoring w Twoich działaniach.
1. Ustal zwroty kluczowe
Monitorowanie Internetu pozwala śledzić dyskusje o dowolnej firmie, produkcie, usłudze, hashtagu czy temacie. Narzędzia typu Brand24 gromadzą wzmianki zawierające poszczególne frazy i słowa kluczowe, dlatego ich ustalenie jest pierwszym i najważniejszym krokiem przy planowaniu monitorowania Internetu. To od nich zależy ilość i jakość wyszukanych wzmianek, ponieważ do Twojego projektu trafią tylko takie wpisy, które mają w sobie wskazane zwroty.
Monitoring warto zacząć od śledzenia nazwy swojej marki, firmy lub produktu, aby dowiedzieć się kto, gdzie i co o nich mówi.
Przeczytaj: Jak monitorować markę w Internecie?
Innym zwrotem kluczowym, który możesz wykorzystać podczas monitoringu Internetu może być nazwa prowadzonej przez Ciebie kampanii, hashtag czy konkurencja. Wszystko zależy od Twoich aktualnych potrzeb i nic nie stoi na przeszkodzie, aby w miarę rozwoju działań dołączyć do monitoringu Internetu nowe zwroty kluczowe. Z biegiem czasu, poznając dyskusje na Twój temat, możesz odkryć nowe tematy do obserwowania.
Wybierając zwroty kluczowe, wiele cennych wskazówek znajdziesz w naszym wcześniejszym artykule: 5 typów słów kluczowych, które powinna monitorować każda branża
2. Wybór narzędzi do monitorowania Internetu
Może zastanawiasz się, dlaczego umieszczam tę informację dopiero w drugim punkcie. Już spieszę z odpowiedzią. Chociaż narzędzie jest najważniejsze w procesie monitorowania Internetu – to od niego bowiem zależy jak skutecznie przebiegnie cały proces. Jego wybór celowo podaję po selekcji słów kluczowych. To dlatego, że zanim zdecydujesz się na jedno z dostępnych narzędzi na rynku, zawsze przetestuj efektywność zbierania wskazanych przez Ciebie słów kluczowych. Nie będzie z tym problemu – tego typu narzędzia najczęściej oferują darmowy okres próbny (Brand24 możesz testować przez 14 dni za darmo – wypróbuj).
Oprócz tego, podczas testów sprawdź, czy oferowane przez dany system funkcje odpowiadają Twoim potrzebom. Może zależeć Ci np. na możliwości eksportowania danych, zbieraniu ich z konkretnych stron, możliwości dostępu do konta przez wielu użytkowników, monitorowaniu interakcji w social media itp. Zwróć też uwagę na jakość obsługi klienta.
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto inwestować w płatne narzędzie, kiedy na rynku dostępny jest darmowy Google Alerts pamiętaj, że monitoring od Google ma ograniczoną efektywność i nie dostarcza statystyk związanych z wyszukanymi wpisami.
Pamiętaj też, że narzędzie ma jak najbardziej ułatwić Twoją pracę. Dlatego zwróć uwagę na automatyczne raporty i powiadomienia które oferują dostępne narzędzia do monitoringu Internetu.
Przeczytaj: Google Alerts vs Brand24, czyli dlaczego potrzebujesz monitoringu Internetu.
3. Wskaż osoby odpowiedzialne za monitorowanie Internetu
Monitoring Internetu na wybrane przez Ciebie tematy w sieci nie jest jednorazową czynnością. Narzędzie zbierze dla Ciebie wzmianki, jednak to za mało – jeżeli nie będziesz regularnie sprawdzał, co to za wpisy, równie dobrze mogłyby one pozostać nieodkryte. Ta regularność jest ważna, ponieważ da Ci możliwość zareagowania na treści niedługo po tym, jak pojawią się w sieci. Musisz mieć zatem osobę odpowiedzialną za kontrolowanie pojawiających się wzmianek w sieci.
Narzędzia do monitorowania Internetu oferują szereg dodatkowych funkcji, które ułatwiają pracę na co dzień. W Brand24 masz do dyspozycji:
- automatyczne powiadomienia e-mail,
- automatyczne raporty,
- integrację ze Slackiem,
- aplikację mobilną.
Jeżeli posiadasz niewielką firmę, nie musisz zatrudniać nowego pracownika. Poradzisz sobie z monitorowaniem Internetu sam. Pomogą Ci w tym powiadomienia e-mail o nowych wzmiankach lub raporty ukazujące istotne zmiany w monitorowanych projektach. Duże firmy, mające wydzielony dział marketingu, mogą wskazać kilka osób odpowiedzialnych za monitoring.
To jak, gotowy na rozpoczęcie monitorowania Internetu w Twojej firmie?
Pomożemy Ci w punkcie drugim, ponieważ Brand24 to dedykowane narzędzie do monitoringu Internetu i social media – jeżeli jeszcze nie masz konta, to skorzystaj z 14 dniowego okresu testowego i przekonaj się co mówią o Twojej firmie w sieci.
A jeżeli interesują Cię możliwości monitoringu sieci to warto doczytać:
- 4 sposoby na zwiększenie sprzedaży z monitoringiem internetu
- 12 najlepszych pomysłów na rozkręcenie biznesu z pomocą monitoringu internetu
- Monitoring internetu w branży turystyczno-hotelarskiej
Autor tekstu: Mateusz Czech, Brand24
O autorze:
Sporo czasu spędza w sieci. Messenger i chatboty to temat, który jest mu szczególnie bliski. Ponadto jest gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple.
Komentarze: brak