site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > Optymalizacja marketingu w pandemii - oszczędzać pieniądze czy wydawać je efektywniej?
8.06.2020  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

Optymalizacja marketingu w pandemii – oszczędzać pieniądze czy wydawać je efektywniej?

medialna_800x533 fot. Soul & Mind

Koszty w firmie trzeba liczyć zawsze, ale w czasach kryzysu (takich jak obecnie), jest to szczególnie ważne. Zamiast jednak w panice i na oślep ciąć budżet marketingowy, zastanów się, jak efektywniej wydawać pieniądze „tu i teraz”, a przy tym zapewnić firmie przewagę nad konkurentami w przyszłości. Działy marketingu stają obecnie przed ogromnym wyzwaniem. Jak temu sprostać?

Uważnie obserwujemy rynek w dobie pandemii COVID-19 i widzimy, że wiele firm znacznie ogranicza budżet marketingowy. Cięcie kosztów to pierwszy, intuicyjny krok podejmowany przez zarządy. To częsty ruch, choć nierzadko katastrofalny w skutkach. Zachowawcza postawa może chwilowo pozwoli odczuć oszczędności, ale długofalowo odsunie markę od klienta. Kiedy opadnie „koronawirusowy kurz”, klient – nawet nieświadomie – wybierze tę markę, z którą miał stały kontakt, także w czasie kryzysu.

Zasada efektywności: niekoniecznie „więcej”, ale „skuteczniej”

Koronawirus w ciągu kilku tygodni zmienił funkcjonowanie całego świata. Warto w tej sytuacji spojrzeć na swój mix marketingowy i zadać sobie kilka istotnych pytań. Jak zachować się w nowej sytuacji – zamrozić działania czy je zmodyfikować? Czekać czy być aktywnym? Oszczędzać pieniądze czy wydawać je inaczej niż dotychczas? Naszym zdaniem jedyna słuszna odpowiedź to dostosować się do nowych warunków i działać na zmienionych zasadach. Kto wie, być może relacje zbudowane teraz będą trwalsze niż inne?

Nie czekaj, działaj! Pandemia to w wielu przypadkach dobry czas, aby poszukać miejsc, w których warto się zaktywizować. Paradoksalnie koronawirus ma swoje dobre strony – świat offline w dużej mierze przeszedł do świata online, a zwiększenie działań w digitalu pozwala na szybszy i skuteczniejszy wgląd w wyniki marketingu. Widoczne jest także zwiększenie aktywności internautów w social mediach.

Potwierdza to agencja Soul & Mind, która bazując na wieloletnim doświadczeniu i przyglądając się aktualnym trendom, widzi m.in. znaczący wzrost zainteresowania konkursami konsumenckimi w social mediach. Dzięki temu, że konsumenci pozostali w domach, widoczny jest znaczący wzrost liczby zgłoszeń do akcji prosprzedażowych, których promocja jest też dużo tańsza niż przed wybuchem COVID-19. Łatwiej też sprawdzać realizację celów akcji digitalowych – choćby w ramach budowania zasięgu, zaangażowania czy konwersji.

Dzięki narzędziom analitycznym możemy dostrzec słabe strony naszych działań i na bieżąco dążyć do ich poprawy. Być może to idealny czas, aby przemyśleć na nowo sposoby dotarcia do klientów – większość z nich jest przecież w domach i spędza w Internecie więcej czasu niż zwykle. A to daje nam więcej szans na zainicjowanie kontaktu i wejście w interakcję.

Sukcesem komunikacyjnym nie jest jednak liczba komunikatów marketingowych, ale skuteczność, z jaką docierają i przekładając się na osiąganie założonych celów. Więcej postów w mediach społecznościowych, więcej POSM, więcej reklam czy nowych projektów opakowań, nie oznacza, że marka jest czytelniejsza i atrakcyjniejsza dla klienta. Z pewnością oznacza to, że firma ponosi wyższe koszty wyprodukowania i wdrożenia tych działań. Ale czy poniesione koszty rzeczywiście wpływają na realizację założonych celów? Czy wyniki przeprowadzonych działań są satysfakcjonujące? Czy nie można osiągnąć więcej w ramach założonego budżetu?

Komunikuj skuteczniej, nie wydając więcej

W trudnych gospodarczo czasach szansę na wygraną mają wszyscy ci, którzy do marketingu podejdą w sposób przemyślany, działając długofalowo i konsekwentnie. Dlatego nie należy ograniczać się do pytania „z jakich działań mogę zrezygnować?”. Pierwszym krokiem powinno być raczej przeprowadzenie swoistego rachunku sumienia w postaci audytu marketingowego. Wskaże on mocne i słabe strony naszych działań zarówno w kontekście klientów, konkurencji, jak i realizacji przyjętych celów.

Następnie trzeba poszukać możliwości optymalizacji i modyfikacji działań, by dostosować je do aktualnej sytuacji rynkowej i strategii rozwoju firmy. To z kolei da nam szansę na jak najefektywniejsze wykorzystanie budżetu w kontekście zakładanych celów rynkowych.

– Optymalizując działania, należy właściwie rozłożyć siły, środki i akcenty na najefektywniejsze pod kątem docierania do grupy docelowej kanały komunikacji klienta z marką, a także poszukać odpowiedniego balansu między narzędziami takimi jak np. strona internetowa, social media, materiały wsparcia sprzedaży czy wygląd produktu i jego opakowania. Dobrze dobrana strategia komunikacji sprawi, że wybrane narzędzia będą się wzajemnie uzupełniać, a marka skorzysta na efekcie komunikacyjnej synergii powiedział – Maciej Zaremba, CEO w Soul & Mind Group.

Dlaczego warto optymalizować budżet i działania marketingowe?

Przeprowadzenie optymalizacji działań marketingowych ze specjalistami to gwarancja większej widoczności i konkurencyjności przy zachowaniu dyscypliny budżetowej. Dobrze, by były to osoby z zewnątrz firmy, gdyż mają świeże spojrzenie na sprawy, które dla długoletnich pracowników firmy mogą nie być widoczne. Wybór powinien paść na ekspertów z doświadczeniem, którzy będą dla firmy doradcami i partnerami, a nie tylko wykonawcami. W procesie audytu agencja prezentuje nie tylko możliwości komunikacyjne, ale także sposoby ich wykorzystania, oraz treści uwzględniające trendy, istotne z punktu widzenia produktu/usługi oraz grupy docelowej. Eksperci z wieloletnim doświadczeniem przyjrzą się także Twojej konkurencji i pokażą, co robi lepiej, a gdzie i za pomocą jakiego mixu narzędzi to właśnie Ty możesz zdobyć rynkową przewagę.

W ramach współpracy poznasz odpowiedzi na takie pytania, jak:

  • Czy marka wykorzystuje w pełni potencjał budowania pozytywnych doświadczeń klienta we wszystkich „customer touchpoints”? Doświadczenie wskazuje, że w podstawowej aktywności firmy stosują ok. 7-8 punktów styku, podczas gdy do dyspozycji jest ich co najmniej kilkadziesiąt (a w branży turystycznej przy planowaniu wyjazdów wakacyjnych amerykański serwis comScore.com doliczył się ich niemal dwustu!);
  • Jakie treści powinno się adresować do grup docelowych, i z jakich form komunikacji warto korzystać – zarówno offline (np. na opakowaniu), jak i online?
  • Jakich informacji szukają konsumenci, i w postaci jakich haseł należy je kodować?
  • Na ile efektywna jest obecność Twojej marki w digitalu? Czy strona Twojej firmy jest indeksowana i wyszukiwana? Czy stosujesz właściwe słowa kluczowe? Czy działania płatne dają efekt adekwatny do poniesionych kosztów?
  • Jak trendy Google wpływają na efektywność działań, i jak przekładają się one na konkurencyjność marki oraz produktów?
  • Jak zbudować i promować profil społecznościowy, jak wyznaczyć cel i zwiększyć skuteczność jego realizacji? Jak komunikować się w social mediach, aby wskaźnik wzrostu z inwestycji ROI był dodatni?
  • Jak budować spójność materiałów POS z pozostałymi aktywnościami marketingowymi?

Wykorzystaj potencjał audytu marketingowego i sprawdź obszary, które warto ulepszyć lub zacząć wykorzystywać inaczej! W wyniku audytu otrzymasz wytyczne, jak zmodyfikować mix marketingowy, żeby lepiej docierał do klienta, był bardziej perswazyjny, zachowując przy tym spójność i ograniczając koszty. To pozwoli zwiększyć zwrot z inwestycji w marketing.

Źródło zdjęcia głównego: Soul & Mind

audyt budżet marketingowy koronawirus marketing optymalizacja

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisCzarne owce PR – komentarz do artykułu Gazety Wyborczej
Pierwszy panel interaktywny Reality Re+Creators z udziałem managerów C-Level

Podobne wpisy:

  • Specjalistki_Informacja Prasowa
    Pracujesz w marketingu? Dołącz do bazy specjalistek!
  • miesiac kobiet
    Marketingowy Miesiąc Kobiet, czyli ciekawa marcowa inicjatywa

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro
  • Pepco dołącza do Polskiego Paktu Plastikowego

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow