site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > reklamówka pomysłów > “Po prostu reaguj”. Nowa kampania uczy, jak odpowiadać na przemoc wobec osób LGBT
13.06.2019  |  Dodane przez Redakcja w reklamówka pomysłów

“Po prostu reaguj”. Nowa kampania uczy, jak odpowiadać na przemoc wobec osób LGBT

poprostureaguj

45 proc. badanych osób z Polski deklaruje, że czułoby pełną empatię dla pary gejów zaatakowanej na ulicy, a zaledwie 26 proc. z pewnością zareagowałoby w takiej sytuacji (np. wzywając Policję). Tę bierną postawę ma zmienić nowa kampania społeczna “Po prostu reaguj” organizowana przez stowarzyszenia Lambda Warszawa i Miłość Nie Wyklucza.

13 maja podczas konferencji prasowej w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich zainaugurowana została kampania Stowarzyszenia Lambda Warszawa i Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza “Po prostu reaguj”.

– Przemoc ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową to problem, który dotyczy nie tylko pokrzywdzonych i sprawców, ale całego społeczeństwa. Inicjatywa, która pozwala nam przybliżyć się do celu wyeliminowania tego zjawiska, a przynajmniej zmniejszenia jego negatywnych skutków, zasługuje w mojej opinii na uznanie, szacunek i wsparcie – powiedział dr Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich otwierając konferencję.

http://medialnaperspektywa.pl/wp-content/uploads/2019/05/PO-PROSTU-REAGUJ_zaproszenie-do-wsparcia-kampanii.mp4
LGBT i przemoc – wyniki badania opinii

Inspiracją do działania było badanie przeprowadzone na zlecenie Lambdy Warszawa przez Kantar Polska w lipcu 2018 r. Jego wyniki przedstawili na konferencji dr Piotr Godzisz i Jacek Mazurczak.

– Chcielibyśmy, aby z oferty szkoleń dotyczących reagowania na przemoc skorzystali przede wszystkim pracownicy firm i instytucji działających we wspólnej przestrzeni. Kina, restauracje, autobusy, uczelnie, siłownie, czy galerie handlowe to wszystko miejsca, gdzie może dochodzić do sytuacji przemocowych. Zatrudnieni tam pracownicy są zazwyczaj najbardziej odpowiednimi osobami do przeciwdziałania przemocy nie tylko doraźnie, ale i trwale. Swoją adekwatną reakcją mogą dać osobom LGBT poczucie, że przestrzeń publiczna jest dla nich bezpieczna – wyjaśnia dr Piotr Godzisz.

Grafika kampanii „Po prostu reaguj”, Źródło: Lambda Warszawa.

Konsekwencją przeprowadzonych badań jest kampania “Po prostu reaguj”.

– Od lat obserwujemy wysoką skalę przemocy wobec osób LGBT, przy czym jedynie ułamek tych zdarzeń jest zgłaszanych na Policję. Ogromną rolę w przeciwdziałaniu przemocy mają świadkowie. Widzimy jednak, że na polskich ulicach często panuje znieczulica i ludzie nie reagują, tym bardziej, kiedy atakowane są osoby LGBT. Postanowiliśmy zbadać temat i dowiedzieć się, co Polacy jako świadkowie myślą o pokrzywdzonych, czy im współczują i jak bardzo są gotowi zareagować – mówi dr Godzisz o przyczynach przeprowadzenia badania.

Najbardziej optymistyczna informacja wynikająca z badania dotyczy stosunku do osób LGBT. Większość (70 proc.) osób mieszkających w Polsce uważa, że powinny żyć tak, jak chcą. Choć Polacy stają się coraz bardziej tolerancyjni, nadal nie wiedzą jak się zachować, gdy są świadkami przemocy. Ponad połowa (52 proc.) respondentów stwierdziła, że przemoc wobec osób LGBT jest w Polsce poważnym problemem. ⅔ badanych uznało, że pary o tej samej płci unikają trzymania się za rękę w miejscu publicznym z obawy przed napaścią. Tyle samo osób uważa, że swoją tożsamość płciową na ulicy z obawy przed atakiem ukrywać mogą osoby transpłciowe.

– Badanie potwierdziło nasze przypuszczenie, że nawet w sytuacjach, w których empatia powinna być naturalną postawą, o jej poziomie decydują także uprzedzenia – powiedział Jacek Mazurczak. – Ważna okazuje się też płeć osoby pokrzywdzonej. Kobietom współczujemy bardziej i chętniej reagujemy na napaść – dodał.

Przemoc to codzienne doświadczenie osób LGBT w Polsce

Podczas konferencji o swoim doświadczeniu opowiedzieli Katarzyna Żeglicka i Emil Zaremba, którzy doświadczyli przemocy ze względu na swoją orientację seksualną.

– Podświadomie boimy się ciemnych zaułków i podejrzanych miejsc, a bezpiecznie czujemy się gdy otaczają nas ludzie. Niestety osobiście doznałam ogromnego szoku i zawodu, gdy zostałam zaatakowana przez czterech mężczyzn na przystanku autobusowym. Dookoła mnie było sporo osób, jednak nie zareagował nikt! Dopiero gdy sama wyszłam z opresji, a oprawcy oddalili się, świadkowie skomentowali ich zachowanie. Takie sytuacje drastycznie obnażają brak solidarności społecznej – wspomina Katarzyna Żeglicka.

– Konsekwencje doświadczania przemocy z powodu określonej tożsamości płciowej siedzą we mnie do dziś. Choć od tej pierwszej sytuacji minęło kilkanaście lat, nadal często czuję się intruzem w publicznej przestrzeni i mam gdzieś z tyłu głowy ciągle włączoną czerwoną lampkę „uważaj!”. Zastanawiam się co i jak może mi zagrozić. I nie mogę przestać myśleć o tym, jak bardzo by mi pomogło, jakby jakaś postronna osoba choćby krzyknęła „przestań!” albo podeszła do mnie już po fakcie i spytała, czy czegoś nie potrzebuję, czy żeby wypowiedziała na głos, że to było nie w porządku, że jej przykro. Na pewno nie czułbym się wtedy tak przeraźliwie sam i totalnie bezradny – dodaje Emil Zaremba.

Jak reagować: porady i szkolenia

– Tytuł kampanii wziął się z obserwacji, że świadkowie przemocy kalkulują, wahają się, co zrobić, zamiast zareagować. Dzieje się tak dlatego, że brakuje im odpowiednich narzędzi do podjęcia działania – powiedziała koordynatorka kampanii, Karolina Więckiewicz.

Twórcy kampanii postanowili zebrać w jednym miejscu przydatne informacje na temat tego, jak reagować oraz udostępnić je szerokiej grupie odbiorców. Na stronie kampanii znalazły się porady oraz symulator przemocowych sytuacji, który pozwala odbiorcy przejść różne sytuacje i poznać reakcje przypisane do konkretnych okoliczności, w jakich przemoc ma miejsce. Komunikaty tej akcji pojawią się również w mediach społecznościowych.

– W pierwszej odsłonie odbiorcy zobaczą intrygującą animację z udziałem symbolicznych postaci wymyślający wymówki dla braku reakcji, a następnie odesłani zostaną na stronę www, gdzie wyjaśniony jest kontekst całej akcji. W kolejnym etapie pokazane zostaną konkretne sytuacje przemocy. Wszystkie formaty będą kierowały do strony kampanii – wyjaśnia Więckiewicz

Firmy, które chciałyby poszerzyć wiedzę swoich pracowników w tym obszarze będą mogły skorzystać ze szkoleń organizowanych przez Lambdę Warszawa.

Szczegółowe informacje dotyczące możliwości wsparcia kampanii oraz skorzystania z pakietów szkoleniowych dostępne są na stronie poprostureaguj.pl.

akcja społeczna kampania społeczna LGBT

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisFacebook zerwał współpracę z Huawei ze skutkiem natychmiastowym!
Inquiry wraz z YouGov prezentują wyniki BrandIndex – badania opinii Polaków o markach

Podobne wpisy:

  • Słyszysz_przemoc_Usłysz_nas_Agata_Kubis
    Stop mowie nienawiści wobec osób LGBTQIA+  – akcja społeczna „Słyszysz przemoc. Usłysz nas”
  • image_processing20221115-873892-1ff40r6
    Aadidas rzuca światło na problem molestowania kobiet w nowej kampanii społecznej

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow