Newspoint przeanalizował wszystkie wpisy zebrane na przestrzeni całego 2019 roku, przez narzędzie do monitoringu mediów na najpopularniejszych w Polsce platformach społecznościowych oraz na portalach, blogach i forach. Zbadał je miesiąc po miesiącu, dzień po dniu, godzina po godzinie. 7 typów źródeł, 12 miesięcy, 120 118 209 rekordów.
Podsumowania roczne obrazują skalę i charakterystykę postowania na platformach społecznościowych oraz dokonujące się zmiany. Pokazują, jak to robią inni marketerzy – w tym nasi konkurenci. Czy wpisujemy się w trend rynkowy i średnie? Czy wrzucamy posty w podobnych dniach tygodnia i godzinach? Kiedy są szczyty pisania wpisów blogowych, udzielania się na forach, wrzucania artykułów na portalach i tworzenia postów na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy wstawiania filmów na YouTube? Czy social media mają się dobrze? Przedstawiamy najświeższe wyniki.
Blogi
Analizując cały rok 2019 i polską blogosferę widzimy, że coraz mniej blogujemy. Nie jest to duża obniżka w skali roku, odnotowany został spadek rzędu 20%. Można być dobrej myśli, ponieważ masowe spadki z roku 2018 to już historia. Sytuacja wydaje się stabilizować. Nie wszyscy blogerzy masowo pouciekali do platform social mediowych.

Najczęściej blogujemy w dniach roboczych w godzinach 12:00-22:00. W weekendy odpoczywamy od blogowania. Maksimum wypada na godzinę 21:00 i 13:00 w środy. Nieznacznie mniej pisze się we wtorki.


Fora
Z badań wynika, że na forach internetowych bardzo często wrzucane są opinie na temat marek i produktów. W skali roku 2019 odnotowany został niewielki spadek udzielania się na forach. Maksimum przypadło na lipiec, a minimum na miesiąc grudzień.

Najczęściej na forach udzielamy się na początku tygodnia. Maksimum przypada na wtorki a potem nasza aktywność maleje aż do weekendu. Pierwszy szczyt godzinowy przypada na godzinę 12:00, potem ruch maleje do 17:00 i następnie odnotowujemy drugi szczyt o godzinie 21:00.


Portale
Mapa pojawiania się nowych wpisów na portalach jest jednoznaczna. Dwukrotnie więcej wpisów jest wrzucanych w dni robocze, niż w sobotę czy niedzielę. Jaśniejsze kolory w dwóch prawych kolumnach pięknie obrazują ten stan. Jeśli chodzi o rekord miesiąca to takim był październik 2019.

Artykuły na portalach ukazują się niemal równomiernie od poniedziałku do piątku z maksimum we wtorki. Co ciekawe, czego można się było spodziewać, content ukazuje się do południa a nie wieczorami, jak to było na blogach i forach. Maksimum przypada w samo południe i aktywność ta zaczyna potem delikatnie spadać z godziny na godzinę.


Od miesięcy słyszy się w mediach, że użytkownicy korzystają coraz rzadziej i mniej aktywnie z Facebooka. Oczywiście chodzi o średnie korzystanie w skali rocznej. Dane Newspoint również potwierdzają taki spadek na przestrzeni całego 2019 roku. Nie są to wysokie liczby – 15%, a najniższy wynik odnotowano w grudniu. Pamiętać należy jednak, że to dane wpisów ogólnodostępnych. Nie można monitorować wpisów prywatnych i zamkniętych grup.

Na Facebooku życie kwitnie w dni robocze, a w weekendy spada o dobre 20%. Może to pomysł na przedarcie się komunikatów marki do większej liczby odbiorców właśnie w soboty i niedziele? Nie zaszkodzi przetestować. Statystyczne maksimum wpisów przypada na wtorek. Godzinowo ruch eksploduje już od 10:00 rano z maksimum o godzinie 21:00.


Aktywność na Twitterze rośnie z miesiąca na miesiąc i platforma ta zyskuje w Polsce na popularności. Maksimum wpisów odnotowaliśmy w październiku i było ich prawie 50% więcej niż na samym początku roku 2019.

Twittowanie zaczyna się od 9:00 rano i rośnie stopniowo aż do godziny 22:00. Najwięcej „ćwierkamy” w dni robocze z maksimum we wtorki, a najsłabszym dniem w tym kontekście jest sobota.


Analizowane były wpisy z kont biznesowych, ale niestety mało kto wie, czy ma konto biznesowe, i że tylko wtedy można dać się indeksować systemom zbierającym dane. Nawet influencerzy z tych wyższych półek z tysiącami fanów nie przekształcili swoich kont na biznesowy typ. Zachęcamy tym samym wszystkich, którzy chcą być monitorowani narzędziami typu Newspoint, aby dopilnować, czy konto na Instagramie jest kontem biznesowym.

Dane z Instagrama są na tyle ciekawe, że maksimum postowania wypada na czwartek, ale pozostałe dni, z wyjątkiem soboty, są równie wysoko wykorzystywane (także niedziela) do wrzucania postów, zdjęć i filmików. Godzinowo wygląda to tak, że szczyt przypada na wieczór na 21:00 i 22:00.


YouTube
YouTube ma się dobrze. Mniej filmów wrzucane było jedynie w okresie czerwiec – lipiecm, a maksimum odnotowaliśmy na koniec roku w grudniu 2019.

Najczęściej filmy są wrzucane na platformę w poniedziałki i niedziele, a najrzadziej w soboty. Ciekawy akcent – niespotykany w pozostałych źródłach – odnotowany został w aspekcie godzinowym. Nie rano, nie godziny późnonocne, a środek dnia pracy i szczyt pomiędzy 15:00 a 20:00 to jeden wielki i szeroki pik w dodawaniu filmów na YouTube.


Mamy nadzieję, że zebrane analizy przyczynią się do uzyskania większych zasięgów i konwersji z działań komunikacyjnych prowadzonych w internecie i social media 🙂
Autor tekstu: Robert Sadowski – Digital Marketing Manager, Newspoint
O autorze:
Magister matematyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu rynku kapitałowego i analizy finansowej oraz strategii marketingowej. Pracownik Instytutu Matematycznego PAN. W 2000 roku rozpoczął swoją przygodę z e-biznesem od firmy CV-Online zajmującej się rekrutacją personelu online. Następnie przez 13 lat pracował, jako e-Marketing Manager oraz Marketing Automation Manager w Netsprint S.A. Od 2017 w monitoringu mediów Newspoint.
Pasjonat e-marketingu a szczególnie e-mailingu, web analityki, content marketingu, SEO i SEM oraz autor wielu artykułów i raportów z tej tematyki. Prywatnie miłośnik drzew oraz ogrodów. Zapalony brydżysta (posiada tytuł Mistrza Krajowego i gra w II lidze) oraz kolarz. Prowadzi bloga o ogrodach oraz hobbystyczny serwis www.drzewapolski.pl.
Źródło zdjęcia głównego: Carlos Muza/Unsplash
Komentarze: brak