site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > Podsumowanie raportu "Wygodne wyszukiwarki w e-commerce"
23.10.2019  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

Podsumowanie raportu „Wygodne wyszukiwarki w e-commerce”

cover

Usability LAB należący do Grupy RST opublikował raport zawierający audyt wyszukiwarek w 50 sklepach internetowych z Polski i Europy. Czy duże e-commerce’y mają lepsze wyszukiwarki? Jak polskie sklepy radzą sobie na tle europejskich?

Co zawiera raport?

Raport zawiera audyt 50 wyszukiwarek e-sklepów – 25 z Polski i 25 z Europy. Analizie poddanych zostało 59 kryteriów użyteczności w czterech obszarach:

  • pasek wyszukiwania,
  • podpowiedzi,
  • wyniki wyszukiwania,
  • obsługa różnego rodzaju zapytań.

Oprócz audytu znajdują się w nim także informacje, jak wygląda dobrze zaprojektowana wyszukiwarka, lista kontrolna z najważniejszymi kryteriami, opis dobrych praktyk wraz z przykładami oraz komentarze ekspertów.

Wyniki – najlepsza piątka

W czołówce, pięć najlepszych wyników audytu, znalazły się brytyjska ksiegarnia waterstones.com (spełniając 73,91% kryteriów kontrolnych), holenderski sklep z odzieżą debijenkorf.nl (73,47%), sklep brytyjskiej marki odzieżowej marksandspencer.com (73,08%), holenderski sklep z elektoroniką i AGD coolblue.nl (71,70%) oraz ex aequo dwa polskie sklepy – z elektroniką i AGD euro.com.pl oraz budowlany castorama.pl (70,37%).

Polska na tle Europy

Badane witryny zagraniczne osiągnęły wyniki na poziomie 43-74%, natomiast polskie sklepy 35-70%. Uznać można zatem, że e-commerce’y rodzime nie odbiegają znacząco jakością od zagranicznych. Natomiast na pewno występują duże różnice użyteczności pomiędzy najlepszymi i najsłabszymi wyszukiwarkami. Zwycięzca rankingu spełnił niemal 73,91% kryteriów, a wyszukiwarka będąca na ostatnim, 50 miejscu, 34,69%.

Brak korelacji pomiędzy wielkością sklepu a jakością wyszukiwarki

Mogłoby się wydawać, że im większy sklep (więcej użytkowników), tym większą wagę przykłada do pracy wyszukiwarki. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę 10 najczęściej odwiedzanych sklepów z puli (o średniej liczbie wizyt powyżej 20 mln), to zobaczymy, że średnia ich wyników w audycie to tylko 55%. To mniej niż średnia badanych sklepów, która wynosi 60%. Wśród tej dziesiątki dużych e-commerce tylko dwa przekroczyły granicę 70%. Widzimy zatem, że największe sklepy również mogą jeszcze wiele zyskać, optymalizując swoje wyszukiwarki pod kątem użyteczności.

Z czym e-sklepy radzą sobie najlepiej?

Lista kontrolna została podzielona na cztery podstawowe kategorie: pasek wyszukiwania, podpowiedzi, wyniki wyszukiwania, obsługa różnego rodzaju zapytań.

Z badania wynika, że sklepy najlepiej radzą sobie z mechanizmami wspierającymi „podpowiedzi”. Natomiast najwięcej do udoskonalenia pozostało w obszarze „obsługa różnego rodzaju zapytań”. Długa fraza pozwala lepiej zrozumieć kontekst wyszukiwania lub dać wyniki lepiej dopasowane do oczekiwań użytkownika. Obsługa fraz obejmujących 3 i więcej wyrazów to bardzo obiecujący kierunek rozwoju.

Pełen raport do pobrania tutaj.

e-commerce raport wyszukiwarka

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisCyfrowe czy drukowane: jakie gazety preferują czytelnicy?
“Ciche” drive-thru dla introwertyków. Burger King wprowadza nową usługę na fiński rynek

Podobne wpisy:

  • john-tuesday-8c6iJMh80BI-unsplash
    Instagram nadal sprzedaje, ale teraz „ramię w ramię” z TikTokiem. Najnowsze wyniki raportu na temat rynku influencerskiego w Polsce
  • pexels-cottonbro-studio-5076516
    Co wpływa na popularność produktów z drugiej ręki? Raport „Trend na recommerce”

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Nowa, superważna kampania od marki Dove. Detox feedu ma pomóc nastolatkom w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych
  • TikTok stawia na naukę!
  • Dlaczego warto korzystać z platformy masowej wysyłki SMS?

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow