Usability LAB należący do Grupy RST opublikował raport zawierający audyt wyszukiwarek w 50 sklepach internetowych z Polski i Europy. Czy duże e-commerce’y mają lepsze wyszukiwarki? Jak polskie sklepy radzą sobie na tle europejskich?
Co zawiera raport?
Raport zawiera audyt 50 wyszukiwarek e-sklepów – 25 z Polski i 25 z Europy. Analizie poddanych zostało 59 kryteriów użyteczności w czterech obszarach:
- pasek wyszukiwania,
- podpowiedzi,
- wyniki wyszukiwania,
- obsługa różnego rodzaju zapytań.
Oprócz audytu znajdują się w nim także informacje, jak wygląda dobrze zaprojektowana wyszukiwarka, lista kontrolna z najważniejszymi kryteriami, opis dobrych praktyk wraz z przykładami oraz komentarze ekspertów.
Wyniki – najlepsza piątka

W czołówce, pięć najlepszych wyników audytu, znalazły się brytyjska ksiegarnia waterstones.com (spełniając 73,91% kryteriów kontrolnych), holenderski sklep z odzieżą debijenkorf.nl (73,47%), sklep brytyjskiej marki odzieżowej marksandspencer.com (73,08%), holenderski sklep z elektoroniką i AGD coolblue.nl (71,70%) oraz ex aequo dwa polskie sklepy – z elektroniką i AGD euro.com.pl oraz budowlany castorama.pl (70,37%).
Polska na tle Europy
Badane witryny zagraniczne osiągnęły wyniki na poziomie 43-74%, natomiast polskie sklepy 35-70%. Uznać można zatem, że e-commerce’y rodzime nie odbiegają znacząco jakością od zagranicznych. Natomiast na pewno występują duże różnice użyteczności pomiędzy najlepszymi i najsłabszymi wyszukiwarkami. Zwycięzca rankingu spełnił niemal 73,91% kryteriów, a wyszukiwarka będąca na ostatnim, 50 miejscu, 34,69%.
Brak korelacji pomiędzy wielkością sklepu a jakością wyszukiwarki

Mogłoby się wydawać, że im większy sklep (więcej użytkowników), tym większą wagę przykłada do pracy wyszukiwarki. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę 10 najczęściej odwiedzanych sklepów z puli (o średniej liczbie wizyt powyżej 20 mln), to zobaczymy, że średnia ich wyników w audycie to tylko 55%. To mniej niż średnia badanych sklepów, która wynosi 60%. Wśród tej dziesiątki dużych e-commerce tylko dwa przekroczyły granicę 70%. Widzimy zatem, że największe sklepy również mogą jeszcze wiele zyskać, optymalizując swoje wyszukiwarki pod kątem użyteczności.
Z czym e-sklepy radzą sobie najlepiej?

Lista kontrolna została podzielona na cztery podstawowe kategorie: pasek wyszukiwania, podpowiedzi, wyniki wyszukiwania, obsługa różnego rodzaju zapytań.
Z badania wynika, że sklepy najlepiej radzą sobie z mechanizmami wspierającymi „podpowiedzi”. Natomiast najwięcej do udoskonalenia pozostało w obszarze „obsługa różnego rodzaju zapytań”. Długa fraza pozwala lepiej zrozumieć kontekst wyszukiwania lub dać wyniki lepiej dopasowane do oczekiwań użytkownika. Obsługa fraz obejmujących 3 i więcej wyrazów to bardzo obiecujący kierunek rozwoju.
Pełen raport do pobrania tutaj.
Komentarze: brak