site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Potajemna umowa Apple z Chinami? Jej wartość jest szacowana na 275 miliardów dolarów
11.01.2022  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Potajemna umowa Apple z Chinami? Jej wartość jest szacowana na 275 miliardów dolarów

laurenz-heymann-VkfhJLz5SMQ-unsplash

Tim Cook, dyrektor generalny Apple, miał podpisać dokumenty w 2016 roku, na okres pięciu lat. Umowa zagwarantowała firmie warunki, na jakie nie mogła liczyć żadna zagraniczna spółka na chińskim rynku. Jakim kosztem?

Dla technologii i nauki

Oficjalnym znanym wówczas powodem, dla którego kilka lat temu zarząd firmy podróżował do azjatyckiego państwa były ogromne straty Apple na rynku chińskim. Spółka musiała wycofać iBooks i iTunes, a także przestać stosować nazwę iPhone w stosunku do przedmiotów niebędących smartfonami. Przychody technologicznego giganta w Chinach drastycznie spadły, a dyrektorski fotel Tima Cooka zaczął być zagrożony.

Jak donosił The Information w grudniu 2021 r., efektem spotkań zarządu Apple z członkami partii komunistycznej i wydziału propagandy była pięcioletnia umowa z możliwością automatycznego przedłużenia do maja 2022 roku. Jej wartość jest szacowana przez ekspertów na ponad 275 miliardów dolarów.

Zgodnie z jednym z raportów powołującym się na wywiady z pracownikami i wewnętrzne dokumenty firmy, zobowiązania finansowe wobec Chin były początkowo zaplanowane na 10, a nie 5 lat. Cook miał natomiast osobiście podpisać i nadzorować umowę.

In 2016, Apple CEO Tim Cook secretly signed a $275 billion five-year investment deal with Chinese officials. Through interviews and internal Apple documents, @waynema reports on how the company made concessions to Beijing and won key legal exemptions:https://t.co/sfayBLBS8H

— The Information (@theinformation) December 7, 2021

Spółka zobowiązała się m.in. do korzystania z produktów chińskich dostawców, szkolenia najlepszych specjalistów, współpracy z państwowymi ośrodkami badawczymi, a także do inwestycji wspierających rozwój technologiczny kraju.

Co Apple zyskało i czy było warto?

Użytkownicy iPhone prawdopodobnie mogli cieszyć się ciut większą prywatnością, niż fani innych urządzeń. Spółka bowiem utrzymała kontrolę nad kluczami szyfrującymi iCloud, co na rynku chińskim jest ewenementem.

Apple stało się w tym kraju firmą faworyzowaną. To ogromny sukces biorąc pod uwagę fakt, że jeszcze w 2016 roku władze komunistyczne uważały ją za nic nie wnoszącą do państwowej gospodarki. Zawarta umowa ustabilizowała sytuację spółki na tamtejszym rynku.

Czy było warto? Na to pytanie nie ma obecnie jednoznacznej odpowiedzi. Podpisanie dokumentów nastąpiło bowiem w okresie, kiedy stosunki między Chinami a Stanami Zjednoczonymi nie były aż tak napięte. I o ile porozumienie z komunistycznym rządem zdecydowanie było wówczas dla firmy korzystne, o tyle obecnie może rodzić problemy, szczególnie w przypadku większego zaostrzenia konfliktu.

Gdyby spółka zdecydowała się opuścić azjatycki rynek, silne uzależnienie od chińskich dostawców i sieci produkcyjnych znacznie to utrudni. Dlatego realny bilans strat i zysków będzie możliwy dopiero z perspektywy kilku lat.

Autor tekstu: Gabriela Bortacka
Źródło zdjęcia głównego: Laurenz Heymann/Unsplash

Apple

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisYouTube rozwija rozszerzenie Studio
Zaufanie, ekologia, big data — trendy w komunikacji na 2022 rok

Podobne wpisy:

  • solen-feyissa-iurEAyYyU_c-unsplash
    Nowy podatek w Polsce, a w USA większy, między innymi dla Facebooka i Apple’a
  • damian-zaleski-RYyr-k3Ysqg-unsplash
    Znane marki łączą siły z Empikiem

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow