Odpowiednie, długofalowe działania z zakresu korporacyjnego public relations mogą w znaczący sposób przyczynić się do osiągnięcia sukcesu wizerunkowego przez przedsiębiorstwo na arenie krajowej lub międzynarodowej. Warto więc dowiedzieć się, czym jest i jak z niego korzystać.
PR korporacyjny jest odłamem tradycyjnego public relations, który ma za zadanie zyskać i umocnić reputację danej instytucji. Jeśli nastąpi kryzys autorytetu przedsiębiorstwa, właściwe czynności wizerunkowe pozwolą w pewnym stopniu ochronić organizację przed skutkami recesji, a także ułatwić zażegnanie niepożądanej sytuacji.
Czym się wyróżnia kreowanie pozytywnego wyobrażenia firmy?
Ten rodzaj działań opiera się na trzech głównych elementach: grupie odbiorców, merytoryce oraz dynamice.
Pierwszy polega na wzajemnej komunikacji z pracownikami, klientami, inwestorami, ekspertami oraz z przedstawicielami mediów. Ważne jest, aby personalizować wysyłane komunikaty do poszczególnych grup odbiorczych. Większą siłę, a co się z tym wiąże, lepszy efekt uzyskamy, gdy wyślemy np. osobną wiadomość do konkretnego przedstawiciela danej kategorii z imienia i nazwiska, aniżeli zdecydujemy się przekazać informacje w sposób zbiorczy.
Drugi natomiast to kwestia merytoryczna wszystkich powziętych czynności. Każdy komunikat lub działanie mające utrwalić relacje z otoczeniem instytucji musi być profesjonalne i rzeczowe. Istotne jest zatem, aby zatrudnić PR-owca specjalizującego się w tematyce, jaką reprezentuje organizacja. Częste błędy językowe albo wynikające z braku fachowej wiedzy na dany temat, narażają przedsiębiorstwo na kompromitację, a nawet na poważny kryzys wizerunkowy.
Ostatnim ważnym czynnikiem jest dynamika. Nawet najlepszy event bądź kampania nie przyniosą długofalowego sukcesu, jeśli są organizowane rzadko i nieregularnie. Z tego względu należy systematycznie przekazywać wszystkie komunikaty. To pozwoli na pozostanie w kontakcie z odbiorcą, a w konsekwencji, wizerunek firmy utrwali się w podświadomości otoczenia organizacji.
Kto korzysta z takich działań?
Korporacyjny public relations wykorzystują przede wszystkim osoby wysoko postawione w hierarchii firmowej. Są to m.in. właściciele firm, dyrektorzy oraz prezesi, a także kierownicy poszczególnych działów, którzy są odpowiedzialni za zwiększanie zysków sprzedaży.
Jakie są najważniejsze zadania kreowania wizerunku instytucji?
Do głównych czynności sztabu należą:
- audyt oraz analiza wyobrażenia firmy i jej konkurencji,
- opracowanie kompleksowych programów działań public relations,
- współpraca z dziennikarzami,
- działania z zakresu e-PR,
- prowadzenie wydawnictwa firmowego (blogi, newslettery, publikacje drukowane),
- zarządzanie sytuacją kryzysową,
- czynności PR wśród pracowników, jak i najważniejszych przedstawicieli instytucji,
- produkcja korporacyjnych filmów wideo,
- organizacja imprez firmowych, wystąpień publicznych oraz konferencji,
- opracowanie systemu identyfikacji wizualnej.
Ważne jest, aby zatrudniać specjalistów ds. korporacyjnego public relations z wieloletnim doświadczeniem na stanowisku. Częsta zmiana kadry może wprowadzić niepotrzebny chaos i obniżenie standardów firmy, co potrafi skutkować spadkiem reputacji, a nawet kryzysem wizerunkowym.
Autor tekstu: Patrycja Krzeszowska
Komentarze: brak