Mówi się, że content jest królem. Nic dziwnego – badania pokazują, że dostarcza 3 razy więcej leadów i kosztuje o 62% mniej w porównaniu z tradycyjnym marketingiem. Niemniej, sam content byłby bezużyteczny bez właściwej dystrybucji, która jest królową w tym układzie. Ważne jest zatem, by treści kierować do precyzyjnej grupy odbiorców.
Prawdopodobnie wiesz już o najbardziej popularnych metodach udostępniania wpisów na blogach, artykułów czy filmów. Pora poznać kilka nieszablonowych pomysłów, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność Twoich działań w zakresie content marketingu.
Bio na Instagramie
Instagram daje wiele możliwości: udostępnianie zdjęć, relacji czy transmisji na żywo. Niestety nie jest zbyt przyjazny linkom. W Twoich postach też nie są one aktywne, natomiast w Stories możesz dodawać je tylko wtedy, gdy masz więcej niż 10 000 obserwujących. Wygląda na to, że utknęliśmy ze zwrotem „link w bio” dodawanym do każdej kreacji.
Na szczęście pojawiło się rozwiązanie, które całkowicie zmienia jego funkcjonowanie. Dzięki narzędziu Tap Bio możesz stworzyć mini stronę internetową wypełnioną obrazami, tekstem i odpowiednim CTA. Zasadniczo klikając link w bio, użytkownik Instagrama zostanie przekierowany do strony z wieloma innymi klikalnymi linkami. Zaktualizuj tę mini-stronę za każdym razem, gdy pojawi się nowy wpis na blogu i poinformuj o tym w swoich postach i Stories.
Powiadomienia web push
To świetna alternatywa dla kampanii e-mailowych. Użytkownicy sieci mają dość wypełniania formularzy i podawania adresu e-mail, bo zwyczajnie nie chcą otrzymywać więcej spamu. Natomiast powiadomienia web push można zaakceptować jednym kliknięciem – po to, aby otrzymać spersonalizowane wiadomości podczas korzystania z przeglądarki.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi oferujących tworzenie takich powiadomień, a także zbieranie danych o klientach oraz wysyłanie automatycznych kampanii. Jednym z nich jest PushPushGo – system odporny na AdBlock i działający zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych. Narzędzie to śledzi zachowania użytkowników na Twojej stronie i reaguje na nie w określony sposób. Na przykład, jeśli masz sklep internetowy, powiadomienia mogą przypominać o porzuceniu koszyka, dostępnych rabatach i tym podobnych.
Jak wykorzystać je w ramach content marketingu? Na podstawie tego, czego klienci szukają w Twojej witrynie, możesz podzielić ich na konkretne segmenty i kierować do nich spersonalizowane treści – takie jak istotne wpisy na blogu do zainteresowanych daną tematyką użytkowników. Jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, którego potencjał nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany. Warto zatem zostać pionierem i zacząć docierać szczególnie do tych klientów, którzy są odporni na newslettery i inne formy reklamy.
Uwaga! Upewnij się, że narzędzie, którego chcesz użyć do wysyłania powiadomień web push jest dostosowane do obostrzeń związanych ze zbieraniem i przechowywaniem danych (RODO).
Messenger
Chatboty wspierane przez sztuczną inteligencję mogą być niezwykle przydatne w obsłudze klienta. Szczególnie, gdy natychmiastowa odpowiedź jest czymś, czego oczekuje dzisiejszy klient. Ponadto możesz udostępniać treści, które stanowią odpowiedź na najczęściej zadawane pytania – takie jak artykuł o konkretnej funkcji Twojego narzędzia lub o tym, jak najlepiej z niego korzystać. Ale to nie jedyne zastosowanie tej technologii. Można używać jej też do wysyłki newsletterów zamiast wiadomości e-mail oraz spersonalizowanych treści na podstawie lokalizacji klientów.
Pozostając w tym temacie – nową i wciąż ekscytującą opcją jest wiadomość wysyłana w odpowiedzi na komentarz pod danym postem na Facebooku (funkcja comment-to-messenger). Wystarczy zachęcić fanów do komentowania i zaoferować w zamian wartościowe treści. To świetny sposób nie tylko na dystrybucję konkretnych treści, ale także na zwiększenie zaangażowania pod postem oraz jego zasięgu.
Najpopularniejszym narzędziem do tworzenia chatbotów jest Chatfuel, choć na rynku znajdziesz także wiele innych, w tym darmowych rozwiązań oferujących podstawowe funkcje.
Niszowe sieci społecznościowe
Internet nie kończy się na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Snapchacie i Pintereście. Istnieje wiele innych serwisów, z których możesz korzystać w ramach dystrybucji treści. Znajdź miejsca, które odwiedzają Twoi odbiorcy. Wprawdzie Facebook jest najpopularniejszym portalem społecznościowym, ale to nie znaczy, że jest tam Twoja grupa docelowa. Zastanów się nad jej zainteresowaniami i wybierz najlepszą platformę, która pozwoli Ci do niej dotrzeć.
Flipboard – aplikacja, która działa jak gazeta. Użytkownicy przesyłają linki do stron zewnętrznych, dzięki czemu możesz znaleźć wszystkie wiadomości w jednym miejscu i spersonalizować swój kanał na podstawie własnych zainteresowań. Treści, które tu udostępniasz, również muszą być wartościowe i mogą być dystrybuowane odbiorcom poprzez tworzenie magazynów i gromadzenie artykułów.
Quora – najbardziej popularne forum internetowe. Dyskusje, które tam się toczą są wartościowe, ponieważ moderatorzy czuwają nad ich jakością. Jeśli złamiesz którąś z reguł serwisu, Twoja odpowiedź, a nawet całe konto, mogą zostać zablokowane. Warto więc ich przestrzegać i szukać pytań związanych z postami na Twoim blogu (lub innego rodzaju contentem), odpowiadać na nie krótko i treściwie, a następnie odsyłać użytkowników Quory do „pełnej wersji” materiału dzięki linkom.
Medium – w skrócie: wiele blogów w jednym miejscu. Użytkownicy udostępniają swoje teksty, określając ich kategorię. Nie musisz nawet kopiować swojego artykułu – wystarczy podać adres URL, aby platforma zaciągnęła go ze strony internetowej. Oczywiście możesz go edytować, na przykład publikując tylko wybrane fragmenty i zachęcić użytkowników do odwiedzenia bloga po więcej treści.
Głównym celem wszystkich sieci społecznościowych, zwłaszcza tych wymienionych powyżej, jest dostarczenie odbiorcom wartościowych treści. Internauci przyzwyczaili się już do oglądania reklam na Facebooku, ale w przypadku „niszowych” platform są bardziej wymagający i cenią sobie jakość postów. Zanim zaczniesz działać na tych konkretnych platformach – poznaj zasady i postępuj zgodnie z nimi. Zbuduj zaufanie odbiorców, aby osiągnąć sukces w dłuższej perspektywie.
Czy mainstreamowe kanały social media idą w odstawkę?
Oczywiście, że nie! Wciąż są to potężne platformy komunikacji i warto na nich działać, także w kontekście dystrybucji contentu. Jak efektywnie zarządzać wieloma kontami? Korzystaj z narzędzi, które znacząco ułatwiają pracę social media managerów. Kontentino oferuje kalendarze, w których z łatwością zaplanujesz posty na wszystkich platformach, a także zapiszesz swoje inspiracje.
Jedna z ciekawszych funkcji pozwala na duplikowanie postów pomiędzy platformami, dla przykładu jeśli chcesz wykorzystać jedno zdjęcie zarówna na Facebooku, jak i Instagramie, wystarczy kilka kliknięć, zamiast kopiowania tekstu, zapisywania grafiki i wgrywania jej ponownie. Ponadto, narzędzie oferuje podgląd postów, włącznie z całą siatką postów na Istagramie – dzięki temu nic Cię nie zaskoczy. Kontentino ułatwia też wiele innych zadań, na przykład zlecanie zadań dotyczących postów, wysyłanie kreacji do akceptacji wewnętrznej lub do klienta, a także generowanie przydatnych raportów.
Aby dotrzeć do swojej grupy docelowej, musisz myśleć nieszablonowo – nie tylko w kwestii kreacji, ale również dystrybucji. Wypróbuj powyższe rozwiązania, przeanalizuj swoje wyniki i znajdź najskuteczniejsze sposoby na dystrybucję contentu dla Twojej marki.
Autor tekstu: Nina Suwaj – Content Designer, Brainy Bees
O autorze:
Doświadczenie zdobywała pracując dla krakowskich agencji interaktywnych. W Brainy Bees odpowiada za komunikację marek w mediach społecznościowych, a także produkcję i dystrybucję treści na rynki polskie i zagraniczne.
Komentarze: brak